Huurder vertrokken zonder af te stemmen

yofatim
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Huurder vertrokken zonder af te stemmen

#1 , 13 aug 2018 10:55

Hallo, Wij verhuren een rijhhuisje. Aangeizien wij het willen omdat inze zoon erin wil gaan wonen, willen we het renoveren .
De huidige huurder werk per aangetekende brief op de hoogte gebracht.Hij kreeg tot 4 maanden, nl tot eind september om het huis te verlaten. De huurder liet al na 3 weken via sms berichtje weten dat hij het huis heeft verlaten, Op zich is dat wel goed, maar de aannemer die de renovatoe gaat doen zou ook pas begin oktober beginnen en niet vroeger. Daardoor verliezen wij onnodig 3 maanden huur.die wij goed konden gebruiken voor de renovatiekosten te dekken. Want ik ging ervan uit dat mocht hij vroeger het huis wil verlaten, dan moet hij een opzegtermijn respecteren van 3 maand (staat zo in het contract).Mijn vraag is nu of de huurder in fout is? Indien ja, wat kan ik eisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 aug 2018 12:47

De huur blijft verschuldigd tot einde opzeg., of totdat je de sleutels hebt aanvaard. Je moet ze wel kunnen innen.
Zijn de meterstanden opgenomen? Was er een uitgaande plaatsbeschrijving? Heb je de sleutels al ontvangen? Je hebt in ieder geval nog de huurwaarborg, die je dan niet moet vrijgeven. Eventueel zal je via de vrederechter moeten om die vrij te krijgen als de vertrokken huurder niet wil tekenen voor de vrijgave.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 aug 2018 13:43

1. Welk type huurcontract?
2. Startdatum huurcontract?
3. Welke motivatie staat er in de opzegbrief? Renovatie of Eigen bewoning?

Reclame

yofatim
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 aug 2018 14:33

Hallo, in de opzegbrief stond wel degelijk "renovatie".Het contract is van 1 jaar met stilzwijgende verlenging van telkens 1 jaar. Er staat wel duidelijk in dat de opzeg 3 maanden is (moct de huurder eruit willen trekken) Dus als ik jullie goed begrijp, dan moet de huurder de huur betalen tot einde opzegdatum die wij hem hebben opgegeven? Hij zegt dat hij een ander huurhuis had gevonden en geen 2 huurgelden voor de komende 3 maand wilde betalen. Hij eist zelf de huurwaarborg op.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 aug 2018 14:35

We hebben inderdaad bovenstaande details nodig om correct te kunnen antwoorden. Als ik er echter van uitga dat het een 9-jarig contract was, dan had u een opzegperiode van 6 maanden moeten respecteren. Daarenboven heeft de huurder daarna het recht om een tegenopzeg van één maand te doen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 aug 2018 14:40

Hallo, in de opzegbrief stond wel degelijk "renovatie".Het contract is van 1 jaar met stilzwijgende verlenging van telkens 1 jaar.
Ik vermoed dat dit dan een 9-jarig contract geworden is... Een tijdelijk contract dat niet opgezegd wordt, wordt normaal gezien een 9-jarig contract. Stilzwijgend verlengen is volgens mij hetzelfde als niet opzeggen...
Er staat wel duidelijk in dat de opzeg 3 maanden is (moct de huurder eruit willen trekken)
Maar dit is hier niet het geval. JIJ geeft de opzeg, niet uw huurder. Uw huurder maakt daarbij gebruik van zijn recht op tegenopzeg van 1 maand.
Dus als ik jullie goed begrijp, dan moet de huurder de huur betalen tot einde opzegdatum die wij hem hebben opgegeven? Hij zegt dat hij een ander huurhuis had gevonden en geen 2 huurgelden voor de komende 3 maand wilde betalen. Hij eist zelf de huurwaarborg op.
Als hij de woning in goede staat verlaten heeft, zou ik deze waarborg teruggeven, moest ik van u zijn.

Als uw huurder op de hoogte zou zijn van zijn rechten, zou hij u voor de rechter kunnen dagen omdat u maar 4 maanden opzeg ipv 6 gegeven hebt en daar een schadevergoeding voor vragen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

adizal

#7 , 13 aug 2018 14:58

Beste, een huurcontract hoe dan ook moet geregistreerd worden.
Is dat niet het geval, heb je weinig om in te brengen.
Een tijdelijk contract 1j+1j dan automatisch 3,6,9
Of 1j+2j daarna 3,6,9
of 2j+1j daarna 3,6,9
Telkens registratie om uw grieven te laten gelden, anders kan hij zeggen salu op het einde van de week ben ik weg.

Franciscus
Berichten: 38590

#8 , 14 aug 2018 01:14

een éénjarig contract kan éénmaal verlengd worden tot max 3 jaar ..
Als i reeds in het vierde jaar zit of u hebt tweemaal één jaar verlengt zit i nu in een negenjarig contract. En dat moet geregistreerd zijn.
Anders kan de huurder inderdaad per direct weggaan zonder opzeg.
Eens lezen
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 aug 2018 13:36

Die registratie had ik inderdaad over het hoofd gezien. Als het (nu 9-jarig) contract niet geregistreerd is, kan de huurder inderdaad op elk moment vertrekken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 aug 2018 13:51

Bij gebrek aan respons van de TS op al de gestelde vragen, dienen we hier weer een hoop veronderstellingen te maken. Indien het nog steeds een contract van korte type betreft, is de opzeg voor eigen bewoning zelfs onwettig.

yofatim
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 aug 2018 14:11

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik zal eens een blanco contract posten, moet even zoeken waar het staat.

yofatim
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 aug 2018 14:27

Ik vind niet direct hoe ik een bijlage kan toevoegen, vandaar een copie-paste van het gedeelte mbt opzeg in het contract.

