Kosten voor het komen "inwonen"...?

BMT
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Kosten voor het komen "inwonen"...?

#1 , 18 jul 2018 15:13

Hallo allemaal,

Onlangs heb ik mijn sleutels voor mijn studio in Evere die ik huurde ingeleverd. De eigenares overliep met mij de kosten die nog overbleven:
1. kosten voor de naamplaatjes die gemaakt moesten worden voor de brievenbus en lift: €37,50. (Ik neem aan dat dit normaal is, maar zo niet mag je me gerust waarschuwen. :P )
2. kosten voor "emménagement": €75.

Ze is Waals dus alles stond in het Frans. "emménagement" is "to move in" in het Engels. Het omgekeerde dus van "to move out". (In het Nederlands is beiden "verhuizen" bij ons.)
Ze zei me dat het kosten zijn voor het gebruik van de lift wanneer ik mijn spullen naar hier kwam verhuizen. :?: :?:

Ik heb echter niets speciaals aangevraagd voor mijn verhuis. Natuurlijk heb ik de lift gebruikt, maar die gebruikt iedereen elke dag?? Omdat het in het Frans was allemaal, besloot ik niet verder te vragen en eens rond te vragen in mijn omgeving. Anderen hadden hier nooit van gehoord. Op internet vind ik niet meteen iets erover, dus ik ben een beetje bang dat ze een kost hebben verzonnen om extra aan te rekenen.

De lijst die me ze liet zien, was een lijst met andere inwoners van het gebouw erbij. Alle anderen die bij "emménagement" stonden, hadden hetzelfde bedrag van €75 staan. Dus ik dacht dat het een vaste kost was voor iedereen, maar achteraf gezien wel een onlogische kost.

Mijn vraag nu is: is het normaal dat dit wordt aangerekend? En wat houdt het precies in?

Ik hoop dat iemand me kan helpen, want ik ben er niet gerust over. Ik wil niet dat men misbruik maakt met mijn geld. :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Freshprince
Berichten: 495
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 jul 2018 16:33

Zegt jouw contract iets over die kost???

Het algemeen beginsel is dat indien een kost aangerekend wordt daartegenover een stavend stuk (lees meestal factuur) moet staan die het aangerekende bedrag bewijst.
(Betreft art. 1728ter v.h. Burgerlijk Wetboek)

Deze regel moet o.a. voorkomen dat allerhande kosten zouden gevraagd kunnen worden naar eigen goeddunken.

Zelfs al heb je de kost al betaald, dan nog kan je de staving ervan vragen (eisen).

Ten onrechte betaalde kosten (bv. als er geen staving voorhanden is) kan je terugvragen (eisen).

Indien je de kost evenwel al betaald zou hebben, deze ten onrechte zou blijken en de verhuurder zou weigeren terug te betalen, dan lijkt het me 'het sop de kolen niet waard' om daarvoor gerechtelijke stappen te gaan ondernemen.
Raadpleeg voor belangrijke juridische beslissingen altijd een advocaat (met specialisatie in desbetreffende materie) of bevoegde instantie, niet enkel een forum!

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 18 jul 2018 16:39

Dergelijke clausule staat dikwijls in het reglement van inwendige orde.
Dat reglement maakt
verplicht deel uit van het huurcontract.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

BMT
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 aug 2018 16:21

Bedankt voor jullie reactie. Het stond niet in het contract zelf, maar wel in het reglement over het gebouw (in het Frans). Er stond niets in over dat bedrag, enkel dat het verboden was. Ik heb de vertegenwoordiger van de eigenares ook gesproken en hij zei dat het zo'n €200 kostte als ik het via het raam met een hijskraan deed. Dus eigenlijk kan men niet anders dan €75 moeten betalen. Tenzij ze verhuis via de trap zouden toelaten, maar die is smal en het is een krultrap.

Jammer dat ze dit doen, want ik vind dit betalen voor iets extra terwijl dat eigenlijk al bij de huur hoort.

Ach ja, hopelijk help ik hiermee anderen die dit verhaal hebben gelezen om hierop te letten wanneer men huurt! Want hier hadden ze me in het begin niets over gezegd. Toen ze me het reglement van het gebouw gaven, was dat van "Dit zijn nog regels over het gebouw zoals lawaai, vuilnis en zo".

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 07 aug 2018 16:36

Als je die naamplaatjes moet betalen, heb je er ook recht op. Vraag ze terug voor je betaald. Hebben ze ze niet meer hoef je niet te betalen.

Terug naar “Huren”