Eenzijdige wijziging huurovereenkomst

Anaïsjns
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Eenzijdige wijziging huurovereenkomst

#1 , 31 jul 2018 10:13

Hallo,

Het appartement dat wij huren is verkocht en de nieuwe eigenaar heeft nu een brief bij alle huurders gelaten al zeggende dat de huur vanaf nu op de 28e van de maand dient betaald te worden (voor de komende maand) in plaats van, zoals wat wij contractueel overeengekomen waren met vorige eigenaar, tussen de 1e en de 5e van de maand.
Zijn wij verplicht die nieuwe regeling te aanvaarden?
Mij lijkt dit een eenzijdige wijziging van het contract..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2018 11:10

Op zich is dit inderdaad een wijziging van het contract, maar wil je daar echt moeilijk over doen? Het is niet zo dat de huurprijs gewijzigd wordt of iets dergelijks. Je moet de huur 5 dagen vroeger betalen dan daarvoor. Als dit echt zo'n probleem is, vrees ik dat je toch eens moet bekijken hoe je je budget beheert (als ik zo vrij mag zijn dit te zeggen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Anaïsjns
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jul 2018 12:12

Op zich is dit inderdaad een wijziging van het contract, maar wil je daar echt moeilijk over doen? Het is niet zo dat de huurprijs gewijzigd wordt of iets dergelijks. Je moet de huur 5 dagen vroeger betalen dan daarvoor. Als dit echt zo'n probleem is, vrees ik dat je toch eens moet bekijken hoe je je budget beheert (als ik zo vrij mag zijn dit te zeggen).
U mag zeker zo vrij zijn & daar ligt het probleem ook niet hoor.
Er zijn gewoon veel eenzijdige wijzigingen geweest zoals onder andere het uitvoeren van zware werken in de appartementen en het niet respecteren van de wettelijke vereisten daaromtrent plus schade daardoor aan de nog bewoonde appartementen en dan vragen wij ons af tot hoe ver we daarin moeten meegaan.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jul 2018 12:57

Heu... U stelt een vraag over het wijzigen van de betalingstermijn, en in uw eerstvolgende antwoord hebt u het plots over werken in de appartementen? :shock:

Kan je even héél concreet uw juridische vraag stellen en ook meteen alle relevante elementen die hierin meespelen vermelden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 31 jul 2018 13:31

met andere woorden, die eenzijdige wijziging, hoe miniem dan ook, is voor u gewoon de druppel die de emmer doet overlopen?

U kan koppig het been stijfhouden, de nieuwe eigenaar van zijn kant kan opzeggen bij de eerstvolgende gelegenheid....
Ik kan me voorstellen dat de eigenaar rekent op (moèt misschien wel rekenen op) betaling voor de eerste van elke maand. U kan proberen er een wederzijdse overeenkomst van te maken door voor te stellen dat er dan bijvoorbeeld twee of drie jaar geen indexatie op volgt?

Anaïsjns
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 jul 2018 13:59

Heu... U stelt een vraag over het wijzigen van de betalingstermijn, en in uw eerstvolgende antwoord hebt u het plots over werken in de appartementen? :shock:

Kan je even héél concreet uw juridische vraag stellen en ook meteen alle relevante elementen die hierin meespelen vermelden?
Als volgt:

Eind juni komt de ‘nieuwe eigenaar’ mondeling aan de huurders zeggen dat hij werken gaat uitvoeren aan de ene zijde van het gebouw en dat we in een appartement aan de overkant kunnen gaan. Start van de werken 2 weken later.
Deze persoon was op dat moment nog geen eigenaar, de akte verleed pas 1 week later en indien ik mij niet vergis zijn er wettelijke verplichtingen ivm werken in de woonhuurwet. Wij zijn daar niet op in gegaan, werken zijn aangevat en ons appartement loopt daarmede schade op (water dat binnen loopt e.d.)
Bij het hierover aanspreken van de eigenaar zegt hij min of meer dat het ons eigen fout is, hij had gewaarschuwd.
En nu is inderdaad die wijziging van de betaaldatum (in se geen probleem), maar het is wat te veel op elkaar.
Wat zijn de stappen die we kunnen of zouden moeten zetten?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jul 2018 14:03

Je probleem is dus dat er schade is aan uw appartement door werken die de eigenaar uitvoert / uitvoerde aan een ander stuk van het gebouw? Wel, dan moet de eigenaar die schade herstellen / laten herstellen. Stuur hem een aangetekend schrijven waarin u de schade meld met de vraag deze schade binnen een termijn van bijvoorbeeld 3 weken te herstellen, en indien dit niet gebeurt en u bijgevolg niet het volledige genot van uw hoorwoining hebt, u niet zal nalaten een schadevergoeding te eisen bij de vrederechter.

Let wel: dit kan (zal) de relatie met de verhuurder wel verzuren, uiteraard. Stel dat u in uw 9e jaar van de huur zit, zou de eigenaar uw huur wel eens kunnen opzeggen, waardoor u op zoek moet gaan naar iets anders (om maar een voorbeeldje te geven).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat
Berichten: 3796

#8 , 03 aug 2018 18:22

Op zich is dit inderdaad een wijziging van het contract, maar wil je daar echt moeilijk over doen? Het is niet zo dat de huurprijs gewijzigd wordt of iets dergelijks. Je moet de huur 5 dagen vroeger betalen dan daarvoor. Als dit echt zo'n probleem is, vrees ik dat je toch eens moet bekijken hoe je je budget beheert (als ik zo vrij mag zijn dit te zeggen).
Ik wil even offtopic gaan, maar hierop reageren:
Voor veel mensen is spaargeld hedendaags een luxe, en zoals onlangs verschenen is: veel Belgen kunnen onverwachtse facturen niet betalen.
Mensen die huren, behoren vaker tot deze doelgroep (het hoeft niet zo te zijn, maar als je iets van reserves hebt, koop je gewoon statistisch gezien vaker een huis).

Veel werkgevers betalen het loon zodat het tegen de eerste van de maand op de rekening staat (uitzonderingen daar gelaten, die het trekken tot aan de deadline van de 7e van de maand).

Als je nu dus in deze situatie zit, en iedere keer als je loon er is, betaal je meteen je huur (op bijvoorbeeld de eerste van de maand), dan kan ik perfect begrijpen dat zo'n wijziging zoals in het geval van TS een budgettair probleem kan vormen.

Maar goed, just my 2 cents.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 aug 2018 09:23

Voor veel mensen waarvoor spaargeld blijkbaar een luxe is, is een 4K TV of een shortski in veel gevallen geen luxe... Alles staat of valt met hoe je je geld beheert. Punt. Er zijn uitzonderingen die het echt héél moeilijk hebben, maar er zijn er veel meer die misschien geen breed inkomen hebben, maar het wel "breed laten hangen" zoals ze het zeggen. Maar bon, dat is een discussie voor in het praatcafé, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”