Poetsen trappenhal en gang

Tienemie
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Poetsen trappenhal en gang

#1 , 30 jul 2018 18:56

Hallo,

ik huur sinds januari 2015 een appartement op de tweede verdieping. In het contract staat dat alle huurders de trappenhal en gang moeten poetsen met een beurtrol.
Dit heb ik steeds gedaan, wat niet altijd van andere huurders gezegd kon worden.

6 maanden geleden heb ik 3 zware rugoperaties ondergaan, mijn rugwervels zijn vastgezet met schroeven, cages en platen. Ik moet anderhalf jaar herstellen en mag nooit meer bukken of zware spullen heffen. Ik ben ook op invaliditeit, mede daardoor en kan nooit meer werken.
De trappenhal poetsen lukt dus niet meer owv medische redenen, ik kan/mag geen emmer water meer tillen, niet bukken om de treden schoon te maken, laat staan het risico dat ik daarmee neem. Wat als ik zou vallen? Ben ik dan eigenlijk wel verzekerd?

De huisbaas is op de hoogte van mijn 3 operaties en in een mail heb ik hem laten weten dat ik owv medische redenen niet meer in staat ben om de trappenhal schoon te maken. Heb ook voorgesteld dat ik gerust wil betalen mocht hij om die reden een poetsdienst inschakelen (ook omdat andere huurders vaak niet poetsen, lijkt me dit geen slecht idee)

Maar helaas, de huisbaas houdt hier absoluut geen rekening mee, hij stuurt me enkel een mail met daarin de data waarop ik verondersteld word de trappenhal te poetsen.

Wat moet ik nu?
Hoe reageer ik hier het beste op? Ik ben absoluut van goede wil en heb steeds mijn plicht vervuld. Maar ik weiger het risico te nemen om mezelf schade toe te brengen door toch de trappenhal te gaan poetsen.
En ik vraag me inderdaad ook af...wat als iemand de trap af dondert en zich bezeert? Ben je dan wel verzekerd?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 30 jul 2018 19:32

Is niet de taak van de huurders, eigenaar moet maar zien dat de gemene delen in orde zijn (en mag daar inderdaad kosten voor vragen).

Reageer formeel naar hem, dat je verwijst naar je eerdere communicatie en het dus niet mogelijk voor jou is om te kuisen.

In feite doen jullie allemaal zwartwerk voor de eigenaar, dus deze is verantwoordelijk als iemand valt en zich bezeert.

bambipower
Berichten: 1034

#3 , 30 jul 2018 19:59

Ga naar je ziekenfonds en vraag om een sociaal helpster. Dat gaat u goedkoper uitkomen dan eén poetsvrouw.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 31 jul 2018 09:08

Ga naar je ziekenfonds en vraag om een sociaal helpster. Dat gaat u goedkoper uitkomen dan eén poetsvrouw.

Goede oplossing voor het eigen appartement. Maar of die sociaal helpster mag helpen bij het onderhoud van gemene delen, daar heb ik serieuze twijfels over.

eylis
Berichten: 8842

#5 , 31 jul 2018 09:13

Poetsdame aanvragen bij een poetsbedrijfje dat werkt met dienstenscheques.

mjers
Berichten: 1788

#6 , 31 jul 2018 09:19

Hallo,

ik huur sinds januari 2015 een appartement op de tweede verdieping. In het contract staat dat alle huurders de trappenhal en gang moeten poetsen met een beurtrol.
Dit heb ik steeds gedaan, wat niet altijd van andere huurders gezegd kon worden.

6 maanden geleden heb ik 3 zware rugoperaties ondergaan, mijn rugwervels zijn vastgezet met schroeven, cages en platen. Ik moet anderhalf jaar herstellen en mag nooit meer bukken of zware spullen heffen. Ik ben ook op invaliditeit, mede daardoor en kan nooit meer werken.
De trappenhal poetsen lukt dus niet meer owv medische redenen, ik kan/mag geen emmer water meer tillen, niet bukken om de treden schoon te maken, laat staan het risico dat ik daarmee neem. Wat als ik zou vallen? Ben ik dan eigenlijk wel verzekerd?

De huisbaas is op de hoogte van mijn 3 operaties en in een mail heb ik hem laten weten dat ik owv medische redenen niet meer in staat ben om de trappenhal schoon te maken. Heb ook voorgesteld dat ik gerust wil betalen mocht hij om die reden een poetsdienst inschakelen (ook omdat andere huurders vaak niet poetsen, lijkt me dit geen slecht idee)

Maar helaas, de huisbaas houdt hier absoluut geen rekening mee, hij stuurt me enkel een mail met daarin de data waarop ik verondersteld word de trappenhal te poetsen.

Wat moet ik nu?
Hoe reageer ik hier het beste op? Ik ben absoluut van goede wil en heb steeds mijn plicht vervuld. Maar ik weiger het risico te nemen om mezelf schade toe te brengen door toch de trappenhal te gaan poetsen.
En ik vraag me inderdaad ook af...wat als iemand de trap af dondert en zich bezeert? Ben je dan wel verzekerd?

