verhuizen wegens onmacht

dannymoens
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

verhuizen wegens onmacht

#1 , 29 jul 2018 17:15

Sinds januari 2018 huren wij een klein gelijksvloer met 5 personen.
Begin april kom ik te horen dat mijn twee kinderen van mijn vorig huwelijk.afgepakt zijn van hun moeder.
Dus wonen die nu officieel bij mij ,ze zijn 13 en 15 in totaal 5 kinderen en ik met mijn echtgenote.
Het appartement is veel te klein en mijn zoon slaapt op de zetel,het appartement is nog geen 60 vierkante meter groot.
We hebben de huisbaas aangesproken en de situatie uitgelegd,en gevraagd of we niet kunnen verhuizen zonder verbrekingsvergoeding als we andere huurders zoeken.
Hij ging er over nadenken maar liet niks meer horen,ik stuurde hem een smsje en kreeg een antwoord wet is wet.
de stad turnhout zegde dat we met te veel wonen,ik vind het erg dat de huisbaas er zo moeilijk over doet terwijl hij toch geen verleis doet als er andere huurders inkomen.
wij zitten hier opgestapeld wegens plaatsgebrek,volgens ons is hij gewoon op geld uit en wil geen overeenkomst met ons doen.
Ik kon niet op voorhand weten dat mijn andere kinderen bij ons zouden komen inwonen,de stad zegt dat we toch naar iets anders moeten gaan zoeken we zijn ten einde raad mijn zoon verdiend toch ook een eigen kamer dan in de zetel te slapen.
wat kunnen we nog doen,want deze situatie is niet goed in zo een klein aparement met 7 personen.
Laatst gewijzigd door dannymoens op 29 jul 2018 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 29 jul 2018 17:23

En wat is uw juridische vraag?

dannymoens
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jul 2018 17:30

Wat kunnen we nog doen om toch te kunnen verhuizen we zijn echt ten einde raad.

Reclame

jef007
Berichten: 1683

#4 , 29 jul 2018 17:51

heeft u nieuwe huurders gezocht en gevonden?

dannymoens
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jul 2018 18:19

Nog niet he zonder een overeenkomst met de huisbaas mogen wij dit niet denk ik.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 29 jul 2018 19:57

Zorg dan dat je die overeenkomst snel krijgt. Verhuurder zal er u niet zelf komen aanbieden.

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 jul 2018 15:14

Zoek een nieuwe woning, en bepaal duidelijk wanneer je in deze woning mag. Geef dan uw opzeg in de huidige woning.

In een huurwoning met geregistreerd huurcontract heb je een opzegperiode van 3 maand (gesteld dat het een gewoon 3-6-9 contract gaat). Is het huurcontract niet geregistreerd, dan bepaal je zelf de opzegperiode. Bij wijze van spreken 3 dagen.

Een huurcontract van korte duur is een heel ander verhaal.

Bekijk dus om te beginnen eens uw huidig contract. En zoek uit of het geregistreerd is.

dannymoens
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 jul 2018 14:20

De huisbaas wil geen overeenkomst contract is contract zegt hij ,ook al wonen wij met 7 personen in een te klein appartement.
we hebben hem de situatie uitgelegd maar wil er niet naar luisteren.
Hij is gewoon uit op die verbrekingsvergoeding.
Terwijl we een correct motivatie hebben waarom we moeten verhuizen,als we andere huurders zoeken heeft hij toch geen verlies.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 jul 2018 15:53

De huisbaas wil geen overeenkomst contract is contract zegt hij ,ook al wonen wij met 7 personen in een te klein appartement.
Dat is niet de schuld van de verhuurder.
we hebben hem de situatie uitgelegd maar wil er niet naar luisteren.
Juridisch is hij niet verplicht om hier rekening mee te houden.
Hij is gewoon uit op die verbrekingsvergoeding.
Als u de huurovereenkomst verbreekt, heeft hij recht op die verbrekingsvergoeding.
Terwijl we een correct motivatie hebben waarom we moeten verhuizen,
Je hoeft de opzeg van de huur helemaal niet te motiveren, je moet je enkel aan de wettelijke opzegmodaliteiten houden. Een verhuurder KAN rekening houden met uw argumenten, maar is hier zeker niet toe verplicht. Nergens in de wet is er iets terug te vinden waardoor je je niet aan de opzegmodaliteiten zou moeten houden.
als we andere huurders zoeken heeft hij toch geen verlies.
Dit staat er helemaal los van. De verhuurder hoeft er niet akkoord mee te gaan dat jullie huurders zoeken. Mogelijk doet hij dit liever zelf, zodat hij zelf kan beslissen wie zijn woning huurt.

Ik begrijp best uw standpunt, begrijp me niet verkeerd, maar puur juridisch doet uw huisbaas niets verkeerd door van u te eisen dat u de wettelijke opzegtermijn respecteert en eventueel de wettelijke schadevergoeding te eisen. De wet verplicht de verhuurder niet tot het aan de dag leggen van meelevendheid in zo'n situatie, jammer genoeg.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 31 jul 2018 16:09

ik vind het erg dat de huisbaas er zo moeilijk over doet terwijl hij toch geen verleis doet als er andere huurders inkomen.
En wie vergoed de verhuurder voor zijn tijd die hij er moet insteken, verreden kilometers, nazicht uitgaande plaatsbeschrijving, opmaken nieuwe ingaande plaatsbeschrijving, nieuw contract opmaken, vrijgeven waarborg, nieuwe waarborg stellen bij de bank, afrekening kosten opstellen enz...
Volgens u die allemaal GRATIS, vermits er geen verlies zou zijn.

Franciscus
Berichten: 38600

#11 , 04 aug 2018 16:19

Dan zoekt u asap iets anders - doe uw opzeg van x maanden afhangende van contract en verhuis.
Stel uw verhuurder wel met AS in kennis van alle problemen en uw vraag. Voor de schadevergoeding moet hij dan naar de vrederechter en voor de huurwaarborg zal u ook naar de vrederechter moeten. Die zal dan de knoop doorhakken om uw situatie mee te laten tellen of niet.

Terug naar “Huren”