gegevens huurders

demièstre
Topic Starter
Berichten: 28

gegevens huurders

#1 , 17 jul 2018 07:25

Beste forumleden,ik heb jullie advies nodig...
Ik ben eigenaar van een appartement en nu vraagt de syndicus de gegevens van mijn huurders.
Ik mail hem dus hun namen maar hij vraagt ook hun telefoonnr. en mailadres.
Op de vraag waarom hij dit vraagt , krijg ik als antwoord : ' Conform Art 577-10 §4 2° B.W. is elke mede-eigenaar gehouden om de syndicus in kennis te stellen van de identiteit van de huurder.'.
Ben ik verplicht dit te doen ? Ik,weet niet of de huurders willen dat ik hun telefoon/mail aan iemand anders doorgeef.
Bedankt voor alle info !!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jul 2018 08:29

Niemand is verplicht een telefoonaansluiting noch een e-mailaccount te hebben ...
Dus ...

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 17 jul 2018 09:26

Hoe kan die syndicus anders deftig zijn werk doen als hij niet eens weet wie er in het gebouw verblijft.

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#4 , 17 jul 2018 19:15

Naam en adres is voldoende

eylis
Berichten: 8840

#5 , 17 jul 2018 20:21

Dan antwoordt u aan de syndicus: persoonsgevens zijn: naam en adres.
Telefoonnummer en emailadres horen niet bij de persoonsgegevens. als de syndicus de huurders wil contacteren volstaat het adres toch zeker.

mbbs1024
Berichten: 474

#6 , 17 jul 2018 22:46

Mogen deze persoonsgegevens in het kader van GDPR wel zomaar doorgegeven worden ?
Een syndicus is geen privé persoon.

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 17 jul 2018 23:18

Het is wettelijk verplicht dat mee te delen.
Bovendien van dwingend recht.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

eylis
Berichten: 8840

#8 , 18 jul 2018 08:43

Kijk als de syndicus op de brievenbussen gaat kijken, ziet hij ook wie er woont.....Dus die informatie is niet zo privé.

demièstre
Topic Starter
Berichten: 28

#9 , 18 jul 2018 09:26

Bedankt voor alle reacties tot nog toe.
Ik heb geen probleem met het meedelen van de namen van de huurders,zoals ik al schreef.
Mijn probleem is: kan de sydicus mij verplichten om hun telefoonnr. en mailadres door te geven ?
Misschien willen mijn huurders dat niet zomaar meedelen ?

eylis
Berichten: 8840

#10 , 18 jul 2018 09:32

néén hij mag dat wel vragen, maar u mag dat niet geven en dat moet u hem ook zo zeggen: dat hij met de namen en adressen de identiteit kent van de huurders. Email en tel; zijn géén gegevens mbt de identiteit....identiteit= naam+ adres (wat op je ID staat....)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 jul 2018 10:14

Misschien willen mijn huurders dat niet zomaar meedelen ?
Deel de syndicus gewoon mee dat je zelf geen (recent) telefoonnummer of e-mail adres hebt, en dat hij dit zelf moet gaan opvragen bij de huurder. Het is dan aan de huurder zelf om te beslissen of de syndicus e-mail en / of telefoonnummer krijgt.

Zoals hierboven gezegd: de identiteit meedelen = naam (adres moet de syndicus logischerwijs wel weten, zou ik zo denken ;) ).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 18 jul 2018 12:25

Deze gegevens helpen wel een zeer vlotte communicatie in de hand.
Wat doe je als de syndicus pas om 18.00 Hr verneemt van een loodgieter de volgende morgen om 08.00 Hr alle water afsluit voor een paar uren? Een mail naar de verhuurder sturen, die dan in het slechte geval op verlof is, of vergeet de boodschap door te geven. Een bericht gaan ophangen in de inkom van het gebouw, met mogelijks een extra verplaatsing voor de syndicus. Dan moeten de bewoners nog hun appartement verlaten om het bericht ter kunnen lezen. Moet hij dan op iedere deur gaan aankloppen? Dacht het niet, want dat zou dan ook weer een gebrek aan privacy zijn, omdat ze even het interieur van de huurder kunnen zien. Persoonlijk vind ik dat ze die regel veel te ver doortrekken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 jul 2018 13:55

@mava, volledig akkoord dat dit een goede communicatie in de hand werkt, maar het is niet aan de verhuurder om het telefoonnummer of het e-mail adres van zijn huurders aan derden door te geven.

Langs de andere kant wordt de syndicus ook betaald voor iets. Hoeveel moeite kost het dat hij in het appartementsgebouw overal eens langsgaat om zelf deze gegevens op te vragen. Op die manier kan de huurder zelf beslissen of de syndicus die gegevens al dan niet krijgt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 jul 2018 21:44

De vraag werd gesteld of de (mede)eigenaar door de syndicus kan verplicht worden om tel.nr en e-mail adres van zijn huurder mee te delen.
Het antwoord daarop is een ondubbelzinnig "NEEN" ...
Het gemak van de syndicus is hier niet aan de orde!

KJ86
Berichten: 2663

#15 , 18 jul 2018 23:17

Lijkt mij eerder een afrekening van de verhuurder die het misschien niet altijd eens is met de syndicus.

De vraag is of dat het geen kwaad bloed zal zetten bij de andere mede-eigenaars als de afrekening komt en de syndicus rekent de brieven aan die hij moest versturen om de contactgegevens van de huurder te bemachtigen. De verhuurder moet de contactgegevens niet geven maar de syndicus mag factureren voor het bijkomend werk.

Ik zou als mede-eigenaar niet mals zijn als ik er achter zou komen dat er spelletjes worden gespeeld met middelen van de VME.
Laatst gewijzigd door KJ86 op 18 jul 2018 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Huren”