Verbrekingsvergoeding

Samydmd1993
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Verbrekingsvergoeding

#1 , 27 aug 2018 22:34

Hallo Iedereen,

Wij zitten namenlijk met een vaak voorkomend probleem, namenlijk de verbrekingsvergoeding in een contract van 9jaar. Het zit dus zo dat we een opzeg van 3 maanden wouden uitdoen, maar na een paar weken was er al een volgende huurder gevonden die het zag zitten om op ons 2e maand opzeg al het appartement over te nemen.

Wij hebben reeds een woning gekocht en zaten in ons 2e jaar huurcontract. In ons huurcontract staat dat bij het verlaten van het appartement in de eerste 3 jaar, een schadevergoeding van 3 maanden gevraagd word. Toch zegt de wet dat na 1 jaar 3 maand word gevraagd, na 2 jaar 2 maand en na 3 jaar 1 maand. Wat is hier nu van kracht?

Wij hebben zelf al het nodige gedaan om een huurder voor te stellen en de bezoeken af te handelen. Ook NIETS gaat via een immokantoor, maar gewoon via een affiche aan de woning zelf. We waren onderling ook mondelings akkoord gegaan dat alles in orde was en is dit dus een grote verassing van +- 2200 euro.

Wij hebben ook ondervonden dat het contract iets langer dan 2 maanden later is geregistreerd (enkele dagen te laat).

Ik snap niet waarom hij dan nog verbrekingvergoeding mag eisen, hij maakt niets van verlies.

Ook naast dit vraagt hij ons vergoedingen voor wat kuiswerk en het vervangen van de proximus aansluiting die door de technieker zelf is geplaatst (m.a.w. wil hij de oude telefoonaansluiting terug waarvan hij zelf heeft vermeld die niet meer te koop zijn)

Mag ik hierbij de facturen eisen van de nodige herstellingen?

Kan een vrederechter toch beslissen om ons 2 maanden verbrekingsvergoeding te eisen of zelf GEEN vergoeding?

Alvast bedankt aan iedereen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 27 aug 2018 22:44

Een paar puntjes:

1. Als je nu tussen de 12 en 24 maanden gehuurd hebt (datum van einde huur telt, niet van begin opzeg), is het 2 maanden wederverhuringsvergoeding.
Geen 3 maanden, deze alinea in het contract is ongeldig.

2. 3 maanden opzeg is normaal. Als er ondertussen een nieuw huurcontract wordt afgesloten, mag de verhuurder echter geen dubbele huur incasseren, en hoeven jullie deze opzeg niet uit te doen.
Laat dit bij voorkeur op papier plaatsen door de verhuurder.

3. Opkuisen wordt vaak gevraagd, en vaak goedgekeurd door een rechter als het bedrag niet buitensporig is.
In mijn geval indertijd (ik ben nog voor de rechter verschenen) vroeg de verhuurder 500 euro, en had niets om het te staven. Ik had bewijs dat het proper was. Rechter heeft het niet weggeveegd, maar herleid naar 350 euro. Dit om even de grootorde te schetsen van wat voor een rechtbank een normaal bedrag is hiervoor.

4. Terugplaatsen Proximus-aansluiting kan hij niet vragen. Deze aansluiting is niet van u, noch van hem, maar van Proximus.

5. Te laat registreren heeft geen enkel belang hier. Enkel maar als u weg zou gewild hebben tussen de periode dat uw contract 2 maand liep, en het begin van registratie.
Enkel maar moest het geregistreerd zijn NADAT u uw opzeg gegeven had, maakte het een verschil hier.

Samydmd1993
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2018 23:17

Beste,
Ter info is het contract getekend op 9/12/2016, aanvang van het appartement op 1/02/2017. Begin van opzeg : 31/05/2018 en vervroegd verlaten op 31/07/18 (heb een schrifelijk bewijs van opzeg t.e.m. 31/08/18)

Dit is dan toch 2 maanden vergoeding?

Kan een vrederechter dit toch nog herleiden naar geen verbrekingsvergoeding?

Ik snap echter niet dat men zomaar kan profiteren van het systeem.

Wat betreft de proximusaansluiting, wilt de verhuurder de oude telefoonaansluiting omdat de kleuren niet past bij de stopcontacten er naast.

Alvast dank

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 28 aug 2018 00:37

Opzegtermijn eindigt in het tweede jaar, dus inderdaad 2 maanden verbrekingsvergoeding. Als een rechter de wet correct toepast, dan is daar geen weg omheen. U bent (te) goed geweest door zelf op zoek te gaan naar een nieuwe huurder; uiteindelijk is dat een taak voor de verhuurder (en daar dient die verbrekingsvergoeding ook voor, om dat onverwachte extra werk te compenseren).

Alle kabels vanaf de straat tot en met het eerste aftakkingspunt in huis wordt beheerd door Proximus. Verhuurder heeft daar niks over te zeggen. Als hij klachten heeft over de kleur van dat kastje moet hij bij Proximus zijn en niet bij u.
"sowieso" schrijf je zo.

adizal

#5 , 28 aug 2018 19:34

Niets verplicht de verhuurder de verbrekingsvergoeding op te eisen noch te laten vallen, zelfs indien u een nieuwe huurder aanbrengt. Alles hangt af van een overeenkomst met uw verhuurder schriftelijk dat hij afziet van x maanden verbrekingsvergoeding daar het pand reeds terug verhuurt is..

