Niet akkoord met plaatsbeschrijving na ondertekenen huurcontract

Anoniempje95
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Niet akkoord met plaatsbeschrijving na ondertekenen huurcontract

#1 , 04 aug 2018 18:47

Beste,

In oktober ga ik voor de eerste keer verhuizen naar een nieuw appartement. Maandag moeten we het huurovereenkomst gaan tekenen maar ik zit nog met een juridisch vraagje.

In het huurovereenkomst (huurcontract van lange duur) staat geschreven dat we het huurpand goed hebben bezichtigd en bevestigen dat deze in een perfecte staat is zonder enige gebreken, met uitzondering wat er geschreven staat in de plaatsbeschrijving.

Nu mijn probleem is dat wij maandag (begin augustus) het huurcontract moeten gaan tekenen, maar de plaatsbeschrijving wordt pas eind september / begin oktober opgemaakt omdat er momenteel nog een huurder aanwezig is in het huurpand. We hebben het huurpand wel bekeken maar niet heel grondig op gebied van infrastructuur en ingebouwde kasten, omdat er nog een huurder aanwezig was met zijn spullen. We konden dus niet zien wat de staat was van de ingebouwde kasten (er staan heel wat ingebouwde kasten) en achter het meubilair van de huidige huurder.

De uiteindelijke staat van het appartement zullen we dus pas eind september / begin oktober kunnen zien omdat dan pas het appartement leeg gehaald zal worden. Is er eventueel een mogelijkheid dat er een clausule in het contract wordt bijgevoegd dat we akkoord zijn met het contract, maar we het contract nog kunnen "afzeggen" moesten we niet akkoord zijn met de gebreken op de plaatsbeschrijving? Dus dat het contract pas definitief is langs onze kant vanaf we de plaatsbeschrijving tekenen in oktober?

Wordt dit wel meer gedaan? Of wat kan nog een oplossing zijn? Iemand eventueel ervaring mee?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 aug 2018 19:49

Het is normaal dat een PB pas wordt opgemaakt als je erin kunt en de sleutels hebt ontvangen. Die tekst in de huurovereenkomst is van geen enkele tel. Uit die tekst zal de verhuurder geen enkel voordeel kunnen halen. Wat telt is enkel hetgeen er is geschreven in de PB die pas later zal opgemaakt worden.. Mogelijks is het contract nog een kopie van het eerste huurcontract toen het appartement gloednieuw was en de eerste keer verhuurd werd.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 04 aug 2018 20:14

U had die tekst kunnen doorstrepen - in de rand drie regels geschrapt en paraaf.
Of dit zal later bekeken moeten worden en paraaf.

Voor de rest zie boven een plaatsbeschrijving is de plaatsbeschrijving zelf en niet een tekst in een contract.

Neem zelf ook een fototoestel mee om te documenteren.

Reclame

Tope
Berichten: 916

#4 , 04 aug 2018 22:16

TS schrijft: "De uiteindelijke staat van het appartement zullen we dus pas eind september / begin oktober kunnen zien omdat dan pas het appartement leeg gehaald zal worden. Is er eventueel een mogelijkheid dat er een clausule in het contract wordt bijgevoegd dat we akkoord zijn met het contract, maar we het contract nog kunnen "afzeggen" moesten we niet akkoord zijn met de gebreken op de plaatsbeschrijving? Dus dat het contract pas definitief is langs onze kant vanaf we de plaatsbeschrijving tekenen in oktober?"

Ik denk dat TS wil weten of het contract nog kan verbroken worden moesten er tijdens de plaatsbeschrijving teveel gebreken aan het appartement opduiken.

Anoniempje95
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 aug 2018 22:47

Ik denk dat TS wil weten of het contract nog kan verbroken worden moesten er tijdens de plaatsbeschrijving teveel gebreken aan het appartement opduiken.
Klopt! Ik zou inderdaad willen weten of het contract nog te verbreken valt (zonder schadevergoeding) moesten er nog extreme gebreken bovenkomen wanneer de plaatsbeschrijving wordt opgemaakt (in oktober dus).

De kans zal klein zijn dat dit gaat voorvallen, maar je weet maar nooit. Ik vertrouw mensen niet meer op hun woord.

Alvast bedankt!

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 aug 2018 23:27

Als het appartement niet voldoet aan de bewoonbaarheidsnormen, dan kan je bij aanvang optreden. Nadien wordt dat moeilijker om die redenen.
Eenzijdig kunnen beslissen zou een louter potestatieve voorwaarde uitmaken en die is verboden.
Concretere situaties beschrijven die onderdeel zijn van een opschortende voorwaarde tot contract, lijken me niet evident (aangezien je ze niet hebt vastgesteld op dit moment, anders zou je niet de overeenkomst nu aangaan).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Anoniempje95
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 aug 2018 23:37

Dus dit wil zeggen dat het niet mogelijk is om hiervan iets te laten bijvoegen in de huurovereenkomst?

KJ86
Berichten: 2663

#8 , 04 aug 2018 23:50

Zoiets moet ook niet bijgevoerd worden, als er problemen zouden opduiken moet de verhuurder die simpelweg herstellen.
Je mag uiteraard niet verwachten als je een oud appartement huurt, dat er een nieuw tevoorschijn komt als de vorige huurder zijn troep verhuisd heeft.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 aug 2018 23:52

Dus dit wil zeggen dat het niet mogelijk is om hiervan iets te laten bijvoegen in de huurovereenkomst?
Vanaf het moment dat jij eenzijdig kan beslissen om er uit te stappen (louter potestatieve voorwaarde), wordt zulke clausule als "niet geschreven" beschouwd.
En dus juridisch zonder waarde.

Als het afhangt van bepaalde concretere omstandigheden, dan kan het wel (= gewone potestatieve voorwaarde of zelfs (gewone) opschortende voorwaarde). Maar dan moet je dus al concreter zijn: welke situaties concreet de overeenkomst niet zouden laten plaatsvinden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 05 aug 2018 10:16

Als jij het appartement goed (en meermaals ) bezocht hebt voor de inhuurname, had je die grotere problemen toch al kunnen zien. Kleinere problemen , die pas zichtbaar worden na verhuis van de vorige huurder, worden beschreven in de PB. Dergelijke problemen worden NIET beschreven in een huurcontract

Terug naar “Huren”