Bewoonbaar oppervlakte komt niet overeen met advertentie

Nubje
Topic Starter
Berichten: 21

Bewoonbaar oppervlakte komt niet overeen met advertentie

#1 , 15 aug 2018 20:45

Mijn vriendin en ik hebben een aantal weken geleden een huurcontract getekend. Wij zijn ter plaatse geweest en hebben alles bekeken, maar natuurlijk niet alles opgemeten. Er zaten op dat moment nog huurders in het pand, dus het stond nog vol met meubels etc.

Nu komen we er achter na het vloerplan wat aandachtiger te bekijken dat het appartement minder dan 57m2 is, terwijl in de advertentie stond dat het 86m2 is. In het huurcontract zelf staat niet hoe groot het is. Ik voel me nogal bedrogen hierdoor.

Kan ik hier iets aan doen? Is het contract geldig als dit onder valse voorwaarde aan is gegaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 aug 2018 20:47

Er is misschien een heel groot terras?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Nubje
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 15 aug 2018 21:03

Er is misschien een heel groot terras?
Dat terras hebben ze dan wel heel mooi verstopt. :o

Neen, jammer genoeg is er geen terras. Er is wel een gemeenschappelijke garage met daarachter een klein opslaghok, maar dit is misschien nog 20m2 extra (als ik heel ruim reken). Volgens mij is het ook niet de bedoeling dat een parkeerplek en een niet aansluitend opslaghok wordt meegerekend in het bewoonbaar oppervlakte?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 aug 2018 21:23

En toch zijn er die de garage mee rekenen als bewoonbare oppervlakte
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Nubje
Topic Starter
Berichten: 21

#5 , 15 aug 2018 21:56

En toch zijn er die de garage mee rekenen als bewoonbare oppervlakte
Het is geen aparte garage, maar een gedeelte ondergrondse parkeergarage voor het gebouw. Met een aparte garage was ik zo akkoord gegaan, daar kan ik nog een aparte ruimte van maken. En ook als ze dit wel zouden meetellen, kom ik nog steeds niet aan 86m2.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 aug 2018 22:25

1. Je hebt dit appartement toch bezichtigd ...
2. Staat er een oppervlakte op het huurcontract vermeld?

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 15 aug 2018 22:43

Dwaling inroepen?
"sowieso" schrijf je zo.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 15 aug 2018 22:44

U was blijkbaar toch voldoende overtuigd om in te stemmen met het huurcontract...

Die berekeningen worden nogal dikwijls gemaakt op basis van een plannetje; ik heb nog eens geweten dat een hoekhuisje met ongeveer de helft vergrootte in oppervlakte, gewoon omdat ze de grondoppervlakte in eigendom vermenigvuldigden met het aantal verdiepingen. Als je dan 1,5 m breedte van het voetpad (= eigendom) meerekent kom je soms voor verrassingen

Nubje
Topic Starter
Berichten: 21

#9 , 15 aug 2018 23:24

1. Je hebt dit appartement toch bezichtigd ...
2. Staat er een oppervlakte op het huurcontract vermeld?
1. Ik heb het inderdaad bezichtigd, het appartement was nog bewoond en stond dus vol met meubels van de toenmalige huurders. Dit maakt het moeilijk een accurate schatting te maken van de oppervlakte.
2. Zoals aangegeven in de opening post staat er geen oppervlakte op het huurcontract vermeld, maar in de advertentie stond 86m2.

Dwaling inroepen?
Ik weet niet zeker wat dwaling is? Kan u meer uitleggen? Ik ben een volledige leek op dit vlak.

U was blijkbaar toch voldoende overtuigd om in te stemmen met het huurcontract...

Die berekeningen worden nogal dikwijls gemaakt op basis van een plannetje; ik heb nog eens geweten dat een hoekhuisje met ongeveer de helft vergrootte in oppervlakte, gewoon omdat ze de grondoppervlakte in eigendom vermenigvuldigden met het aantal verdiepingen. Als je dan 1,5 m breedte van het voetpad (= eigendom) meerekent kom je soms voor verrassingen
We hebben zeker interesse in het appartement, maar zouden nooit akkoord zijn gegaan met deze prijs als we dit eerder hadden geweten. Het lijkt erop dat het appartement 33% kleiner is dan ze ons hebben doen geloven.
Zijn er geen richtlijnen of wettelijke bepalingen hoe bewoonbare oppervlakte wordt berekend?
Ik heb het hier specifiek over de bewoonbare oppervlakte, niet de oppervlakte van het eigendom.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 15 aug 2018 23:52

Meestal wordt bruto gerekend, maar in dit geval is het verschil zeer zeer groot.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Minerf
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 aug 2018 08:18

Optima was ook heel creatief in m2’s.
Die namen de buitenmuren met terras en berging in kelder ed.
Meeste nieuwbouwprojecten nemen de maat zonder binnenmuren.

