Appartement kopen en verhuren

Walker40
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

Appartement kopen en verhuren

#1 , 10 aug 2018 23:40

Beste leden,

Ik heb een informatieve vraag omtrent het kopen van mijn eerste nieuwbouw appartement. Ik wil deze appartement ook gelijk verhuren, mijn eigen inleg kapitaal bedraagt zo een 20.000 EUR netto.

Nieuwbouw Appartement kost 160.000 EUR.

Ik kan samen met de huur opbrengst en mijn eigen bijdrage per maand zo een 2400 EUR netto aflossen dat is 28.800 EUR per jaar.

De onkosten heb ik geschat op zo een 2000 EUR per jaar. Ik hou zo een 26.800 EUR er aan over.

Kan iemand mij vertellen of dit wel of geen goed idee is en waarom.


:D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 aug 2018 09:18

Rekening gehouden met onvoorzien kosten? (gebouwonderhoud; leegstand,...)

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 11 aug 2018 11:08

En al eens met de bank rond de tafel gezeten? Zien die het zitten om pakweg 160.000 € te lenen voor een verhuur appartement, als daar een eigen inbreng van 20.000 € tegenover staat ?

Marge voor onvoorziene kosten?

Reclame

Walker40
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 aug 2018 11:39

Rekening gehouden met onvoorzien kosten? (gebouwonderhoud; leegstand,...)
In totaal qua onvoorziene kosten heb ik rekening gehouden met jaarlijks 4000 EUR. Dit zijn onderhoudskosten, huis verzekering, gemeenschappelijke kosten, ect ect.

Mocht het appartement leeg te komen staan voor een lange termijn dan ga ik er zelf in wonen tot dat ik weer een nieuwe huurder heb gevonden, uiteraard betaal ik op dat moment meer terug, maar daar heb ik ook rekening mee gehouden.

Omdat het gebouw een nieuwbouw is van het jaar 2019 ga ik er van uit dat er weinig onderhoudskosten en renovatie kosten nodig zijn, maar ik neem niets voor zeker uiteraard.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 11 aug 2018 11:54

Je bent alleszins ook vergeten dat:
-er onroerende voorheffing dient betaald
-je belast wordt op het KI van het appartement x 1,40, te vermeerderen met de indexatie (ongeveer het totaal maal 2)

Indien je leegstand hebt kom je in de knoei met de aflossingen.....terwijl alle kosten en belastingen gewoon blijven doorlopen.

Besluit: uw eigen inbreng is VEEL te laag om aan de gevolgen van leegstand het hoofd te kunnen bieden.

Een nieuwbouwappartement voor 160000 EUR???? Een veredelde koekjesdoos? Dus lage huur....
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 11 aug 2018 11:55, 2 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Walker40
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 aug 2018 11:54

En al eens met de bank rond de tafel gezeten? Zien die het zitten om pakweg 160.000 € te lenen voor een verhuur appartement, als daar een eigen inbreng van 20.000 € tegenover staat ?

Marge voor onvoorziene kosten?
Lenen zal geen probleem zijn. Ik heb een vast contract voor onbepaalde duur. Ik verdien goed en heb weinig vaste kosten en nergens openstaande schulden, maar ik zal eerst een afspraak moeten maken met een onafhankelijke hypotheek adviseur om te kijken naar wat de mogelijkheden zijn.

Walker40
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 aug 2018 11:59

Je bent alleszins ook vergeten dat:
-er onroerende voorheffing dient betaald
-je belast wordt op het KI van het appartement x 1,40, te vermeerderen met de indexatie (ongeveer het totaal maal 2)

Indien je leegstand hebt kom je in de knoei met de aflossingen.....terwijl alle kosten en belastingen gewoon blijven doorlopen.

Besluit: uw eigen inbreng is VEEL te laag om aan de gevolgen van leegstand het hoofd te kunnen bieden.

Een nieuwbouwappartement voor 160000 EUR???? Een veredelde koekjesdoos? Dus lage huur....
Niet zo negatief denken :D

Als mijn eigen inbreng te laag is dan verdubbel ik het geen probleem. Alles wat jij hierboven noemt daar is al rekening mee gehouden.

En ja als je goed zoekt dan bestaan er daadwerkelijk nieuwbouw appartementen van minder zelf :D

Wanneer je een goedkoop appartement koop hoeft de huur niet perse laag te zijn. De verhuurder mag zelf de huur bepalen en de waarde van de woning zal naar 5 jaar ook stijgen. Afhankelijk van meerdere factoren waar de huur in mee speelt, als ik het appartement gemeubileerd verhuurd en er zijn veel voordelen aan het appartement zoals veel licht inval, privé terras, luxe sanitair en keuken voorzieningen, privé parking dan kan ik al meer vragen voor mijn huur en ik heb het voordeel dat het locatie midden in het centrum van Brussel ligt :D

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 11 aug 2018 12:53

Duidelijk een eerste eigendom en nog geen ondervinding met verhuren. De tijd zal het hem wel leren, en kunnen we hier dan opvolgen .

