Hoe krijg ik huurders uit mijn huis nadat ze zelf opzeg gegeven hadden ?

Dominique Janssens
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hoe krijg ik huurders uit mijn huis nadat ze zelf opzeg gegeven hadden ?

#1 , 06 aug 2018 15:47

Ik zou graag wat meer advies hebben over wat ik kan doen, want ik wordt hier in onze maatschappij van het kastje naar de muur gestuurd.
Ik ben eigenares van een woonhuis, gelegen in Geraardsbergen
Deze woning werd gedurende 19 jaar verhuurd aan een gezin (moeder, vader, 4 kinderen). De drie dochters zijn reeds lang het huis uit.
Moeder en vader vertrokken eind vorig jaar naar Senegal, zonder enige uitleg of zonder huuropzeg. Zoon Kevin bleef wonen.
Hij betaalde geen huur, wij hebben ouders hierover gecontacteerd via hun dochters. Uiteindelijk hebben ouders via een dochter de huur steeds betaald. In april hebben de ouders hun opzegbrief laten geworden. Afspraak was dat ze 31/7 het huis uit zouden zijn, en dat het huis netjes en proper achtergelaten werd, dat de hof (die ondertussen een oerwoud) is gesnoeid zou worden en dat ook garage volledig leeg moest.
Zoon wil wel sleutels afgeven nu doch hij is het huis nog niet uit, het huis binnen is een ravage (alle deuren, vensters...zijn allemaal zogezegd kapotgebeten en gesprongen door zijn hond). Buiten op de terras is het een groot stort, ook binnen staat er nog afwas van hier tot... (beschimmeld, vuil...).
Ik ben er nog niet binnengeweest, maar zijn oudste zus heeft hiervan foto's op facebook geplaatst... ik heb die daar gekopieerd.
Ook stond er in het bericht van facebook dat hij op zolder cannabis kweek(te). Ben hiervoor al naar politie geweest... ze hebben het genoteerd... iets doen ?
Volgens zijn zus heeft hij daar water naartoegeleid en drupt het water door de houten planchee.
Als ik moet wachten tot alle procedures in orde zijn, zijn we nog enkele maanden verder. Mijn huis kan instorten door water.
Ik weet hier niet meer wat te doen !
Graag goedkoopste en snelste oplossing.
Op de dienst bevolking staan er op het adres 4 personen ingeschreven (dus vader en moeder die in Senegal verblijven, waarschijnlijk ook nog en volgens de jongste dochter nog een neef). Vader en moeder zouden ziek zijn en niet meer kunnen terugkomen... Zij leven hier wel van dop, ziekenkas, OCMW??? geen van beiden werkte. Rapen hier centjes op en leven als God in "Senegal" ? Onze maatschappij doet daar dus niks aan. Ze zijn van vorig jaar al in Senegal, hoe kan hun domicile dan nog in mijn huis staan, terwijl ze het opgezegd hebben ?? Stel me de vraag hoeveel personen hier in Belgie wonen, waar totaal geen belastinggeld of zo betaald door wordt en hier op onze maatschappij hun kap kan leven ? Wijzelf die voor ons huisje elke dag en meer jaren moeten werken, worden op elke euro die we verdienen belast !
Die moeten toch ook hun domicile veranderen en hoe kan ik dit controleren ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 06 aug 2018 17:20

Om te beginnen naar gemeente gaan en daar melden dat huis niet meer bewoond wordt of alleen door de zoon. Politie doet dan een woonstonderzoek - verwittig ook de wijkinspecteur ook voor de cannabisplantage.
Uiteraard huurders in gebreke stellen.
De niet huurders zijn bezetters en deze ook in gebreke stellen.
Als er een plantage op zolder is kan politie dat wel controleren
Voor de veiligheid alle nutsvoorzieningen op straat laten afzetten.
Tegelijkertijd gezien u ouders al in gebreke hebt gesteld en er mogelijk geen huur is betaald kan u om die reden al naar vrederechter.
Woonstcontrole laten uitvoeren door gemeente.
Of u ooit de kosten terugkrijgt is een andere zaak want hebben die mensen hier nog een bankrekening?
Ook OCMW in kennis stellen dat ze hier niet meer wonen.
Gelet op een aantal feiten kan College van B&S wel een korte procedure voor schrapping toepassen.
Als zij hier op een wettelijke wijze inkomen hebben kan u daar bewarend beslag op laten leggen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 06 aug 2018 17:20

Gewoon de wijkagent een controle laten uitvoeren, zodat de ouders alvast uit de gemeente geschrapt kunnen worden
Huurders aangetekend aanschrijven en in gebreke stellen, en hen vragen binnen de maand de huur te betalen.
Indien niet naar de vrederechter gaan voor uithuiszetting en vrijgave huurwaarborg.

Reclame

Terug naar “Huren”