Bewoonbaar oppervlakte komt niet overeen met advertentie

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Bewoonbaar oppervlakte komt niet overeen met advertentie

#16 , 16 aug 2018 11:39

Vraag via aangetekend schrijven een huurvermindering aan de verhuurder, pro rata de oppervlakte. Natuurlijk zal dat niet de relatie met de verhuurder bevorderen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#17 , 16 aug 2018 19:17

Ik vind dat je als huurder in gebreke bent. Als oppervlakte zo belangrijk is, kan je het gewoon controleren in het verplicht energieprestatiecertificaat. Oppervlakte (buitenmaten) en volume van de wooneenheid zijn terug te vinden op de 4de pagina.

Nubje
Topic Starter
Berichten: 21

#18 , 17 aug 2018 11:17

Natuurlijks is oppervlakte belangrijk. Zeker als het over een verschil van 30m2 gaat. Ik wist niet van dit certificaat af, dit is de eerste keer dat ik iets ga huren. Ik heb dit ondertussen opgevraagd, en dit certificaat spreekt inderdaad over 86m2 "bruikbaar oppervlakte", maar ik kan niet terugvinden wat ze hiermee bedoelen. Is de gedeelde hal en trappenhuis ook bruikbaar oppervlakte? Volgens mij hebben ze liever niet dat ik mijn sofa en TV in de hal ga zetten.

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#19 , 17 aug 2018 11:25

Je moet u geen zorgen maken, het appartement is 86 m²,
Algemene delen worden niet meegerekend in een epc. Het kan hoogstens een paar m2 schelen omdat er met buitenmaten gerekend wordt. De buitenmuren worden dus meegerekend.

bosprocureur
Berichten: 6857

#20 , 17 aug 2018 12:13

Ik vermeld bijna nooit de bewoonbare oppervlakte in een aankondiging als ik iets te huur heb.

De meeste mensen hebben gewoon geen benul wat 20 of 30m² eigenlijk voorstelt **; daarom dat ze beter eens komen kijken hoe de oppervlaktes zijn, of ze hun meubels kunnenplaatsen (deuropeningen en ramen hebben ook hun belang..)

Het zou wel een goed voorstel zijn om enkel de waarde in het EPC attest toe te laten in advertenties. Op die manier gebruikt men een eenvormige manier van opmeten, en kan er pas echt vergeleken worden in oppervlaktes. Iemand? Goede punten scoren tegen de verkiezingen ?


** Over het gebrek aan besef (of gebrek aan) dat mensen hebben over het begrip "oppervlakte" : een tiental jaar geleden wou ik gaan kijken naar een appartement dat te koop kwam, naar aanleiding van erfenis. Ik was daar ooit al geweest, en wist dus vaag hoe het er uit zag qua indeling. In de advertentie stond een living van 10 m². Ik belde het notariskantoor om zeker te zijn dat de gegevens van hetzelfde appartement kwamen. Enkele uren later kreeg ik een ietwat verontwaardigde mail, dat hun gegevens zeker juist waren, want die living was er een van vier op zes.... :?: :?:

Dan weet je 't wel zeker ? :roll:

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#21 , 17 aug 2018 12:22


Nu komen we er achter na het vloerplan wat aandachtiger te bekijken dat het appartement minder dan 57m2 is, terwijl in de advertentie stond dat het 86m2 is.
Hoe heb je die oppervlakte bepaald? Door te meten op het plan. Plan is bijna 100 % zeker een fotokopie. NOOIT meten op een plan, zeker een kopij niet. Sommige kopieertoestellen maken een kopij iets kleiner dan het origineel, en uw meting is dus onjuist. Enkel werken met de maten die op plan zijn vermeld. Heb in mijn loopbaan al menige vergissing hiermee gezien. Mensen die meubels voor slaapkamer en living bestellen, en dan bij levering vaststellen dat ze niet kunnen geplaatst worden wegens te groot.
Ik zou zeggen: je hebt bij inhuurname toch gezien hoer groot de ruimtes waren. Kwamen ze u te klein over? Waarschijnlijk niet, anders had je ze niet gehuurd. Trek daaruit uw conclusies.

bosprocureur
Berichten: 6857

#22 , 17 aug 2018 12:32

Ook dan nog is het EPC een objectief, eenvormig opgemeten vergelijkingsmiddel. Natuurlijk als je daar dan met verkeerde gegevens werkt....

Blijft voor mij het feit dat TS het pand bezocht heeft, en het blijkbaar zijn geld waard vond, wat resulteerde in een huurcontract.

Waar zit dan nog de dwaling ?

Terug naar “Huren”