Wat mag en wat mag niet?

Deborah T
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

Wat mag en wat mag niet?

#1 , 13 aug 2018 12:01

Beste

Voor de eerste keer wil ik een appartement huren via een immokantoor.
Ik kreeg vandaag een mail met uitleg.

"
De eigenaar gaat akkoord om de bovenvermelde duplex aan jou te verhuren vanaf 01/11/2018 (mocht je vroeger kunnen, mag dit van de eigenaar ook) op voorwaarde dat we een huurovereenkomst kunnen tekenen voor 28/08/2018. Gelieve de huurwaarborg (2 maand huur) + 1ste maand huur te storten op onze derdenrekening. Gelieve dit bedrag te betalen voor het tekenen van de huurovereenkomst en het betalingsbewijs mee te brengen.

Van zodra dit op onze derdenrekening staat, kunnen wij overgaan tot het ondertekenen van de huurovereenkomst."



Ik heb gemaild dat ik liever eerst het contract wil lezen uiteraard en moet die waarborg niet op een aparte rekening?
Mogen ze ook al voor het einde van deze maand een maand huishuur voor november vragen?

Mvg
Deborah

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 aug 2018 12:58

Die extra maand huur is een voorschot en wordt dikwijls gezien al een bevestiging van inhuurname

adizal

#3 , 13 aug 2018 15:43

Meer en meer word vastgesteld dat immo hun eigen regeltjes toepassen.
Natuurlijk een derde rekening is om te vermijden dat de gelden van derden (u) en anderen dus niet terecht komt op de rekening van hun eigen vermogen.
Eigenaardig is wel dat u eerst dient te betalen alvorens u zoals u aanhaalt eerst de gelegenheid hebt om het contract te lezen en goed te keuren. Ik zou eerst het contract lezen en dan betalen en dat duidelijk maken aan de immo....
Wat de huurwaarborg betref deze moet inderdaad op een geblokkeerde rekening gezet worden.
Wederom maken veel immo hier een omzeiling van de wet van, eigenlijk een maas in de wetgeving en gaan voor korfina. viewtopic.php?t=39378

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 aug 2018 16:13

Vraag hen inderdaad om u op voorhand reeds een exemplaar van het huurcontract te bezorgen zodat je alles rustig kan nalezen. Als het immokantoor ter goeder trouw is, zullen ze daar geen probleem mee hebben.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Deborah T
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 aug 2018 18:02

Bedankt voor de antwoorden.
Het immokantoor werkt inderdaad samen met korfina.
Ik wou eigenlijk een bankwaarborg samen stellen omdat ik de som niet heb. Maar dat kan dan niet?

Als verdere uitleg kreeg ik nog dat ht om een standaard 3 6 9 contract gaat (volgens CIB).

KJ86
Berichten: 2663

#6 , 13 aug 2018 18:26

Het is ook om die reden dat die makelaars de waarborg vragen.Solvabiliteit controleren door een grote som op korte tijd te vragen. Als je gaat vertellen dat de waarborg via een lening bij de bank moet, zullen ze u zeker afwimpelen .

Deborah T
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 aug 2018 12:19

Beetje jammer want ik kan wel degelijk maandelijks een huurprijs betalen, maar heb geen reserve beschikbaar. Daarom dacht ik aan die bankwaarborg.
Ik zal een oplossing zoeken, want met een bankwaarborg zullen ze dus niet akkoord gaan als ik het zo lees.

KJ86
Berichten: 2663

#8 , 16 aug 2018 19:04

Als het niet anders kan, moet je het proberen.
Als je het geld op een andere manier bijeen kunt sprokkelen, zou ik het zo doen.

Terug naar “Huren”