Kraan vervangen huurappartement

YasmineL
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Kraan vervangen huurappartement

#1 , 29 aug 2018 15:56

De thermostatische kraan van de douche is stuk. We krijgen geen warm water meer, wel in de keuken en lavabo. Zijn deze kosten voor de verhuurder of voor ons? De kraan is stuk omwille van teveel kalk in het water (slijtage dus). We hebben al een paar keer gebeld naar het immokantoor en zij blijven zeggen dat de klusjesman ons gaat contacteren, maar zitten nu al een week zonder warm water in de douche ... Wat mogen wij als huurder doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 29 aug 2018 16:53

Teveel kalk in het water, (laten ) ontkalken dus die kraan.

Onderhoud = huurder, naar mijn bescheiden mening.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 29 aug 2018 18:40

Kalk is geen slijtage maar een gebrek aan onderhoud.
Demonteer die kraan even en leg ze een uurtje is een antikalkmiddel, afspoelen en terug monteren. Als je het niet zelf kan, zal je een loodgieter moeten bellen.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 29 aug 2018 23:26

Hoe lang woon je daar al, en hoe vaak heb je die kraan al ontkalkt?

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 30 aug 2018 09:20

Voor zover ik weet, zijn de meeste thermostatische kranen keramisch. Kan je die wel ontkalken?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 30 aug 2018 10:03

Blijkbaar kunnen ze wel op een of andere manier ontkalkt worden. Op Google vind ik terug dat dit gebeurt door een soort cartouche te (laten ) vervangen, of zelf te vervangen. Voor mij ziet het er toch niet direct een karweitje uit voor iemand met twee linkerhanden.

Conclusie: het gaat hier om een periodiek onderhoud , Dus wellicht voor de huurder.

YasmineL
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 aug 2018 10:06

Woon er nog maar enkele maanden in. Er zit al vanaf ik in het appartement woon weinig druk op het warm water in de douche. Het eindstukje van de kraan heb ik al ontkalkt (zat heel veel kalk in), maar helpt niet. Het zit 'm echt in de kraan zelf volgens mij.

YasmineL
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 aug 2018 10:13

Ik heb inderdaad gevonden hoe ik de kraan kan ontkalken. Ik ga het proberen en alvast bedankt voor jullie advies!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 30 aug 2018 10:58

Kijk ook de filtertjes eens na die in de kraan zitten, en dan zeker die aan de warmwaterleiding. Meestal raken die ook verstopt door kalk of vuil na eens het water af te sluiten of een werkje aan de boiler. Gewoon even onder de kraan afspoelen of een paar minuten in azijn leggen

Terug naar “Huren”