Huurbaas doet alsof zij daar woont

Nicokaboem
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Huurbaas doet alsof zij daar woont

#1 , 10 jul 2018 08:09

Hallo!

Hopelijk krijg ik hier wat meer raad omtrent de situatie waarin mijn vriendin en ik zich bevinden.

Ik huur sinds januari een huis met een geregistreerd contract van 3 jaar. In eerste instantie leek alles in dit huis oke. Tot we er een kleine maand woonden. Toen begonnen we allerhande gebreken te ondervinden.
Kapotte cv-ketel, amper isolatie, schimmel die deskundig was weggemoffeld die weer bovenkwam op de slaapkamer, kapotte kraan, defecte dampkap, aftands kookvuur waar het een 3 kwartier duurt vooraleer het water kookt etc.

Wij hebben een vriendelijke mail gestuurd met opsomming van alle gebreken en dat we deze graag opgelost zien binnen een redelijke termijn aangezien wij een fikse huur van 800 euro betalen en veel zaken hoorden eigenlijk in orde te zijn alvorens wij daar intraden.

Alles goed en wel en alles ging opgelost zijn.
Om stielmannen in huis te laten dienen er afspraken gemaakt te worden en omdat onze verhuurder alleen werkt vanuit haar eigen agenda ZONDER overleg met ons. Is het onmogelijk deze afspraken in te plannen. Mijn vriendin en ik werken full-time en dienen hier steeds verlof voor aan te vragen.
Wat wij ook gedaan hebben, meermaals zijn stielmannen niet komen opdagen.
Tot ik zelf de nummers van de stielmannen vroeg, een afspraak was geregeld dezelfde week nog en de dampkap hing er eindelijk na 4 maanden. Op een maandagavond!
De verhuurder had mij steeds gezegd dat dit enkel overdag kon. De elektricien zei dat hij dit kleine werkje liever savonds deed.
Wij hadden al die tijd meermaals gevraagd om savonds na ons werk afspraken in te plannen, maar de verhuurder weigerde dit blijkbaar omdat hij zelf bij z'n gezin wou zijn.
Ook hebben wij meermaals gevraagd om samen in overleg data in te plannen waar stielmannen kunnen langskomen aangezien wij beide werken en ook nog een sociaal leven hebben en wat me ook logisch lijkt aangezien wij daar wonen!

Nu is dit overlaatst uitgemond tot een grote ruzie vanwege alle ergernissen die zich bleven opstapelen. Het verhaal gaat als volgt:

De elektriciteitskeuring moest gebeuren. Hiervoor is een afspraak gemaakt waarbij mijn vriendin is thuisgebleven. De verhuurder had ons vermeld dat de elektriciteitskeuring ging plaatsvinden tussen 8u30 en 12u smorgens. Een exact uur kon ze ons niet meedelen, want dat kreeg ze zogezegd niet van de keurder. Zij MOEST aanwezig zijn aangezien zij MOEST cash betalen.
Wij zijn hier uiteraard mee akkoord gegaan omdat die keuring diende te gebeuren en hebben hier ook geen enkel probleem rond gemaakt.
Desbetreffende ochtend komt de verhuurder toe mét partner om 8u20 en 10 minuten later de keurder. Terwijl de elektriciteitskeuring gebeurt, gaat de bel en komt nog iemand van een andere firma om een offerte op te maken voor iets (iets, inderdaad wij hebben geen weet van wat er NOG allemaal moet gebeuren). Wat verbaasd laten mijn vriendin en haar moeder die persoon binnen waarop de verhuurder hier meteen doorheen ons huis begint te lopen, ons negeert (mijn vriendin en haar moeder, ik was op mijn werk) en wat zit te keuvelen op onze slaapkamer. Compleet doende alsof zij daar woont betreed zij al onze persoonlijke ruimtes met die man. Dan laat ze ons plots weten dat zij even weggaan, maar dat er om 10u nog iemand komt. Toen we haar daarop aanspraken dat dit niet de afspraak was en dat de afspraak voor de elektriciteitskeuring al lang gebeurd was werd ze woest. Dat er hier geen afspraken kunnen gemaakt worden etc. Ze is mijn vriendin en haar moeder beginnen uitschelden aan onze voirdeur. Voor heel de straat, erg beschamend.
Ook zei ze dat de keuring cash diende betaald te worden, maar vroeg de keurder of dit op factuur mocht.
Ze hangt ineen van leugens om telkens maar de woning te betreden wanneer het haar uitkomt.
Ik heb bij deze ook het slot vervangen na een dreigement dat ze wel alleen zouden komen.
Wij voelen ons geterroriseerd en geniet echt van geen moment rust.
Ik heb het idee dat wij een makkelijke inkomst zijn voor haar om terwijl alle herstellingswerken uit te voeren.
Ik weet dat wij hier initieel zelf om vroegen, maar zij hadden er duidelijk al weet van aangezien alle huurhuizen tegen 2020 geïsoleerd moeten zijn.
Ik zit met mijn handen in het haar hoe we deze situatie best aanpakken.
Mijn vriendin heeft inmiddels schrik opgelopen om nog alleen thuis te zitten vanwege de laatste intimidatie van de verhuurder.