Mss hebben de mensen in de advertentie zich vergist 86 i.p.v. 68 geschreven?

Ik ben zelf ook al danig op zoek gegaan naar een eenduidige en strikte berekening van bewoonbare oppervlakte, maar heb die niet gevonden.

In NL en FR zijn die wettelijk bepaald.

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 16 aug 2018 09:32

Ik weet niet zeker wat dwaling is? Kan u meer uitleggen? Ik ben een volledige leek op dit vlak.
Art. 1109. Geen toestemming is geldig, indien zij alleen door dwaling is gegeven, door geweld afgeperst of door bedrog verkregen.

Art. 1110. Dwaling is alleen dan een oorzaak van nietigheid van de overeenkomst, wanneer zij de zelfstandigheid betreft van de zaak die het voorwerp van de overeenkomst uitmaakt. (...)
Op die manier hoeft u niet te bewijzen dat tegenpartij ter kwader trouw was, maar stelt u dat u een verschoonbare vergissing hebt gemaakt, nl. de oppervlakte verkeerd ingeschat op basis van de advertentie. Ik denk dat er maar weinig kandidaat-huurders een pand opmeten tijdens hun bezoek.
"sowieso" schrijf je zo.

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 16 aug 2018 09:43

neen, maar ze huren dan ook geen vierkante meters, maar een appartement of huis dat ze bezocht -- en goed bevonden-- hebben.

De prijs van een appartement wordt dan ook niet bepaald door het exacte aantal m², maar door de bruikbaarheid voor de huurder. De prijs per m² is m.i. dan ook hoofdzakelijk goed voor de statistieken, om in grote trekken vergelijkingen te kunnen maken.

Nubje
Topic Starter
Berichten: 21

#14 , 16 aug 2018 10:58

neen, maar ze huren dan ook geen vierkante meters, maar een appartement of huis dat ze bezocht -- en goed bevonden-- hebben.

De prijs van een appartement wordt dan ook niet bepaald door het exacte aantal m², maar door de bruikbaarheid voor de huurder. De prijs per m² is m.i. dan ook hoofdzakelijk goed voor de statistieken, om in grote trekken vergelijkingen te kunnen maken.
De voorkennis dat het appartement 86m2 bewoonbaar oppervlakte had, was voor ons wel doorslaggevend om akkoord te gaan met de huurprijs. Nogmaals, wij hebben het appartement maar kort bezichtigd omdat het nog bewoont was door andere mensen. Wij konden dus geen accurate schatting maken van hoe groot het appartement echt was tijdens de bezichtiging en zijn er van uit gegaan dat de informatie die wij hadden correct was. Dit is toch geen vreemde aanname?

Dat er bruto schattingen worden gemaakt ben ik het volkomen mee eens. Als het er 10m2 naast had gezeten had ik ook geen bezwaar gehad, maar 30m2 is toch iets te veel voor mij en zeker voor de prijs. Het bewoonbare oppervlakte speelt mijn inziens weldegelijk een rol in hoeveel ik bereid ben voor iets te betalen.

Didymus
Berichten: 2061

#15 , 16 aug 2018 11:14

neen, maar ze huren dan ook geen vierkante meters, maar een appartement of huis dat ze bezocht -- en goed bevonden-- hebben.

De prijs van een appartement wordt dan ook niet bepaald door het exacte aantal m², maar door de bruikbaarheid voor de huurder. De prijs per m² is m.i. dan ook hoofdzakelijk goed voor de statistieken, om in grote trekken vergelijkingen te kunnen maken.
Niet mee eens. Oppervlakte heeft wel degelijk een invloed op de huurprijs en als er verschillende opties moeten worden vergeleken is het een voor de hand liggende parameter. We hebben het hier niet over een paar vierkante meter of een kleine afwijking op de meting hé. 30m2 is in een nieuwbouwappartement 2 à 3 slaapkameroppervlaktes verschil...
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Huren”