Huurcontract op twee namen, maar één domicilie

Bertijn
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Huurcontract op twee namen, maar één domicilie

#1 , 13 aug 2018 10:05

Hallo,

Ik ga vanaf september een studio huren. Ons contract is reeds ondertekend en staat op onze beide namen, we zijn overeen gekomen dat ieder de helft van de huur zal betalen. Zij is echter van plan om haar adres bij haar ouders te laten staan, aangezien zij nog enkele jaren moet studeren. Ik ben sinds dit jaar afgestudeerd en start in september met een vaste job. Ik ben daarom van plan mijn domicilie te zetten op de gehuurde studio.

Gewoon om even zeker te zijn: Is het mogelijk om een studio op twee namen te huren, terwijl er effectief maar één persoon zijn domicilie heeft? Zij zal wel mee in de studio wonen maar gaat in de weekends nog naar haar ouders (soort van kot).

Nog een laatste vraagje, er is ons verteld dat zij dan nog onder de verzekering van haar ouders valt, maar dat ik een eigen brandverzekering moet nemen. Klopt dit, en indien ja, welk type verzekering is dat?

Met vriendelijke groeten,
Bertijn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#2 , 13 aug 2018 10:15

Dit is domiciliefraude.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 aug 2018 10:37

Dit is domiciliefraude.
Waarom? De huurster doet toch net hetzelfde als elke andere kotstudent.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 13 aug 2018 10:54

Gewoon om even zeker te zijn: Is het mogelijk om een studio op twee namen te huren, terwijl er effectief maar één persoon zijn domicilie heeft? Zij zal wel mee in de studio wonen maar gaat in de weekends nog naar haar ouders (soort van kot).
Dat kan in strijd zijn met het huurcontract, maar weinig verhuurders zullen er een probleem van maken zolang er minstens één huurder gedomicilieerd is.
Nog een laatste vraagje, er is ons verteld dat zij dan nog onder de verzekering van haar ouders valt, maar dat ik een eigen brandverzekering moet nemen. Klopt dit, en indien ja, welk type verzekering is dat?
Meeste brand- en familiale verzekeringen dekken inderdaad inwonende kinderen op "kot". U zal zelf een brandverzekering moeten afsluiten voor huurdersaansprakelijkheid en eventueel inboedel.
Dit is domiciliefraude.
Helemaal niet. Kotstudenten worden als tijdelijk afwezig beschouwd bij hun ouders. Er is nergens vastgelegd dat dit kot een kamertje alleen moet zijn...
Bovendien is het quasi onmogelijk om als student ingeschreven te raken in het bevolkingsregister van studentensteden.
"sowieso" schrijf je zo.

Bertijn
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 aug 2018 11:40

Bedankt Didymus voor de verduidelijking!

WP002
Berichten: 1479

#6 , 13 aug 2018 12:10

Sorry, scheel gelezen. De juffrouw studeert nog, ik dacht dat ze afgestudeerd was. Excuses voor het misverstand.

adizal

#7 , 13 aug 2018 15:12

Dit is domiciliefraude.
Niks van aan, je geeft het gewoon op als 2e verblijfplaats..

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 aug 2018 16:59

Dit is domiciliefraude.
Niks van aan, je geeft het gewoon op als 2e verblijfplaats..
Nee, dat moet je zeker niet doen! Ten eerste betaal je op tweede verblijven taksen, ten tweede zal TS waarschijnlijk een contract voor hoofdverblijfplaats hebben en ten derde is er wel degelijk één persoon gedomicilieerd, dus het kan al geen tweede verblijf zijn.

Terug naar “Huren”