Om nog even aan te halen: wij kunnen wel afspraken maken. Na 7 keer zelf het nummer van de elektricien te vragen en na 6 weigeringen heb ik die gekregen. Binnen de week was de elektricien er en was het probleem opgelost.

Het enige waar de verhuurder ons mee kan blamen is dat de laatste 3 maand de huur niet de 1e van de maand op de rekening stond. Ook dit wil ik even toelichten:
1e maal: we krijgen plots telefoon van immo (niet van verhuurder) dat de huur nog niet gestort was. Dit hadden wij inderdaad opgemerkt en al voor het telefoontje van het immokantoor doorgestort. Dit was 6 dagen te laat. Reden: er was een feestdag, de domicilies kruisten elkaar en werden uitgesteld en onze bankinstelling doet de betaling niet opnieuw waardoor wij deze handmatig moesten doen. Dit wisten wij niet, maar hebben het meteen inorde gebracht.
2e maal: zelfde reden, onmiddelijk zelf e-mail en sms gestuurd naar verhuurder en meteen doorgestort. Verhuurder had dit zelf nog niet door.
3e maal: sms van verhuurder dat de huur er nog niet opstond. Nagekeken en er was een andere domicilie afgegaan die we fout berekend hadden waardoor er 1eu te weinig op die rekening stond ( wij gebruiken een aparte rekeningen voor alle betalingen ivm het huis etc)
Ook dit hebben we meteen doorgestort.
Wij hebben dit niet met kwade wil gedaan en hebben steeds correct gehandeld of zelfs zelf laten weten met excuses.
Nu kwam ze af met een berekening van interesten waarmee ze zit te dreigen...

Maar dat is zowat het enige wat er tegen ons kan gezegd worden. Inmiddels zijn maatregelen getroffen en is de huur netjes op tijd betaald. Dit is de eerste maal dat we huren en kenden nog niet heel veel van al die systemen.

Maar ons eerste huurverhaal is meteen een horrorverhaal :?

Nico
Laatst gewijzigd door Nicokaboem op 10 jul 2018 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nicokaboem
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jul 2018 08:20

Nog even ter verduidelijking.
Ja, wij hebben wat herstellingswerken gevraagd en wij willen ook dat deze gebeuren.
Nee, wij weten van heel wat dingen die in huis moeten gebeuren niks af (na een gesprek op te vangen bvb: heel onze slaap/werkkamer wordt opnieuw in gyproc gezet, waar moeten wij heen met al onze spullen????)
Ja, wij zijn meer dan bereid om werkmannen binnen te laten, afspraken te maken, etc MAAR afspraken worden toch MET ons gemaakt? Niet alleen wanneer het de huisbaas uitkomt en wij moeten maar meteen zorgen dat er iemand thuis is (soms de dag erna al!!!!), dit is onmogelijk!!!!
Mijn excuses voor de vele tekst enzo maar het zit ons echt hoog. In de 6 maand dat we daar wonen, hebben we nog geen moment rustig kunnen genieten ervan. Eerlijk gezegd willen we daar niet blijven, maar dan hangt ons een schadevergoeding boven het hoofd wat ik niet wil betalen aangezien niets hiervan onze schuld is...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 jul 2018 09:25

Indien geen dringende werken, moet je die niet toelaten. Gyproc plaatsen op muren met schimmel is weer het probleem wegsteken. Binnen een paar maanden/jaren heb je weer schimmel., en veel kans op schimmelgeur. Men moet de oorzaken aanpakken, niet de gevolgen..

Reclame

Nicokaboem
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jul 2018 10:30

Indien geen dringende werken, moet je die niet toelaten. Gyproc plaatsen op muren met schimmel is weer het probleem wegsteken. Binnen een paar maanden/jaren heb je weer schimmel., en veel kans op schimmelgeur. Men moet de oorzaken aanpakken, niet de gevolgen..

Die zullen ook worden aangepakt. De muur buiten zal behandeld worden aangezien het vochtprobleem van daaruit komt. Maar met het behandelen van problemen hebben we absoluut geen probleem. Eerder met het behandelen van ons, de huurders.

KJ86
Berichten: 2663

#5 , 10 jul 2018 15:45

Dat slecht behandelen van de huurders zal je moet slikken of verhuizen. De werken die dienen te gebeuren zijn over het algemeen dringende herstellingen. De verhuurder is bereid om ze uit te voeren. Jij bent als huurder akkoord om ze te gedogen, dan is het enkel de termijn afspreken waarin ze gedoogd worden.

Je zal natuurlijk niet te streng mogen zijn, verbouwen brengt veel overlast mee. Je moet echt niet denken dat aannemers gemakkelijk zijn om mee af te spreken. Je zal ook moeten aanvaarden dat de aannemers in de slaapkamer zullen moeten zijn als die onder het dak gelegen zijn. Je hebt ook geen inspraak over de werkwijze die gehanteerd zal worden, noch inspraak in het beoogde resultaat.

