Is verboden huisdieren te houden ook verboden bezoek van huisdieren?

Brasileric
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Is verboden huisdieren te houden ook verboden bezoek van huisdieren?

#1 , 29 aug 2018 10:13

In het huurcontract van mijn appartement staat expliciet "het is de huurder absoluut verboden huisdieren te houden". Ik heb echter samen met met vriendin een hond, maar die woont op een andere locatie, namelijk in het huis van mijn vriendin. Is het met deze regel in het huurcontract wel toegestaan dat mijn vriendin zo nu en dan op bezoek komt met de hond en soms ook een nachtje blijft slapen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00
Berichten: 929

#2 , 29 aug 2018 10:49

Er zijn hier op dit forum genoeg topics te vinden over de onwettige clausules in huurcontracten van verbod op huisdieren.
Dus neen, laat jouw vriendin maar lekker haar hond meebrengen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 29 aug 2018 12:08

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 aug 2018 12:28

Zoals tira zegt: in principe kan een verhuurder geen huisdieren verbieden. Maar besef wel dat uw verhuurder er mogelijk niet mee opgezet is dat er tegen de afspraken in WEL huisdieren in de woning aanwezig zijn. Ik ken een voorbeeldje van een eigenaar die met plezier de opzegvergoeding ophoestte om een huurder die wel een hond genomen had, uit de huurwoning te kunnen zetten (mits respecteren van de zes maanden opzegtermijn, weliswaar). De huurder had dit "niet zien aankomen". Tja...

Dus als je van plan bent lang in die woning te blijven, misschien toch twee keer nadenken voor je de verhuurder tegen de haren instrijkt. Er zijn er uiteraard weinig die een verbrekingsvergoeding willen betalen, maar na 9 jaar kan men sowieso zondervergoeding opzeggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Brasileric
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 aug 2018 14:16

Zoals tira zegt: in principe kan een verhuurder geen huisdieren verbieden. Maar besef wel dat uw verhuurder er mogelijk niet mee opgezet is dat er tegen de afspraken in WEL huisdieren in de woning aanwezig zijn. Ik ken een voorbeeldje van een eigenaar die met plezier de opzegvergoeding ophoestte om een huurder die wel een hond genomen had, uit de huurwoning te kunnen zetten (mits respecteren van de zes maanden opzegtermijn, weliswaar). De huurder had dit "niet zien aankomen". Tja...

Dus als je van plan bent lang in die woning te blijven, misschien toch twee keer nadenken voor je de verhuurder tegen de haren instrijkt. Er zijn er uiteraard weinig die een verbrekingsvergoeding willen betalen, maar na 9 jaar kan men sowieso zondervergoeding opzeggen...
Mijn vraag ging meer over het bezoek met een hond. De hond zal zeker niet permanent in mijn appartement gaan wonen, enkel eens een dag of een weekend met mijn vriendin mee op bezoek komen.

KJ86
Berichten: 2663

#6 , 29 aug 2018 18:05

Als de hond niet voor overlast zorgt, zal de verhuurder zijn bestaan nooit te weten komen.
Eigenlijk is er dus geen probleem!

adizal

#7 , 30 aug 2018 16:48

Een huisbaas of een medehuurder kan niet vaststellen dat u een hond bezit of een hond op bezoek hebt.
Vaststellingen doen kan alleen de politie en dan nog moet er bij de vaststelling overlast zijn.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 aug 2018 10:04

Mijn vraag ging meer over het bezoek met een hond. De hond zal zeker niet permanent in mijn appartement gaan wonen, enkel eens een dag of een weekend met mijn vriendin mee op bezoek komen.
Dat speelt op zich geen rol. Zoals gezegd: puur juridisch gezien mag je perfect een hond houden of een hond op bezoek laten komen.

Maar alles hangt af van waar uw verhuurder aanstoot aan neemt en hoever hij bereid is te gaan om het huurcontract op te zeggen omdat hij ergens aanstoot aan neemt. Dus als uw huurbaas het ook niet kan verdragen dat er regelmatig een hond op bezoek komt, en hij is bereid om de opzegvergoeding te betalen, kan hij u na 3 of 6 jaar (en respecteren van de opzegperiode van 6 maand) buiten zetten. Hij hoeft daar zelfs geen reden voor te geven. Dus als je wenst te vermijden dat je verhuurder dit doet, kan je hem best te vriend houden...

Dus de keuze is aan u: juridisch mag je perfect een hond op bezoek laten komen of zelfs houden, maar juridisch gezien kan uw huurbaas u ook na 3, 6 of 9 jaar buiten zetten, mits naleven van de wettelijke voorwaarden. Dus stel dat je er nu bijna 9 jaar woont, en dat 9e jaar loopt binnen 8 maand af, en uw huisbaas komt te weten dat er regelmatig een hond bij je verblijft en wenst dit absoluut niet, dan zou je bijvoorbeeld binnen een maand uw opzegbrief in de bus kunnen verwachten en hoeft uw huisbaas u geen enkele schadevergoeding te betalen. Maar bon, dat is dus een puur hypothetisch voorbeeldje, uiteraard. Waarschijnlijk woon je daar nog geen 9 jaar...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Brasileric
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 aug 2018 11:04

......Waarschijnlijk woon je daar nog geen 9 jaar...
Bedankt. Ik woon er nu bijna 1 jaar. De eigenaar is overigens een stichting die veel appartementen verhuren. Voor mijn gevoel zal dat minder snel problemen geven dan een particuliere eigenaar die zich aan de hond ergert.

bosprocureur
Berichten: 6854

#10 , 31 aug 2018 12:53

Stichting?

woont u wel in België?

Nu, als die "stichting" veel eigendommen in hetzelfde gebouw heeft, kunnen zij serieus onder druk gezet worden door de medebewoners.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 aug 2018 13:01

Als de hond geen overlast veroorzaakt, denk ik niet dat andere huurders / eigenaars veel gaan kunnen inbrengen... Zij kunnen hoogstens naar de vrederechter stappen hiervoor, maar of ze daar hun gelijk gaan halen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6854

#12 , 31 aug 2018 13:25

ik bedoel eigenlijk dat , ingeval die eigenaar b.v. optreedt tegen huurders die er de kantjes aflopen (of meer) op gebied van huisdieren, ze wel zedelijk verplicht kunnen zijn om ook die mensen met ocharme één hondje aan te spreken. Kwestie van niet het verwijt te krijgen dat ze met twee maten en twee gewichten werken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 31 aug 2018 13:45

Yep, da's waar... Maar juridisch gezien kunnen ze niet veel meer doen dan de mensen erop aanspreken. De TS kan men in het ergste geval binnen twee jaar uit zijn appartement zetten, mits betaling van 9 maanden huur als schadevergoeding... Zolang de TS zijn huur betaalt en de hond geen overlast veroorzaakt, kan men verder niet veel beginnen, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Brasileric
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#14 , 31 aug 2018 15:03

Stichting?

woont u wel in België?

Nu, als die "stichting" veel eigendommen in hetzelfde gebouw heeft, kunnen zij serieus onder druk gezet worden door de medebewoners.
VZW dan? Ik woon in België, maar ben inderdaad niet Belgisch, sorry...

bosprocureur
Berichten: 6854

#15 , 31 aug 2018 15:07

OK

de notie "stichting" wordt hier in België niet zo courant gebruikt.

Maar als u in België woont, is inderdaad alleen de Belgische wetgeving van tel.

Terug naar “Huren”