opzeg handelshuur voor eigen gebruik

LEVENT
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

opzeg handelshuur voor eigen gebruik

#1 , 07 jul 2018 13:42

Ik heb als nieuwe eigenaar, wettelijk de opzeg gegeven, voor eigen gebruik ( minstens 2 jaar ), van een handelspand ( kapsalon ).
Ik ben zelf zelstandig elektricien, en wou eventueel de betreffende handelspand gebruiken als showroom ( parlofonie & videofonie ).
Dus zal de showroom toegangkelijk zijn op afspraak. Mag dat tegenover de rechten van de vertrekkende huurder ( kapsalon )?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 07 jul 2018 23:35

https://www.vlaanderen.be/nl/ondernemen ... ereenkomst

Hebt u de huur één jaar voor einde van periode opgezegd?
Minimale periode is 3 jaar..

LEVENT
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jul 2018 15:35

Huur werd opgezegd, volgens art.12 van de handelshuurwet: ( Art. 12. Zelfs wanneer het huurcontract het recht voorbehoudt om de huurder uit het goed te zetten in geval van vervreemding, mag hij die het verhuurde goed om niet of onder bezwarende titel verkrijgt, de huurder slechts eruit zetten in de gevallen vermeld onder 1°, 2°, 3° en 4° van artikel 16, en mits hij de huur opzegt, één jaar vooraf, en binnen drie maanden na de verkrijging, met duidelijke opgave van de reden waarop de opzegging gegrond is, alles op straffe van verval.
Hetzelfde geldt wanneer de huur geen vaste dagtekening heeft verkregen vóór de vervreemding, ingeval de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden in gebruik heeft. )

Reclame

Hugo007
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee
Locatie: Brugge

#4 , 08 jul 2018 15:59

Om de 3 jaar kunt u als verhuurder de huurcontract opzeggen. Voorwaarde is wel, zoals bij u het geval, dat het moet gaan om een eigen zaak dat u wil opstarten.

Indien u dus minimum na 2, 5 of 8 jaar de opzeg geeft is er geen probleem.

LEVENT
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jul 2018 16:11

Na de opzeg, moet ik wettelijk het betreffende pand binnen de 6 maanden in gebruik nemen, voor een periode van minimum 2 jaar...ik mag ook geen soortgelijke handel drijven van de vetrekkende huurder...mijn vraag was: mag ik een handel drijven zoals een showroom, waarbij de winkel aleen toegangkelijk zal zijn op afspraak?

Terug naar “Huren”