Alvast bedankt!
Beste,

Ik wil er vooraleerst op hameren dat het in Belgie ( en bijgevolgd in de ganse Europese Unie) ten strengste verboden is om iemand te verplichten tot arbeid. Dit is juridisch gezien dan ook onmogelijk.
In dit geval handeld de verhuurder als werkgever...
Wat met invaliditeit (uw eigen situatie), ziekteverlof, (tijdelijke of technische) werkloosheid, sociale zekerheid, verzekering etcetera...???

Als dit beschreven staat in het contract dan is dit een illegale clausule en dien je hier geen rekening mee te houden. Meer nog, de eigenaar van de appartementen kan hiervoor vervolgd worden.
De wet zegt letterlijk (art577-2 §7) “ieder mede-eigenaar draagt bij in de nuttige uitgaven tot behoud en tot onderhoud alsook in de kosten van beheer, de belastingen en andere lasten betreffende de gemeenschappelijk zaak”
Nergens kan hieruit afgeleid worden dat de mede-eigenaar moet bijdragen door het leveren van “arbeid”.

Het feit dat u fysiek niet in staat bent om deze arbeid te verrichten is eigenlijk zelfs overbodige informatie en doet dus niets ter zake.



De enige correcte manier van handelen is dat de eigenaar een poetsfirma inhuurt die om de X-aantal dagen komt poetsen en deze kosten evenredig doorstuurt naar de huurders.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 31 jul 2018 13:45

Het geciteerde artikel betreft de gedwongen mede-eigendom.
We weten niet of het gebouw onder die wetgeving valt. Mogelijks is het eigendom van 1 verhuurder.
Echter: ook dan mag dwangarbeid niet!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Tienemie
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 jul 2018 16:51

Hartelijk dank voor jullie reacties! Hier kan ik wat mee :-)

Tienemie
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 jul 2018 16:53

Poetsdame aanvragen bij een poetsbedrijfje dat werkt met dienstenscheques.
Mijn onderbuurvrouw heeft een poetsvrouw met dienstencheques en zij mogen geen trappenhallen meer schoonmaken tegenwoordig. Uit veiligheid.

mjers
Berichten: 1788

#10 , 31 jul 2018 20:56

Poetsdame aanvragen bij een poetsbedrijfje dat werkt met dienstenscheques.
Mijn onderbuurvrouw heeft een poetsvrouw met dienstencheques en zij mogen geen trappenhallen meer schoonmaken tegenwoordig. Uit veiligheid.
Dienstencheques kan je niet gebruiken voor gemeenschappelijke delen. Enkel voor een privewoning. Vorig jaar is hierover een wetsvoorstzl ingediend, maar nog niet goedgekeurd.

KJ86
Berichten: 2663

#11 , 01 aug 2018 11:52

Het is verkeerd om te denken dat de verhuurder een werkgever is als hij overeenkomt met de huurder om de gemene delen te kuisen. Het gebruik van de gemene delen is inbegrepen in de huur. Als een persoon een goed mag gebruiken, is het toch logisch dat die persoon instaat voor het onderhoud van dat goed voor de periode dat het in zijn gebruik is.
TS kan dus niet ontslagen worden van haar onderhoudsverplichting omdat ze ziek is. Zij zal een kuisvrouw moeten betalen of een familielid hulp moeten vragen als het haar beurt is om de gemene delen te kuisen.
Als de andere huurders er voor kiezen om de gemene delen zelf te kuisen, is dat hun goed recht en zijn ze zeker geen zwartwerkers.
In de kleinere appartementsgebouwen wensen de huurders om de gemene delen zelf te onderhouden. De kosten van een kuisvrouw kunnen de huur 50 à 60 euro opdrijven per maand. Voor mensen die moeten rondkomen van een klein pensioen of uitkering is dat veel geld.

adizal

#12 , 01 aug 2018 15:27

Ik sluit mij aan bij de uitleg van KJ86.
Men kan niet ontslagen worden van de verplichting tot onderhoud van de gemeenschappelijke delen door een ziekte of door fysiek onvermogen door Bvb een ongeval. In deze gevallen moet u voorzien in poetshulp die uw verplichting kan nakomen.

Tienemie
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 aug 2018 15:35

Ik sluit mij aan bij de uitleg van KJ86.
Men kan niet ontslagen worden van de verplichting tot onderhoud van de gemeenschappelijke delen door een ziekte of door fysiek onvermogen door Bvb een ongeval. In deze gevallen moet u voorzien in poetshulp die uw verplichting kan nakomen.
Een poesthulp kan ik me niet veroorloven met mijn invaliditeitsuitkering. Poetsvrouwen via dienstencheques mogen geen trappenhallen meer kuisen, heb ik reeds nagevraagd.

Op familie kan ik niet rekenen, bovendien vraag ik me af of ze verzekerd zijn mocht er iets fout gaan? Ook voor mezelf stel ik die vraag: wie vergoedt mij als ik de trap afval en in het ziekenhuis beland. De huisbaas?

Dus zit er niks anders op dan verhuizen zeker?

Tienemie
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 aug 2018 15:38

Ga naar je ziekenfonds en vraag om een sociaal helpster. Dat gaat u goedkoper uitkomen dan eén poetsvrouw.
Toch niet. Ik had een sociaal helpster vlak na mijn operaties om boodschappen voor me te doen en te poetsen. Dit was duurder dan een poetsvrouw met dienstencheques.

Terug naar “Huren”