Mag verhuurder binnen tijdens werken?

Nicokaboem
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Mag verhuurder binnen tijdens werken?

#1 , 03 aug 2018 13:47

Even een korte vraag.
Mag de verhuurder binnenkomen wanneer een werkman of zichzelf hem binnenlaat tijdens werken aan het huurhuis wanneer wij niet thuis zijn? Wij willen niet dat de verhuurder nog een voet binnenzet in de woning zonder dat wij aanwezig zijn wegens zeer gegronde redenen. Maar aangezien iemand die hun binnen kan laten en zodoende de deur kan open doen(werkman) kun je niet echt spreken van huisvredebreuk hé?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 03 aug 2018 14:05

Voor dringende herstellingen kan je geen toegang weigeren aan de verhuurder, voor alle andere herstellingen mag je de toegang weigeren.

Nicokaboem
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 aug 2018 12:44

Wat aanziet men als dringend en niet-dringend?

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 04 aug 2018 12:49

Voor dringende herstellingen kan je geen toegang weigeren aan de verhuurder, voor alle andere herstellingen mag je de toegang weigeren.
De verhuurder voert, voor zover ik begrijp, trouwens zelf geen herstelling uit, maar laat die uitvoeren.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Nicokaboem
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 aug 2018 15:19

Voor dringende herstellingen kan je geen toegang weigeren aan de verhuurder, voor alle andere herstellingen mag je de toegang weigeren.
De verhuurder voert, voor zover ik begrijp, trouwens zelf geen herstelling uit, maar laat die uitvoeren.
Inderdaad, daarom lijkt het mij ook niet telkens nodig dat de verhuurder hier aanwezig moet zijn.. als ze de gedane werken wil bewonderen, kan ze dat wanneer wij in de woning aanwezig zijn.

Nicokaboem
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 aug 2018 15:22

Maar de vraag is dus:
Indien wij geen toestemming geven om de woning te betreden tijdens de werken wanneer wij niet thuis zijn en de verhuurder komt toch de woning binnen, al dan niet binnen gelaten door de werkman, sprekenwe hier dan van huisvredebreuk of niet?

Franciscus
Berichten: 38601

#7 , 04 aug 2018 16:09

Dan moet u duidelijk hebben gemaakt aan verhuurder dat hij buiten de een bezoeksessie per jaar en de aanwezigheid bij de start niet binnen mag zonder uw aanwezigheid of van een door u aangeduide derde.
Aan de werklui laat u dat ook weten dat zij binnen mogen maar dat geeft hen geen bevoegdheid om andere personen binnen te laten zonder uw toelating. Laat de werklui een document ondertekenen dat ze op de hoogte zijn van uw wensen. U bent de bewoner en de woning is onschendbaar ... en dat geld ook voor onaangekondigde bezoeken van de verhuurders.

Beetje dubbel maar voor mij is dat huisvredebreuk met gebruik van valse sleutel dus strafbaar.
Probleem is hoe gaat u dat zien en hoe gaat u dat bewijzen.

Bijkomende vraag is hoe dringend zijn de werken?

KJ86
Berichten: 2663

#8 , 04 aug 2018 23:44

Het doet er niet toe of dat de verhuurder al dan niet een vinger uitsteekt. De huurder heeft het recht om dringende herstellingen zelf uit te voeren, te assisteren, te superviseren, te bespreken of gewoonweg te controleren. De huurder kan onmogelijk weten of dat de verhuurder, de aannemer op één of andere manier geholpen heeft met zijn taak.

Als de huurder wenst dat de werken in zijn aanwezigheid gebeuren, zal die er voor moeten zorgen dat de werken uitgevoerd worden als hij aanwezig kan zijn.

De verhuurder heeft geen fout gemaakt in deze zaak, het is de huurder die er voor gekozen heeft om de werken in zijn afwezigheid te laten uitvoeren.

Franciscus
Berichten: 38601

#9 , 04 aug 2018 23:48

De verhuurder zal zich toch aan de regelgeving moeten houden dus zonder toelating van de huurder komt die niet binnen.
Voor de rest kan ik wel volgen.

Franciscus
Berichten: 38601

#10 , 04 aug 2018 23:52

De verhuurder zal zich toch aan de regelgeving moeten houden dus zonder toelating van de huurder komt die niet binnen.
Voor de rest kan ik wel volgen.

