vruchtgebruik

peterhaex
Topic Starter
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

vruchtgebruik

#1 , 18 aug 2018 21:01

is de blote eigenaar gebonden door een huurcontract, gesloten door de overleden vruchtgebruiker?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6880

#2 , 18 aug 2018 21:08

Ik dacht het wel; waarom zou de blote eigenaar (op dat ogenblik volle eigenaar dus) daar niet meer door gebonden zijn?

peterhaex
Topic Starter
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 aug 2018 21:15

de eigenaar beweert dat de overeenkomst onmiddellijk eindigt bij overlijden van de vruchtgebruiker.hij heeft me dit laten weten door een aangetekend schrijven van zijn advocaat, en geeft me een maan de tijd om te verhuizen.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 aug 2018 21:29

Dit wordt geregeld in art. 595 BW. Huur moet daarbij vaste datum hebben (overlijden, registratie huurovereenkomst of notariële akte).
Voor huur tot 9 jaar loopt deze huurovereenkomst voort. Als ze door de vruchtgebruiker vernieuwd werd meer dan 2 jaar voor het einde van de lopende huur - wat huizen betreft - dan heeft de vernieuwing geen gevolg.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Huren”