2. DUUR

De huurovereenkomst wordt gesloten voor een duur van minimum 1 jaar, en : max 12 maanden, met silzwijgende verlenging.
Dit overeenkomst komt te vervallen wanneer de huidige huurder

HETZIJ: die ingaat op ……1/06/2015 .en eindigt op…………….

De huurovereenkomst eindigt na het verstrijken van de overeengekomen periode indien ten minste zes maanden voor de vervaldag door één van beide partijen een opzegging wordt betekend.
Indien binnen deze termijn geen opzegging wordt betekend, wordt de huurovereenkomst telkens onder dezelfde voorwaarden voor een duur van één jaar verlengd.
Opzegbaar mits een opzeggingstermijn van 3maanden!

In de hypothese van een huurovereenkomst van negen jaar of meer kan de Verhuurder het contract beëindigen op de voorwaarden bepaald door artikel 3 van de wet van 20 februari 1991 (gewijzigd door de wet van 13 april 1997), tenzij de partijen overeenkomen om de mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging uit te sluiten of te beperken :
- te allen tijden met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of het op dezelfde wijze te laten betrekken door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen, zijn bloedverwanten in opgaande lijn, zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in opgaande lijn en aangenomen kinderen, door zijn bloedverwanten in de zijlijn en de bloedverwanten in de zijlijn van zijn echtgenoot tot in de derde graad;
- bij het verstrijken van elke driejarige periode behoudens dat van de laatste, met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden indien hij voornemens is het onroerende goed of een gedeelte ervan weder op te bouwen, te verbouwen of te renoveren;
- bij het verstrijken van elke driejarige behoudens dat van de laatste, met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, zonder motivering.
Wat de Huurder betreft kan hij de overeenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden, Wanneer de Verhuurder zijn mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging gebruikt kan de Huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand

In de hypothese van een huurovereenkomst van drie jaar kan de Huurder Verhuurder het contract beëindigen in geval van uitzonderlijke omstandigheden, mits een bij aangetekend schrijven te betekenen opzeggingstermijn van drie maanden, en benevens de betaling van de vervallen en te vervallen huursommen, de storting van een vergoeding die overeenstemt met drie, twee of één maand huursom al naar gelang de huurovereenkomst in de loop van het eerste, het tweede of het derde jaar eindigt, en betaalbaar is bij deze betekening, behoudens andersluidende overeenkomst.

Hoe dan ook kan de huurovereenkomst van korte duur slechts éénmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Bovendien, en tenzij de ene of de andere partij bij aangetekend schrijven tenminste drie maanden vóór het verstrijken van de overeengekomen korte duur opzegging betekent, wordt de huurovereenkomst geacht te zijn gesloten voor een duur van negen jaar vanaf de datum van inwerkingtreding van dit contract.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 aug 2018 14:34

Dus dit tijdelijke contract is reeds een aantal keren stilzwijgend verlengd? In dat geval is het nu een 9-jarig contract geworden. Heb je dit geregistreerd? Indien neen: mag de huurder gelijk wanneer vertrekken, zonder enige opzeg of schadevergoeding te moeten betalen.

Is het wel geregistreerd? Dan kan u opzeggen voor eigen bewoning / verbouwing, mits een opzegtermijn van 6 maanden (dus geen 4!) te respecteren, waarna de huurder recht heeft een tegenopzeg te doen van één maand (zonder schadevergoeding te moeten betalen).

Ik denk dat je in ieder geval gaan extra huur zal kunnen eisen van uw huurder...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 aug 2018 14:55

Ik denk dat je in ieder geval geen extra huur zal kunnen eisen van uw huurder...
In geval het contract geregistreerd is ben ik daar nog zo zeker niet van. Maar heel deze affaire is een opeenstapeling van voorbeelden hoe het niet moet. Als dit voor een vrederechter zou komen is maar de vraag hoe hij deze knoeiboel zou proberen te ontmijnen.
Moest ik in de schoenen staan van de TS zou ik mijn "verlies" gewoon slikken. Dan ben je tenminste van de huurder af zonder bijkomende verwikkelingen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 aug 2018 15:07

Ik denk dat je in ieder geval geen extra huur zal kunnen eisen van uw huurder...
In geval het contract geregistreerd is ben ik daar nog zo zeker niet van.
Tja, op zich heeft de huurder het recht om één maand tegenopzeg te geven. Dat is inderdaad langer dan de 3 weken die de huurder nu gebruikt heeft als tegenopzeg. Ik heb wel geen idee hoeveel huur er nog betaald is? Mogelijk heeft de huurder nog een maand betaald, maar is hij er na drie weken al uit getrokken. Dit is in principe wel in orde.

Maar er zijn inderdaad veel fouten gebeurd:
Langs de kant van de verhuurder:
1. Stilzwijgende verlenging (meerdere keren) van tijdelijk contract: contract is een 9-jarig contract geworden.
2. Dit contract werd waarschijnlijk niet geregistreerd.
3. De gegeven opzegperiode is te kort (moest 6 maanden zijn, geen 4), en bijgevolg is die opzeg ongeldig.

Langs de kant van de huurder:
1. Zou een geldige tegenopzeg van 1 maand kunnen geven, indien de opzeg van de verhuurder correct gegeven was and het 9-jarig contract geregistreerd zou geweest zijn.
2. Is er nu uit getrokken na 3 weken zoder officiëel zijn op zeg te geven, vermoed ik (niet via een AS). De verhuurder zou dus kunnen claimen dat de huur nog altijd doorloopt, aangezien de verhuurder nooit aangegeven heeft te willen / zullen vertrekken.

Afin, zoals je aangeeft is het een boeltje, en hebben beide partijen fouten gemaakt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”