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 11 aug 2018 13:02

"De verhuurder mag zelf de huur bepalen".
Wat een geruststelling dat het nog steeds mag! Maar het is uiteindelijk de huurder die beslist of hij tegen die prijs wil huren.
Het is dus een misvatting dat de verkoper de huurprijs bepaalt, het is de verhuurmarkt die dat doet (de onzichtbare hand).
Als ik rond kijk zie ik veel opeengestapelde konijnenkoten leeg staan.
Ik ben zelf verhuurder en stel vast dat het huurdersverloop (en tussentijdse leegstand) de laatste jaren is toegenomen terwijl de betalingsstiptheid is afgenomen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

KJ86
Berichten: 2662

#10 , 11 aug 2018 18:01

Als het kan, moet je het zeker doen.
Voor het rendement te berekenen; mag je geen meerwaarde rekenen. Investeren in vastgoed is pas echt interessant op lange termijn (over verschillende generaties heen). Als je u geld terug nodig hebt over circa vijf jaar zou ik het niet doen, dan ben je beter af met een fonds.

Met leegstand moet je geen rekening houden in Antwerpen, Brussel en Gent. Er is een nijpend woningtekort waardoor als de prijs juist is, je van vandaag op morgen kunt verhuren.
Als ik rond kijk zie ik veel opeengestapelde konijnenkoten leeg staan.
Je moet niet denigrerend doen over kleine appartementen.
We hebben er veel te weinig.
Ik zou de mensen die een betaalbare woning zoeken geen eten willen geven.
Ofwel bouwt de overheid grote wooneenheden met belastinggeld van de middenklasser voor de armere bevolking te huisvesten of de private markt bouwt goedkopere, kleinere units.

Minerf
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 aug 2018 18:08

Even cijfers:

160 000 euro voor een nieuwbouw.
Is dit incl 10% op de grond en 21% op de constructie?
Rekent u de meerwerken ook?
Lastenboek goed gelezen: is er overal vloer, moet het nog geschilderd, wat zijn de voorziene aansluitings en opleverkosten, gemeenschappelijke kosten?

Als dit allemaal mee in de160 000 zit, de bank vraagt voor een investeringseigendom meestal Q80 dus zal u ongeveer 130 000 euro willen lenen

Reken gemiddeld 11% aankoopkosten 17 000

Snel berekend zal de bank geneigd zijn u een lening van 130 000 toe te staan en zal u zelf 47 000 moeten inleggen.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 11 aug 2018 18:17

Als het kan, moet je het zeker doen.
Voor het rendement te berekenen; mag je geen meerwaarde rekenen. Investeren in vastgoed is pas echt interessant op lange termijn (over verschillende generaties heen). Als je u geld terug nodig hebt over circa vijf jaar zou ik het niet doen, dan ben je beter af met een fonds.

Met leegstand moet je geen rekening houden in Antwerpen, Brussel en Gent. Er is een nijpend woningtekort waardoor als de prijs juist is, je van vandaag op morgen kunt verhuren.
Als ik rond kijk zie ik veel opeengestapelde konijnenkoten leeg staan.
Je moet niet denigrerend doen over kleine appartementen.
We hebben er veel te weinig.
Ik zou de mensen die een betaalbare woning zoeken geen eten willen geven.
Ofwel bouwt de overheid grote wooneenheden met belastinggeld van de middenklasser voor de armere bevolking te huisvesten of de private markt bouwt goedkopere, kleinere units.
Ik denk dat u een bouwpromotor bent en zoals alle bouwpromotoren belang hebt bij collectieve groepsbouw omdat daar grote winsten te rapen zijn.
Hop hop, allen naar konijnenkoten met de medeplichtigheid van de overheid onder het mom van dicht bijeen is plezant en laat veel ruimte over om te laten verloederen of de kleine en grotere criminaliteit te laten bloeien.
Met allen bedoel ik het "plebs": die moeten met alle geweld in konijnenkoten gaan wonen voor het grote gewin van een bepaalde elite die uiteraard wel in riante villa's gaat blijven wonen.
Waarom wonen de grote Vlaamse "bouwmeesters" niet in de kleine appartementjes waarin men neurotisch wordt en die ze voor de anderen aanbevelen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Walker40
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 aug 2018 18:45

Even cijfers:

160 000 euro voor een nieuwbouw.
Is dit incl 10% op de grond en 21% op de constructie?
Rekent u de meerwerken ook?
Lastenboek goed gelezen: is er overal vloer, moet het nog geschilderd, wat zijn de voorziene aansluitings en opleverkosten, gemeenschappelijke kosten?

Als dit allemaal mee in de160 000 zit, de bank vraagt voor een investeringseigendom meestal Q80 dus zal u ongeveer 130 000 euro willen lenen

Reken gemiddeld 11% aankoopkosten 17 000

Snel berekend zal de bank geneigd zijn u een lening van 130 000 toe te staan en zal u zelf 47 000 moeten inleggen.

Beste,

Dit kan allemaal veel goedkoper wanneer je financiële kennis hebt over bepaalde zaken. Ik ben niet van plan om mensen in te huren die het voor me doen dus dat scheelt ook in de kosten.

Waar ik rekening mee heb gehouden is:

- Markt inventarisatie
- doelgroep
- weten waar ik moet financieren
- een goede huurder aantrekken
- het rendement (geen zaken doen met een vennootschap)
- onafhankelijk hypotheek nemen

Ik ben ook van op de hoogte dat; de aannemer, advocaat, accountants en makelaars de grootste boosdoeners zijn als je even niet oplet. :wink:

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 11 aug 2018 18:56

De theorie en de commerciële publiciteit hebt u blijkbaar al.
Nu nog de realtime ervaring met investeren in immo en we komen er wel.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LailaM
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 aug 2018 19:37

Ook altijd rekening mee houden dat je slechte huurders kan hebben. Procedure uithuiszetting verloopt niet vlot. Vrienden van ons hebben nu zo pech gehad. Appartement ook volledig vernieuwd

Terug naar “Huren”