gegevens huurders

Franciscus
Berichten: 38583

Re: gegevens huurders

#16 , 18 jul 2018 23:23

Namen en adressen zijn voorzien.
Telefoonnummer en mail adres bij mijn weten niet.
Eigenaars daarvoor is er een richtlijn van de privacycommissie maar niet over huurders.
Maar kan nuttig zijn dus vraag in AV en van dan af in alle huurcontracten dat syndicus die gegevens kan krijgen als de eigenaar ze van zijn huurder krijgt want bij mijn weten hier ook geen verplichting.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 19 jul 2018 15:36

Lijkt mij eerder een afrekening van de verhuurder die het misschien niet altijd eens is met de syndicus.
Waar haal je dat? :shock: Mij lijkt het gewoon een verhuurder die inzit met de privacy van zijn huurders.
De vraag is of dat het geen kwaad bloed zal zetten bij de andere mede-eigenaars als de afrekening komt en de syndicus rekent de brieven aan die hij moest versturen om de contactgegevens van de huurder te bemachtigen.
Dus de kost van een postzegel is een groter punt dan de privacy van de huurders?
Ik zou als mede-eigenaar niet mals zijn als ik er achter zou komen dat er spelletjes worden gespeeld met middelen van de VME.
Ik vind een eigenaar die zich aan de privacy wetgeving wil houden iets helemaal anders dan "spelletjes spelen". Nogmaals: de huurders zouden wel eens hun ongenoegen kunnen laten blijken dat de eigenaar somaar privé-gegevens doorgeeft, zonder daar eerst toestemming voor te vragen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

demièstre
Topic Starter
Berichten: 28

#18 , 19 jul 2018 16:06

Beste mensen
Voor alle duidelijkheid: ik heb geen ruzie met de syndicus; ik ken die man slechts van op de AV.
Ik ben ook niet van plan om een spelletje te spelen of iets in die aard zoals iemand hier suggereerde.
Ik wil gewoon een goede verstandhouding blijven hebben met mijn huurders.Dat zijn 2 oudere,brave mensen die ik geen last wil bezorgen door zomaar hun tel. en mailadres door te geven.
Nog even preciseren: de syndicus heeft uiteraard het correcte adres van die huurders;zij wonen in het appartement waarvan ik eigenaar ben !
Ik herhaal nog even dat ik op mijn vraag waarom hij die gegevens wilde als antwoord kreeg : 'Conform Art 577-10 §4 2° B.W. is elke mede-eigenaar gehouden om de syndicus in kennis te stellen van de identiteit van de huurder.'. En ik vind in dat artikel niks over telefoonnummers/mailgegevens...
Nog eens bedankt voor alle reacties van jullie !

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#19 , 19 jul 2018 16:13

waarom hebt u de vraag nog niet gesteld aan de huurders? Zij zijn het toch die er alle belang bij hebben om onmiddellijk op de hoogte gesteld te worden als er ergens iets scheelt, er een probleem is ivm hun woning....

Hier schermen met privacy vind ik er wel flink over.

Met enige zin voor overdrijving, wat hebben zij eraan dat iemand er een postzegel aan besteedt om hen met terugwerkende kracht ervan te verwittigen dat er rook uit hun appartement komt ??? Dat mag dan nog een aangetekend brief zijn aan elk van hen, volgens de regels van de kunst gevolgd door een niet aangetekende kopie.

KJ86
Berichten: 2662

#20 , 19 jul 2018 19:18

Bosprocureur heeft gelijk.

Denk maar aan het gebouw op de paardenmarkt in Antwerpen, dodelijke gasontploffing, de media had de slachtoffers sneller geïdentificeerd dan de politie. Ik kan mij goed voorstellen dat een lijst met bewoners en gsm-nummers handig geweest zou zijn.

@Gebruiker21

Het is meer als een postzegel, een syndicus mag loon aanrekenen voor alle taken buiten de wettelijke verplichte.

eylis
Berichten: 8837

#21 , 19 jul 2018 22:33

Hoe dan ook; aan de huurders moet eerst gevraagd worden door de eigenaar/verhuurder of hij de hij privégegevens (die NIET tot de identiteitsgegevens behoren) aan een derde persoon door mag spelen. Ik zou er in elk geval een probleem van maken als mijn verhuurder mijn mailadres/telefoon zomaar doorgeeft aan anderen zonder me dat eerst te vragen. Dat zou ik op zijn minst onbeschoft vinden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 20 jul 2018 09:49

Ik wil gewoon een goede verstandhouding blijven hebben met mijn huurders.Dat zijn 2 oudere,brave mensen die ik geen last wil bezorgen door zomaar hun tel. en mailadres door te geven.
En daar doet u goed aan!
Nog even preciseren: de syndicus heeft uiteraard het correcte adres van die huurders;zij wonen in het appartement waarvan ik eigenaar ben ! Ik herhaal nog even dat ik op mijn vraag waarom hij die gegevens wilde als antwoord kreeg : 'Conform Art 577-10 §4 2° B.W. is elke mede-eigenaar gehouden om de syndicus in kennis te stellen van de identiteit van de huurder.'. En ik vind in dat artikel niks over telefoonnummers/mailgegevens...
Omdat dit inderdaad niet tot de identiteitsgegevens behoort. In principe voldoet u perfect aan dat wetsartikel als u de naam en het adres van de huurders doorgeeft (en enkel die informatie).

