Appartement kopen en verhuren

Walker40
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

Re: Appartement kopen en verhuren

#76 , 15 aug 2018 20:28

140 000 EUR lenen voor iets met een waarde van 160 000 EUR.
Bij de minste verstoring van de immo-markt bedraagt de intrinsieke marktwaarde van uw investering minder dan de uitstaande schuld!
Blijkbaar is de immo zeepbel in ondermeer Spanje (vanaf 2008) en de gevolgen ervan u onbekend.
Hebt u bronnen?

Ik dacht meer om een Bullet hypotheek te nemen waar ik tijdens de loop tijd enkel rente aflos en bij het aflopen van het krediet het kapitaalbedrag terug te betalen. Deze vorm van krediet verstrekken ze o.a. aan mensen die beleggingspanden willen kopen en daar een cash flow uit willen halen. na 20 jaar is de woning met minstens 5% gestegen in marktwaarde.

Uiteraard moet ik mij daar nog wat in verdiepen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Walker40
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#77 , 15 aug 2018 20:33

ik dacht meer om een X hypotheek te nemen...

Geven en nemen dus ?

de bank GEEFT u een hypotheek, en NEEMT dus tegelijk als enige een risico?


Wait and see...
Ik bedoel een Z krediet, typ foutje :P

Advies van de banken hoeven niet per definitie altijd te kloppen, zij streven ernaar om winst te pakken achter de consument zijn rug. Zij willen juist dat de burger meer betaald voor zijn hypotheek en maken er altijd een goed verhaal van zodat de consument met ze in zee gaat zonder enige voorkennis.

Een Z krediet geven ze niet zo gauw weg mede door dat zij daar weinig aan verdienen. De consument is vaak ook niet van op de hoogte dat een Z krediet bestaat hij/zij dienen er zelf naar te vragen.

Met een goede onderbouwde businessplan is het wel mogelijk om een Z krediet te verkrijgen.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#78 , 15 aug 2018 20:42

Een businessplan voor het kopen van een appartement???
Uit welk boek ben je aan het citeren?

Het Z krediet riskeert een Z door uw eigen kop worden:
Je moet immers gedurende de hele looptijd intrest op de hoofdsom betalen en die intrestvoeten
liggen beduidend hoger dan bij een klassieke hypotheeklening.

Dat de banken niet happig zijn komt omdat uw appartement binnen 20 jaar een door huurders afgeleefde ruïne zal zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Walker40
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#79 , 15 aug 2018 21:08

Een businessplan voor het kopen van een appartement???
Uit welk boek ben je aan het citeren?

Het Z krediet riskeert een bullet door uw eigen kop worden:
Je moet immers gedurende de hele looptijd intrest op de hoofdsom betalen en die intrestvoeten
liggen beduidend hoger dan bij een klassieke hypotheeklening.

Dat de banken niet happig zijn komt omdat uw appartement binnen 20 jaar een door huurders afgeleefde ruïne zal zijn.
Banken strekken tegenwoordig geen kredieten uit aan mensen die geen voorkennis hebben ze zijn daarop veel strenger geworden, een businessplan om een beleggingspand te kopen laat aan de bankier zien wat je van plan bent om te gaan doen en hoeveel je daar voor nodig hebt het geeft een indicatie aan de bankier waar jij over beschikt op het gebied van kennis en kapitaal vermogen.

In 5 jaar tijd zal mijn beleggingsappartement afbetaald zijn. Kom op zeg 20 jaar. Ik ga hier geen Villa kopen.

Dat de rente hoger is klopt inderdaad, maar ik los gedurende tijd alleen de rente af waardoor ik maandelijks minder vaste lasten heb dan wanneer ik een klassieke hypotheeklening zal nemen waar ik maandelijks rente af los en een hoofdsom.

Deze vorm van krediet is ook alleen van toepassing als je gaat beleggen in vastgoed, als je een woning/appartement gaat kopen voor eigen gebruik dan raad ik je af om een Z krediet te nemen.
Laatst gewijzigd door Walker40 op 15 aug 2018 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#80 , 15 aug 2018 21:15

"Binnen 5 jaar zal mijn beleggingsappartement afbetaald zijn."

Per definitie kan dat niet aangezien je gedurende die 5 jaar enkel intresten betaalt.

Gelet op uw beperkte kennis stop ik hier de discussie. Je stapelt enkel tegenstrijdigheden op elkaar, zeker geen bakstenen!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Walker40
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#81 , 15 aug 2018 21:19

"Binnen 5 jaar zal mijn beleggingsappartement afbetaald zijn."

Per definitie kan dat niet aangezien je gedurende die 5 jaar enkel intresten betaalt.

Gelet op uw beperkte kennis stop ik hier de discussie. Je stapelt enkel tegenstrijdigheden op elkaar, zeker geen bakstenen!

Gedurende die 5 jaar, dus na die 5 jaar of in die 5 jaar kun je de hoofdsom in 1 keer afbetalen.

Tegenstrijdigheden? Jij bent te sceptisch en laat angst je voor de voeten lopen mensen zoals u zullen ook nooit akkoord gaan met iets blijven altijd twijfelen.

EINDE DISCUSSIE.

bosprocureur
Berichten: 6853

#82 , 15 aug 2018 22:38

Verstandige beslissing, dat "EINDE DISCUSSIE"


Laten we zoals ik eerder gesuggereerd heb even wachten op het advies van de bank.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#83 , 16 aug 2018 09:28

[quote="Walker40"][

In 5 jaar tijd zal mijn beleggingsappartement afbetaald zijn.
Als uw huurders braafjes iedere maand hun huur betalen, en je er in slaagt om, na uw zeer uw strenge sectieprocedures al die tijd goede huurders te vinden.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#84 , 16 aug 2018 09:30

[quote="Walker40"][ na 20 jaar is de woning met minstens 5% gestegen in marktwaarde.

/quote]
In welk stripverhaal heb je dat gelezen?

bosprocureur
Berichten: 6853

#85 , 16 aug 2018 09:46

TS bedoelde allicht 50 % en niet 5%.
Dan nog, kijkend naar de laatste jaren, is die 50% op 20 jaar m.i. een grove onderschatting van de realiteit. Of TS zou al zeer ongunstig moeten aangekocht hebben

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#86 , 16 aug 2018 09:48

Ik heb voorgaande reacties niet gelezen, maar als verhuurder zorg je best voor volgende zaken;

- conformiteitsattest (= om aan te tonen dat de woning voldoet aan de Vlaamse Wooncode. Dit geeft sommige huurders bovendien de kans om een huursubsidie/huurpremie aan te vragen waardoor ze meer budget vrij hebben om stipt de huur te betalen (maar dan moet je verhuren onder de 600 euro per maand))
- duidelijke intredende plaatsbeschrijving mét foto's
- goed huurcontract
- registratie van het huurcontract
- om stipte betaling te bevorderen kan je een clausule in het huurcontract inwerken waar bij stipte betaling een korting wordt toegestaan. Bijvoorbeeld, als die huur voor de vijfde van de maand betaald werd, mag er 50 euro minder betaald worden. Zodra er één/twee/drie (kies zelf) keer later dan de 5de van de maand betaald werd vervalt deze optie voor altijd.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#87 , 16 aug 2018 12:31

Ik zie niet in waarom men een korting zou geven voor iets dat wettelijk verplicht is. Dat heeft geen enkele zin.
Ik kan wel begrip opbrengen voor een clausule waarbij een korting wordt gegeven van x % indien de contractant beter doet dan de aangegane verplichting, bijv. als hij vrijwillig de huur voor een gans jaar op voorhand betaalt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huren”