Hallo!
Hopelijk krijg ik hier wat meer raad omtrent de situatie waarin mijn vriendin en ik zich bevinden.
Ik huur sinds januari een huis met een geregistreerd contract van 3 jaar. In eerste instantie leek alles in dit huis oke. Tot we er een kleine maand woonden. Toen begonnen we allerhande gebreken te ondervinden.
Kapotte cv-ketel, amper isolatie, schimmel die deskundig was weggemoffeld die weer bovenkwam op de slaapkamer, kapotte kraan, defecte dampkap, aftands kookvuur waar het een 3 kwartier duurt vooraleer het water kookt etc.
Wij hebben een vriendelijke mail gestuurd met opsomming van alle gebreken en dat we deze graag opgelost zien binnen een redelijke termijn aangezien wij een fikse huur van 800 euro betalen en veel zaken hoorden eigenlijk in orde te zijn alvorens wij daar intraden.
Alles goed en wel en alles ging opgelost zijn.
Om stielmannen in huis te laten dienen er afspraken gemaakt te worden en omdat onze verhuurder alleen werkt vanuit haar eigen agenda ZONDER overleg met ons. Is het onmogelijk deze afspraken in te plannen. Mijn vriendin en ik werken full-time en dienen hier steeds verlof voor aan te vragen.
Wat wij ook gedaan hebben, meermaals zijn stielmannen niet komen opdagen.
Tot ik zelf de nummers van de stielmannen vroeg, een afspraak was geregeld dezelfde week nog en de dampkap hing er eindelijk na 4 maanden. Op een maandagavond!
De verhuurder had mij steeds gezegd dat dit enkel overdag kon. De elektricien zei dat hij dit kleine werkje liever savonds deed.
Wij hadden al die tijd meermaals gevraagd om savonds na ons werk afspraken in te plannen, maar de verhuurder weigerde dit blijkbaar omdat hij zelf bij z'n gezin wou zijn.
Ook hebben wij meermaals gevraagd om samen in overleg data in te plannen waar stielmannen kunnen langskomen aangezien wij beide werken en ook nog een sociaal leven hebben en wat me ook logisch lijkt aangezien wij daar wonen!
Nu is dit overlaatst uitgemond tot een grote ruzie vanwege alle ergernissen die zich bleven opstapelen. Het verhaal gaat als volgt:
De elektriciteitskeuring moest gebeuren. Hiervoor is een afspraak gemaakt waarbij mijn vriendin is thuisgebleven. De verhuurder had ons vermeld dat de elektriciteitskeuring ging plaatsvinden tussen 8u30 en 12u smorgens. Een exact uur kon ze ons niet meedelen, want dat kreeg ze zogezegd niet van de keurder. Zij MOEST aanwezig zijn aangezien zij MOEST cash betalen.
Wij zijn hier uiteraard mee akkoord gegaan omdat die keuring diende te gebeuren en hebben hier ook geen enkel probleem rond gemaakt.
Desbetreffende ochtend komt de verhuurder toe mét partner om 8u20 en 10 minuten later de keurder. Terwijl de elektriciteitskeuring gebeurt, gaat de bel en komt nog iemand van een andere firma om een offerte op te maken voor iets (iets, inderdaad wij hebben geen weet van wat er NOG allemaal moet gebeuren). Wat verbaasd laten mijn vriendin en haar moeder die persoon binnen waarop de verhuurder hier meteen doorheen ons huis begint te lopen, ons negeert (mijn vriendin en haar moeder, ik was op mijn werk) en wat zit te keuvelen op onze slaapkamer. Compleet doende alsof zij daar woont betreed zij al onze persoonlijke ruimtes met die man. Dan laat ze ons plots weten dat zij even weggaan, maar dat er om 10u nog iemand komt. Toen we haar daarop aanspraken dat dit niet de afspraak was en dat de afspraak voor de elektriciteitskeuring al lang gebeurd was werd ze woest. Dat er hier geen afspraken kunnen gemaakt worden etc. Ze is mijn vriendin en haar moeder beginnen uitschelden aan onze voirdeur. Voor heel de straat, erg beschamend.
Ook zei ze dat de keuring cash diende betaald te worden, maar vroeg de keurder of dit op factuur mocht.
Ze hangt ineen van leugens om telkens maar de woning te betreden wanneer het haar uitkomt.
Ik heb bij deze ook het slot vervangen na een dreigement dat ze wel alleen zouden komen.
Wij voelen ons geterroriseerd en geniet echt van geen moment rust.
Ik heb het idee dat wij een makkelijke inkomst zijn voor haar om terwijl alle herstellingswerken uit te voeren.
Ik weet dat wij hier initieel zelf om vroegen, maar zij hadden er duidelijk al weet van aangezien alle huurhuizen tegen 2020 geïsoleerd moeten zijn.
Ik zit met mijn handen in het haar hoe we deze situatie best aanpakken.
Mijn vriendin heeft inmiddels schrik opgelopen om nog alleen thuis te zitten vanwege de laatste intimidatie van de verhuurder.
Om nog even aan te halen: wij kunnen wel afspraken maken. Na 7 keer zelf het nummer van de elektricien te vragen en na 6 weigeringen heb ik die gekregen. Binnen de week was de elektricien er en was het probleem opgelost.
Het enige waar de verhuurder ons mee kan blamen is dat de laatste 3 maand de huur niet de 1e van de maand op de rekening stond. Ook dit wil ik even toelichten:
1e maal: we krijgen plots telefoon van immo (niet van verhuurder) dat de huur nog niet gestort was. Dit hadden wij inderdaad opgemerkt en al voor het telefoontje van het immokantoor doorgestort. Dit was 6 dagen te laat. Reden: er was een feestdag, de domicilies kruisten elkaar en werden uitgesteld en onze bankinstelling doet de betaling niet opnieuw waardoor wij deze handmatig moesten doen. Dit wisten wij niet, maar hebben het meteen inorde gebracht.
2e maal: zelfde reden, onmiddelijk zelf e-mail en sms gestuurd naar verhuurder en meteen doorgestort. Verhuurder had dit zelf nog niet door.
3e maal: sms van verhuurder dat de huur er nog niet opstond. Nagekeken en er was een andere domicilie afgegaan die we fout berekend hadden waardoor er 1eu te weinig op die rekening stond ( wij gebruiken een aparte rekeningen voor alle betalingen ivm het huis etc)
Ook dit hebben we meteen doorgestort.
Wij hebben dit niet met kwade wil gedaan en hebben steeds correct gehandeld of zelfs zelf laten weten met excuses.
Nu kwam ze af met een berekening van interesten waarmee ze zit te dreigen...
Maar dat is zowat het enige wat er tegen ons kan gezegd worden. Inmiddels zijn maatregelen getroffen en is de huur netjes op tijd betaald. Dit is de eerste maal dat we huren en kenden nog niet heel veel van al die systemen.
Maar ons eerste huurverhaal is meteen een horrorverhaal
Nico