Dus doe zoals hierboven gezegd: vraag uw huurders of het OK is dat u hun telefoonnummers en e-mail adres doorgeeft aan de syndicus. Gaan zij akkoord, geef je dit door en is iedereen tevreden. Gaan zij niet akkoord, geef je dit NIET door aan de syndicus, en licht je de syndicus in dat jijzelf geen toestemming gekregen hebt van uw huurders om die info door te geven, en dat jij van uw kant uw plicht gedaan hebt door de naam en het adres van de huurders aan hem door te geven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#23 , 20 jul 2018 09:54

Denk maar aan het gebouw op de paardenmarkt in Antwerpen, dodelijke gasontploffing, de media had de slachtoffers sneller geïdentificeerd dan de politie. Ik kan mij goed voorstellen dat een lijst met bewoners en gsm-nummers handig geweest zou zijn.
Wat een vergelijking. Moest ik slachtoffer geweest zijn, ik had liever gehad dat de syndicus tijd en moeite zou gestoken hebben in het brandveilig maken van dat gebouw, dan in het verzamelen van e-mail adressen of telefoonnummers van de inwonenden! Van prioriteiten gesproken... "Oei, dat gebouw was totaal onveilig, is ontploft en er zijn doden gevallen! Syndicus, wat heb jij te zeggen?" "Ah, ik weet wie de doden zijn!" :roll: :roll: :roll:
Het is meer als een postzegel, een syndicus mag loon aanrekenen voor alle taken buiten de wettelijke verplichte.
Dan moet de AVE die "activiteiten" maar betwisten. De syndicus is wettelijk niet verplicht om e-mail adressen en telefoonnumers van huurders te hebben. Dat hij dan tijd en geld steekt in het verzamelen van die gegevens, kan door de AVE dan in vraag gesteld worden (zeker als die kosten buitensporig zouden zijn, want een briefje opstellen en versturen is geen uur werk).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

demièstre
Topic Starter
Berichten: 28

#24 , 20 jul 2018 10:37

@Gebruiker21
Wat u schrijft,is exact wat ik van plan ben. Maar de huurders zijn op vakantie dus ik wil hen daar nu niet mee lastigvallen...

@KJ86
U schrijft: 'Ik zou als mede-eigenaar niet mals zijn als ik er achter zou komen dat er spelletjes worden gespeeld met middelen van de VME.' Juist uit nieuwsgierigheid:wat denkt u dan daaraan te kunnen doen,buiten dit ter sprake brengen op de AV ?
@alle anderen die reageerden:dikke merci voor uw reacties !

bosprocureur
Berichten: 6853

#25 , 20 jul 2018 11:27

Even terugkomen op dat geval aan de Paardenmarkt : denkt u echt dat er daar überhaupt sprake was van een syndicus ?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#26 , 20 jul 2018 11:34

Even terugkomen op dat geval aan de Paardenmarkt : denkt u echt dat er daar überhaupt sprake was van een syndicus ?
Ik denk dat héél dat verhaal geen sikkepit toegevoegde waarde heeft in dit draadje, maar bon...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

KJ86
Berichten: 2662

#27 , 20 jul 2018 11:38

@Gebruiker21

Is maar een voorbeeld, :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Als je technische kennis zou hebben, moet je weten dat er bijna geen regels zijn voor oude gasleidingen. Syndici en verhuurders mogen oude gasleidingen in stand houden en die durven soms te lekken (veel voorkomend probleem is dat ze doorroesten in een muurdoorgang). Het is de taak van de bewoners om eandis (hebben een speciale dienst die lekken opspoort bij mensen thuis) of de brandweer te verwittigen als er acuut gevaar is. Gewoon even ter informatie om de algemene veiligheid te verhogen, want er zijn er blijkbaar onder ons die dwaas zouden staan kijken en dan achteraf de verhuurder of syndicus beschuldigen van slecht onderhoud.

Ik zou tientallen andere voorbeelden kunnen aanhalen, waarom het handig is dat de beheerder van een gebouw, een telefoonnummer van de bewoner in zijn bezit heeft.

@ demièstre

Dat is niet moeilijk, als iemand begint met spelletjes te spelen, zal het grootste deel van mede-eigenaars mee spelen. Ik heb al appartementsgebouwen gezien die ongeschikt zijn bewoning, omdat de mede-eigenaars niet op één lijn zijn te krijgen en vetes uit het verleden uitvechten. Het begint vaak klein en het kan resulteren in een situatie waarin elk voorstel( ook de goede) dat je doet afgeketst wordt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#28 , 20 jul 2018 13:22

@ Gebruiker21

Is maar een voorbeeld, :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Een voorbeeld dat nergens op slaat! :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Ik zou tientallen andere voorbeelden kunnen aanhalen, waarom het handig is dat de beheerder van een gebouw, een telefoonnummer van de bewoner in zijn bezit heeft.
Niemand beweert dat het niet handig kan zijn. Maar dit is geen argument om de wetgeving omtrent privacy aan je laars te lappen! Het is niet aan de eigenaar om te beslissen of dit al dan niet handig is, het is aan de HUURDERS om te beslissen of ze het nuttig vinden hun persoonlijke gegevens door te geven aan de syndicus! Niemand hier zegt dat ze dit beter wel of beter niet doen! Maar sommigen zeggen dat het niet aan de verhuurder is om die keuze in de plaats van de huurders te maken. En daar ben ik het volmondig mee eens!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”