Verhuren praktijkruimte

Thomas_A
Topic Starter
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

Verhuren praktijkruimte

#1 , 21 aug 2018 06:32

Wij hebben een woning gekocht, die onder ander beschikt over een praktijkruimte van ongeveer 25 vierkante meter. De vorige eigenaar was kinesist, en gebruikte deze ruimte voor zijn praktijk.

De extra ruimte was niet de reden om de woning te kopen, maar aangezien deze erbij is willen we ze wel nuttig gebruiken. De woonkamer uitbreiden is een mogelijkheid, maar niet nodig aangezien deze al een mooie grootte heeft.

Ik wil de mogelijkheid onderzoeken om deze door te verhuren aan iemand die een praktijkruimte zoekt. Een medisch beroep lijkt mij een mogelijkheid, ook bv. advocaat of psycholoog. Het huis bevindt zich in het centrum van een grote gemeente, dus zeker niet slecht gelegen.

1. Waarmee moet ik juridisch rekening houden? Onder welk contract kan ik dit verhuren en wat zijn de risico's voor mij?

2. Heeft iemand een idee via welke kanalen ik iemand kan vinden en hoe ik een realistische huurprijs kan bepalen? Neem ik hier best een immokantoor voor onder de arm omdat dit een vrij specifieke doelgroep is? Liefst wil ik verhuren aan een prijs inclusief alle kosten voor nutsvoorzieningen, aangezien er geen aparte meters zijn en ik deze niet speciaal hiervoor wil laten installeren.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 aug 2018 09:52

Je zal het moeten verhuren als "handelsruimte " en dan ook de financiële gevolgen ervan moeten dragen

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 aug 2018 11:44

begin al eens met uw licht op te steken in de dienst omgeving van de desbetreffende gemeente. Het zou zomaar eens kunnen dat u daar al op een dikke vette njet stoot.

Reclame

Thomas_A
Topic Starter
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 aug 2018 05:47

Je zal het moeten verhuren als "handelsruimte " en dan ook de financiële gevolgen ervan moeten dragen
En wat zijn deze dan? Ik neem inderdaad aan dat ik belastingen over de huurinkomsten zal moeten dragen. Zijn er nog andere gevolgen?

Thomas_A
Topic Starter
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 aug 2018 05:42

Heeft iemand hier nog verdere informatie over?

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 aug 2018 10:05

Ben je al naar stedenbouw gegaan? Kan het? Is er een functiewijziging nodig?

Thomas_A
Topic Starter
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 sep 2018 02:11

Ben je al naar stedenbouw gegaan? Kan het? Is er een functiewijziging nodig?
Er is geen bezwaar voor de gemeente om te verhuren voor vrij beroep. De hoofdfunctie blijft veruit bewoning, en er zijn geen andere stedenbouwkundige voorschriften.

De werkelijke situatie verandert ook niet tegenover nu, aangezien er momenteel al een praktijkruimte is.

Terug naar “Huren”