Nicokaboem
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jul 2018 17:08

Wij gedogen de werken en wat dit met zich meebrengt. Wij hebben dit initieelzelf voorgesteld en wanneer ikzelf afspraken maak, lukt dit altijd. Dat is het punt niet van deze post.
Het punt is dat de verhuurder afspraken maakt zonder ons medeweten, eist dat wij aanwezig zijn wanneer het haar uitkomt. Ons zit te bestoken met leugens om een eigen agenda uit te voeren op ons adres. Dat bleek uit een praatje met de elektricien. Deze kon wel 's avonds, maar de verhuurder wou dit niet omdat ze kinderen heeft en 's avonds liever bij de kinderen is. Nou, ik werk ook en wij zijn 's avonds ook liever op ons gemak, maar wij nemen ook verlof voor deze zaken of maken ons vrij op momenten die wij liever niet hebben. Het moet van twee kanten komen.
Wij hebben ook meermaals per mail gevraagd om afsprakenMET ons te maken, niet NAAST ons. Lijkt me logisch aangezien wij daar wonen en ons goed recht, wat zelfs contractueel is vastgelegd.
Uit dit antwoord leid ik af dat ik zomaar met elke beslissing die de verhuurder neemt akkoord moet gaan.
Wat betreft de herstellingen: jazeker, dit zien wij ook liever allemaal opgelost.
Uiteraard weten wij dat aannemers op de kamer zullen moeten zijn, dat is het probleem niet. Wij wisten niet dat die dag een aannemer kwam. Enkel een elektriciteitskeurder waarvoor wel een afspraak was gemaakt en waar wij van onze kant ook volledig in meegewerkt hebben. (Wij zijn de moeilijke mensen niet in dit verhaal)

Wat betreft afspraken maken in onze woonst onder mom van leugens, zonder toestemming of medeweten: neen, lijkt me sterk dat je als huurder hier zomaar moet in meegaan.
En niet te vergeten de scheldtirade aan de voordeur.. Getuigt van een zeer onprofessionele verhuurder, nee?

Heb ik als huurder dan niet het recht om te weten wie in mijn woonst, waar al mijn private bezittingen staan, komt?
Heb ik als huurder niet het recht om een afspraak te weigeren omdat dit binnen mijn werkuren valt en ik of mijn medehuurder geen verlof kan of mag krijgen?

Het enige wat wij willen zijn transparante afspraken in overleg. Geen leugens, 5 man in ons huis zonder voorafgaande verwittinging, etc..

Is dit dan zoveel gevraagd?

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 10 jul 2018 17:37

Ik zou voortaan enkel nog schriftelijk communiceren en eisen dat de verhuurder, gezien de voorgeschiedenis, elke potentiële afspraak u minstens 48 of 72u op voorhand meldt. Als u de afspraken met de vakmensen die bij u binnen moeten zijn niet rechtstreeks met hen mag maken, dan moet de verhuurder daar maar de gevolgen van dragen. Daarnaast meldt u dat zij onder geen beding de woning zonder uw toestemming mag betreden en dat u niet zal aarzelen om een dringende politie-interventie te vragen wegens huisvredebreuk mocht zij dit toch proberen.

Verder zal het vooral toch een kwestie zijn van u flexibel te blijven opstellen zodat de nodige herstellingen kunnen gebeuren (vrederechters lachen niet met huurders die herstellingen verhinderen) en de resterende 2,5 jaar uit te zitten. U hoeft zeker niet alles te tolereren, maar als de verhuurder zich gedraagt zoals u beschrijft, dan is de kans klein dat de relatie nog normaliseert, vrees ik.
"sowieso" schrijf je zo.

Nicokaboem
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 jul 2018 18:15

We hadden al snel het kaliber van de verhuurder door en hebben steeds alles schriftelijk besproken. Hiervan heb ik ook zelf een volledig chronologisch dossier van gemaakt erg dat een mens zich hiermee moet bezighouden in z'n vrije tijd he..) waaruit zeker en vast blijkt dat wij ons flexibel opstellen.
Elke gemaakte afspraak binnen een redelijke termijn is ook nagekomen per uitzondering van 1 wegens ziekte. Welke we de dag op voorhand hebben laten weten. (De verhuurder heeft de aannemer toch gestuurd en gedaan alsof wij niets hebben laten weten, vond dit achteraf een onredelijke termijn om af te zeggen en dit wegens overmacht. Terwijl wij wel binnen de 24u ter beschikking moeten staan voor haar?)
Herstellingen werken wij dus absoluut niet tegen.

Inderdaad, ik vrees ook het ergste en normaliseren zie ik de situatie al helemaal niet.. Ik meen nochtans dat wij ons 6 maanden lang al zéér buigzaam opstellen.

Terug naar “Huren”