Samydmd1993
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 sep 2018 12:23

Hallo opnieuw,

Wij hebben een brief ontvangen van de advocaat van de eigenaar. In de brief staat nu namenlijk dat het inderdaad 2 maanden verbrekingsvergoeding bedraagd, maar nu eisen ze nog 2 maanden extra maandhuur opdat mijn opzeg per mail gebeurde op 16/06 en zo dus mijn opzeg start op 1/07 t.e.m. 1/09??

Ik verlaat namenlijk het appartement op 31/07 omdat de nieuwe huurder sneller wenste in te trekken en dit was OK voor alle partijen.

M.a.w. eisen ze nu 2x verbrekingsvergoeding + 2x maandhuur en ontvangen ze toch huur van de nieuwe huurder die de sleutels al heeft ontvangen op dezelfde dag dat de uitgaande staat werd opgemaakt.

Kan dit zomaar ?

Alvast dank

Grts

Samy

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 20 sep 2018 12:44

Uw opzeg per mail was VOOR einde maand Juni. Je kan dus vertrekken tegen eind september. Het is de verbrekingsvergoeding die 2 maand zal bedragen
Uw opzegperiode loopt steeds 3 maanden

Samydmd1993
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 sep 2018 12:48

Uw opzeg per mail was VOOR einde maand Juni. Je kan dus vertrekken tegen eind september. Het is de verbrekingsvergoeding die 2 maand zal bedragen
Uw opzegperiode loopt steeds 3 maanden
Dit klopt inderdaad, maar voor alle partijen was dit in orde dat ik mijn 3 maanden niet zou uitdoen.

Dit wil dus zeggen dat de eigenaar voor de maand augustus en september een dubbel loon ontvangt + een verbrekingsvergoeding van 2 maand? Dit kan toch niet mogenlijk zijn...

Meeboo
Berichten: 1488

#9 , 20 sep 2018 13:11

is er hier schriftelijk akkoord van? of enkel mondeling

Samydmd1993
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 sep 2018 13:23

is er hier schriftelijk akkoord van? of enkel mondeling
Helaas is er geen schriftelijk akkoord. Maar is het intrede van een nieuwe huurder niet meer dan genoeg? Er is ook een uitgaande staat opgemaakt en meteen daar na een ingaande staat met de nieuwe huurder, de tellers werden opgenomen enz.

Ik snap niet dat hij een dubbele huur mag vragen en waarom zou ik huur betalen van een appartement waar ik niet meer ben? Had ik dit geweten had ik gewoon mijn 3 maand gedaan.

Het ergste is dat in het huurcontract vermeld staat: in geval van vroegtijdig beëindigen van een contract van KORTE duur (ik heb een contract van 9j en dus LANGE duur) moet de huurder in de eerste 3 jaar van het verlaten van het appartement 3 maanden verbrekingsvergoeding betalen. Zodus verwijst hij naar een foutief artikel in zijn huurcontract. Ik verstuur dan een brief om te zeggen dat dit 2maanden bedraagd volgens de wet aangezien ik in mijn 2de jaar zit. En dit om nu 4 maanden uiteindelijk te vragen (2 maand vergoeding + 2 maand huur).

Meeboo
Berichten: 1488

#11 , 20 sep 2018 13:35

de huur staat los van de vergoeding. U moet de opzeg uitdoen en de huur van die periode betalen. Daarenboven komt de boete (wegens vroegtijdig vertrekken) die in uw geval gelijk is aan 2 maanden huur (opzeg in 2e jaar van contract).

dus dat is correct.

Er kan enkel gediscussieerd worden over die 3e maand huur aangezien er dan een andere huurder het pand huurde.
Laatst gewijzigd door Meeboo op 20 sep 2018 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

adizal

#12 , 20 sep 2018 13:39

Opzeg van een huurovereenkomst van negen jaar door de huurder

.De opzegvergoeding is altijd verschuldigd, ongeacht de omstandigheden van de opzeg, dus ook al zou de opzeggende huurder onmiddellijk een andere huurder kunnen voorstellen en ook wanneer de huurder opzegt naar aanleiding van een geschil met de verhuurder.

Meeboo
Berichten: 1488

#13 , 20 sep 2018 13:41

inderdaad, die 2 maanden opzegvergoeding zal je moeten betalen. Dat is het gevolg van je vroegtijdig opzeggen.

En u heeft nog 2 maanden in het pand gewoond (mei en juli) dus die huur moet u ook betalen (en zou al betaald moeten zijn)

Samydmd1993
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 sep 2018 14:03

inderdaad, die 2 maanden opzegvergoeding zal je moeten betalen. Dat is het gevolg van je vroegtijdig opzeggen.

En u heeft nog 2 maanden in het pand gewoond (mei en juli) dus die huur moet u ook betalen (en zou al betaald moeten zijn)
Inderdaad, met de 2maand verbrekingsvergoeding ben ik akkoord en de maanden mei, juni en juli zijn betaald maar 31juli hebben wij onze plek achtergelaten voor de volgende huurder, toch vragen ze mij ook huur voor augustus en september ondanks er een nieuwe huurder is.

Didymus
Berichten: 2061

#15 , 20 sep 2018 14:10

Dubbele huur ontvangen mag niet. Verhuurder heeft duidelijk ingestemd met vroeger intrekken van de nieuwe huurder, daar kan hij niet meer op terugkomen.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Huren”