Huurcontract opzegegen + opzegvergoeding

Bonny100
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Huurcontract opzegegen + opzegvergoeding

#1 , 30 jul 2018 23:46

Ik heb vanaf juni 2016 een huurcontract voor 2 jaar getekend (dus tot 31 mei 2018). In deze contract staat op "indien het contract van korte duur niet werd opgezegd tegen vervaldag door één der partijen zal de overeenkomst overgaan in contract van onbepaalde duur". Ik heb deze contract niet opgezegd, en dus is het een contract van onbepaalde duur geworden.
Ik heb een plan om binnenkort een appartement te gaan kopen, daarvoor moet ik dus verhuizen. Ik moet 3 manden op voorraad een aangetekend brief sturen naar de verhuurder.

WETTELIJK:
Indien de huurder de huurovereenkomst beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een opzegvergoeding. Het bedrag van deze vergoeding is gelijk aan:

3 maanden huur als de huurovereenkomst, na verloop van de opzegtermijn, eindigt in het eerste jaar;
2 maanden huur als de huurovereenkomst, na verloop van de opzegtermijn, eindigt in het tweede jaar;
1 maand huur als de huurovereenkomst, na verloop van de opzegtermijn, eindigt in het derde jaar.


NU, mijn vraag is:
1. moet ik 3 maanden opzegvergoeding betalen of 1 maand??
2. Als ik in juni 2019 gaan verhuizen, moet ik nog opzegvergoeding betalen?

ps: Huurcontract is geregistreerd!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 31 jul 2018 09:08

Je moet 3 maanden vooraf uw opzeg geven, en je hoeft, als je vertrekt in juni 1919 Geen schadevergoeding betalen. Indien je echter tussen nu en juni 2019 vertrekt dien je inderdaad 1 maand te betalen.

Bonny100
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jul 2018 10:53

Je moet 3 maanden vooraf uw opzeg geven, en je hoeft, als je vertrekt in juni 1919 Geen schadevergoeding betalen. Indien je echter tussen nu en juni 2019 vertrekt dien je inderdaad 1 maand te betalen.
@mava105 Bedankt voor u reactie.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 04 aug 2018 17:05

Als contract geregistreerd is want anders kan men quasi dag op dag opzeggen.

Terug naar “Huren”