Muur appartement schilderen.

dennisperremans
Topic Starter
Berichten: 28

Muur appartement schilderen.

#1 , 06 aug 2018 11:35

Sinds vorige jaar in november hebben we ons huurappartement verlaten. Eén muur (nog geen 2 vierkante meter) had een klein beetje gebruiksschade. We hadden tegen de nieuwe eigenaars gezegd dat we binnen de twee weken het muurtje even gingen schilderen omdat we die bepaalde witte verf hadden. Dus stuurden we in november een mail om een datum af te spreken. Deze datum bleef 2 maanden onbeantwoord.

De maanden die volgden hebben we enkele keren een email van hem ontvangen wanneer we de muur zouden schilderen. Deze hebben we genegeerd omdat we ook niets meer met dat appartement te maken hebben. De uitgaande plaatsbeschrijving was ook al gebeurd met de verhuurder bij het verlaten van het appartement in november.

Gisteren opnieuw een email voor wanneer we de muur zouden schilderen. Ondertussen is dit al 10 maanden geleden en heb ik naar hem gestuurd dat we vorig jaar in november hadden gevraagd voor een datum maar deze bleef onbeantwoord en dat hij dit in principe nu zelf zou kunnen doen.

Nu dreigt de nieuwe huurder van het appartement (met de verhuurder in CC) om een professionele schilder in te huren en met de vraag de kosten voor ons.

Wat kunnen we hier aan doen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 06 aug 2018 12:11

U had en heeft geen contractele verbintenis met de nieuwe huurder. Het huurcontract dat u met de verhuurder had is in novemeber 2017 beeindigd mét een gezamelijke uittredene plaatsbeschrijving. U antwoordt dit eventueel per mail én sluit af met het advies dat de nieuwe huurder zich best informeert over dienstencontracten en wie de eindfactuur hiervan betaalt. (Ter uwer info: huurder kan nooit een schilder in dienst nemen en de factuur naar u laten sturen. Zo werkt het niet: de besteller betaalt. Het zou nogal een zootje worden: even je woning laten schilderen en de factuur naar de buren laten sturen...:-)

dennisperremans
Topic Starter
Berichten: 28

#3 , 06 aug 2018 12:16

@eylis, bedankt voor jouw antwoord.
Maar kan bijvoorbeeld de eigenaar van het appartement zeggen dat wij de kosten van de schilder nog moeten betalen? Aangezien in eerste instantie hadden gezegd dat we dit zouden schilderen.

Uiteindelijk is dit dan niet geschilderd omdat we 2 maanden niets van de nieuwe huurder hadden gehoord op onze email. We gingen er dan ook van uit dat hij zelf even dat muurtje had geschilderd.

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 06 aug 2018 12:28

De verhuurder kan vertellen wat hij wil aan wie hij wil. Maar dan? Dat is niet opeisbaar. Dit is een zaak die de verhuurder en de nieuwe huurder onder hen beiden moeten regelen. Blokkeer uw mailadres voor deze afzenders, want u heeft totaal geen verplichtingen meer.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 06 aug 2018 12:43

Wat staat er vermeld betreffen de muur in de uitgaande plaatsbeschrijving? Dat is wat telt. Staat daar niets, dan betaal je ook niets.
Staat daar een oppervlakte van die vlek, dan betaal je juist die oppervlakte van die muur MIN de vetusteit

dennisperremans
Topic Starter
Berichten: 28

#6 , 06 aug 2018 13:31

Oké, bedankt voor jullie antwoorden.
We hebben ook even een mailtje naar de huurdersbond gestuurd. Ik wacht nog even hun antwoord af.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 06 aug 2018 15:29

Huurdersbond is weggesmeten geld. Zeer dikwijls verkeerde antwoorden., en raadgevingen

KJ86
Berichten: 2662

#8 , 06 aug 2018 16:28

Aangezien er mailverkeer is over de herstelling van een muur vermoed ik dat het moeilijk gaat worden om de huurschade te ontkennen. Ik snap wel niet goed waarom dat je toen bereid was om de schade te herstellen en nu niet meer.

eylis
Berichten: 8836

#9 , 06 aug 2018 17:41

Ik blijf het een vreemd verhaal vinden waar een addertje onder het gras zit. Maanden na einde huurcontract wordt vanuit de verhuurder een poging gedaan om een afspraak te maken om de muur te schilderen. Wie is er intussen al in dat pand geweest en wat is daar intussen al gebeurd. Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat er ineens méér te schilderen zal zijn dan 2 m² . Want een nieuwe huurder die geconfronteerd wordt met een muurtje van 2m² dat er niet goed uitziet, die schildert dat snel zelf.

dennisperremans
Topic Starter
Berichten: 28

#10 , 07 aug 2018 10:27

@eylis, toen wij het appartement hadden verlaten in november 2017 hadden wij een email naar de nieuwe huurders gestuurd (met eigenares in cc). We hadden gezegd dat we snel even dat muurtje konden schilderen als het voor hen goed was.

Op deze mail van ons was 2 maanden geen gehoor. Dus we gingen er ook vanuit dat ze dat zelf snel hadden geschilderd. Na die 2 maanden volgde maandelijks een email waarin de nieuwe huurder ons telkens vroeg wanneer we de muur komen schilderen. Deze email hebben we telkens genegeerd, tot eergisteren dan omdat ik het beu was.

Ik had gestuurd dat we ondertussen ook al bijna een jaar verder zijn. In de 2 maanden die volgden op onze email (November 2017) was geen gehoor. En nu hebben we ook geen tijd meer. Het is een klein muurtje dat je zelf even snel kan schilderen indien het echt heel storend is.

Waarop hij dan terug antwoordde:
Door lang genoeg je beloftes niet na te komen, betekend niet dat je je beloftes ook niet meer na hoeft te komen.

met verhuurster in CC

@verhuurster:
helaas ken ik de Belgische wet niet voldoende. In Nederland kan je in dit geval eenvoudig een professionele schilder inhuren en de rekening verhalen op de vorige bewoner. Valt dit misschien onder de mogelijkheden?

KJ86
Berichten: 2662

#11 , 07 aug 2018 20:34

Bij ons kan de verhuurder, de kosten van het schilderen ook verhalen. De procedure (via het vredegerecht) is nogal omslachtig om iemand te dwingen voor 2 m² te schilderen.

Niettemin kan het omdat je die mail verstuurd hebt dat je muur zou schilderen en daarmee ook de schade hebt erkend.

Terug naar “Huren”