Nicokaboem
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 aug 2018 11:08

De huurder kan onmogelijk weten of dat de verhuurder, de aannemer op één of andere manier geholpen heeft met zijn taak.
Wij hebben een alarmsysteem met realtime beelden (ook binnen) die we op elk moment van de dag kunnen zien. Dit is dus wel mogelijk.
Als de huurder wenst dat de werken in zijn aanwezigheid gebeuren, zal die er voor moeten zorgen dat de werken uitgevoerd worden als hij aanwezig kan zijn.
Wij, de huurder, hebben de toestemming verleend aan de aannemer om de woning te betreden en de uit te voeren werken te doen wanneer wij afwezig zijn. Niet aan de verhuurder. Dit is ook nergens vermeld.
Beetje dubbel maar voor mij is dat huisvredebreuk met gebruik van valse sleutel dus strafbaar.
Probleem is hoe gaat u dat zien en hoe gaat u dat bewijzen.

Bijkomende vraag is hoe dringend zijn de werken?
Bewijzen kan a.d.h.v. camerabeelden.
De werken zijn dringend, toch gaat het ook om renovatiewerken. Verhuurder is al voor vaststelling langsgeweest samen met de aannemer. Op dit punt gaat het nog om de herstelling waar volgens mij de verhuurder nergens zelf in meewerkt met de aannemer dus wij ook het nut niet zien dat ze in de woning aanwezig hoeft te zijn.

KJ86
Berichten: 2663

#12 , 05 aug 2018 19:45

Als je camerabeelden hebt, kan je vaststellen of dat de verhuurder misbruik maakt van uw afwezigheid door bijvoorbeeld in uw spullen te snuffelen.

Als er geen misbruik gemaakt wordt, ben je gewoonweg een stok aan het zoeken om een hond te slaan.

Het zou toch kunnen dat de verhuurder de werkwijze wil bespreken, de vooruitgang en/of kwaliteit van de werken wil controleren. Indien nodig de aannemer bijsturen. Het kan zelfs in uw belang zijn, het komt vaak voor dat personeel werken uitvoert zonder respect voor de inboedel van de huurder.

Nicokaboem
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 aug 2018 08:48

Als je camerabeelden hebt, kan je vaststellen of dat de verhuurder misbruik maakt van uw afwezigheid door bijvoorbeeld in uw spullen te snuffelen.

Als er geen misbruik gemaakt wordt, ben je gewoonweg een stok aan het zoeken om een hond te slaan.

Het zou toch kunnen dat de verhuurder de werkwijze wil bespreken, de vooruitgang en/of kwaliteit van de werken wil controleren. Indien nodig de aannemer bijsturen. Het kan zelfs in uw belang zijn, het komt vaak voor dat personeel werken uitvoert zonder respect voor de inboedel van de huurder.
Dan nog kan de verhuurder dit op voorhand laten weten, nee? En nog steeds heeft de verhuurder geen toestemming om de woning te betreden, me dunkt. Iedereen hoeft zich aan de regels te houden, ook de verhuurder. Dit is in het verleden niet zo geweest daarmee dat we dit op deze manier beginnen aanpakken.

Moet ik dan concluderen uit uw antwoord dat wanneer er geen misbruik gemaakt wordt van onze afwezigheid de verhuurder het recht heeft om binnen te komen wanneer wij hiervoor geen toestemming geven. Dan vraag ik me af waarom er überhaupt huur betaald wordt?
Alle vertrouwen in de verhuurder is verdwenen, mocht er een goede verstandhouding tussen beide partijen geweest zijn dan begreep ik uw antwoord uiteraard.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 aug 2018 10:25

Als er geen misbruik gemaakt wordt, ben je gewoonweg een stok aan het zoeken om een hond te slaan.
En dat terwijl de hond er simpelweg zelf voor kan zorgen dat er geen stok is.

KJ86
Berichten: 2663

#15 , 06 aug 2018 16:18

Uiteraard mag de verhuurder niet zomaar binnen, maar dit is wel in aanwezigheid van een derde in functie van de herstelling van de huurwoning.
Het zou zelf kunnen dat de woning betreden op uitnodiging is van de partij die wel toestemming gekregen heeft om de woning te betreden. De aannemer mag zoveel adviseurs meepakken als hij zelf wenst.

Je vindt het gedrag van de verhuurder ongeoorloofd , stel dat je het wil bestraffen. Hoe ga je dat realiseren?

Als je het zou aangeven bij de politie onder het mom van huisvredebreuk, garandeer ik u dat ze eens goed zullen lachen? Je kan onmogelijk bewijzen dat het niet ter goeder trouw is in functie van de werken die moeten uitgevoerd worden.

Als je via het vredegerecht zou werken, kan de verhuurder aanhalen dat er dringende herstellingen nodig zijn en dat hij daarvoor toegang nodig heeft.

Terug naar “Huren”