huurbelofte

sidoniake
Topic Starter
Berichten: 56

huurbelofte

#1 , 05 aug 2018 18:53

Op donderdag 19 juli heb ik een huurbelofte ondertekend bij een immo kantoor. Op maandag 23 juli heb ik van hun een mail ontvangen dat de belofte doorgestuurd is naar de verhuurder en dat die dan beslist of we het pand mogen huren of niet.
Maar ik heb nog steeds geen antwoord mogen ontvangen. Ik heb vorige week het immo kantoor 2x opgebeld en krijg telkens als antwoord dat er nog bezichtigingen gepland zijn en dat de verhuurder daarop wacht om een beslissing te nemen.
Maar hoelang mag hij ons laten wachten?
Wij willen graag gaan samenwonen, maar kunnen gewoon niet verder zolang de verhuurder geen beslissing genomen heeft.
Het pand komt vrij op 15 augustus
Wat staat er in de huurbelofte?
- het pand
- type contract
- " Een huurbelofte is een schriftelijke bevestiging van uw kandidaat-stelling om het pand te huren. Dit is geen huurcontract en geeft nog geen zekerheid dat u het pand zeker kan huren. Deze huurbelofte wordt voorgelegd aan de eigenaar/verhuurder, die beslist dan of hij akkoord gaat of niet. Als de eigenaar akkoord gaat en u ziet toch af van het huren dan moet u de eigenaar/verhuurder 1 maand huur als schadevergoeding betalen."

Er staat nergens vermeld hoelang deze huurbelofte geldig is, en ook niet binnen welke termijn de verhuurder moet beslissen.
Wij willen zo snel mogelijk gaan samenwonen en daarom ook zo snel mogelijk een antwoord ontvangen van de verhuurder.
Maar hoelang moeten wij wachten om op zoek te gaan naar een ander pand?

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3791

#2 , 05 aug 2018 21:29

U had beter een termijn opgenomen in deze belofte.
Nu zou de verhuurder in theorie binnen een jaar kunnen akkoord gaan hiermee, en ondertussen heeft u wellicht al iets anders gehuurd.

2 weken lijkt mij alvast ruim voldoende de tijd om de belofte te bevestigen of te weigeren.

Ik zou morgen overdag contact opnemen, en als u van niets weet, de dag zelf nog een aangetekende brief versturen.
Daarin vermeldt u dat u de immo als vertegenwoordiger van verhuurder nog tijd geeft tot de maandag erop om te antwoorden, of dat u anders automatisch de beslissing als "niet aanvaard" zult aanzien zonder nadelige gevolgen voor u.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 aug 2018 09:25

- " Een huurbelofte is een schriftelijke bevestiging van uw kandidaat-stelling om het pand te huren. Dit is geen huurcontract en geeft nog geen zekerheid dat u het pand zeker kan huren. Deze huurbelofte wordt voorgelegd aan de eigenaar/verhuurder, die beslist dan of hij akkoord gaat of niet. Als de eigenaar akkoord gaat en u ziet toch af van het huren dan moet u de eigenaar/verhuurder 1 maand huur als schadevergoeding betalen."
Bij gebrek aan wederkerigheid van schadebeding is dergelijke clausule niet wettelijk.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3791

#4 , 07 aug 2018 15:21

- " Een huurbelofte is een schriftelijke bevestiging van uw kandidaat-stelling om het pand te huren. Dit is geen huurcontract en geeft nog geen zekerheid dat u het pand zeker kan huren. Deze huurbelofte wordt voorgelegd aan de eigenaar/verhuurder, die beslist dan of hij akkoord gaat of niet. Als de eigenaar akkoord gaat en u ziet toch af van het huren dan moet u de eigenaar/verhuurder 1 maand huur als schadevergoeding betalen."
Bij gebrek aan wederkerigheid van schadebeding is dergelijke clausule niet wettelijk.
Helaas... Eenzijdige schadebedingen in huurbeloftes zijn geldig, mits ze niet buiten proportioneel zijn.
https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... ag/1109810

Het is op basis van deze zitting dat het CIB alle immo's adviseert om zo'n beloftes op te leggen.

Terug naar “Huren”