medehuurder is weg, negeert mij, haar vader wil me blut

Louiew
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

medehuurder is weg, negeert mij, haar vader wil me blut

#1 , 06 jul 2018 12:49

-zowel ik als mijn ex hebben getekend voor een huurovereenkomst van 3j

-11/05/18 hebben we getekend in 3 exemplaren

-zij heeft het gedaan gemaakt 5 dagen na de verhuis en had toen een nieuwe vriend

-haar vader mailt mij met een contract waarin zij van al haar plichten word gehoffen en dat ik alles van dag 1 kan betalen

-volgens wat ik heb opgezocht kan dit absoluut niet :/

enkele dingen die in het contract staan die event. waarde hebben:

-alle partijen zijn steeds hoofdelijk een ondeelbaar gehouden indien het om meerdere personen gaat (wat dus zo is)

-termijn van 3j met aanvang op 18/05/2018 en eindigt 18/05/2018

-zoals voorzien in artikel 3 . 6 van de woninghuurwet neemt de overeenkomst enkel einde op datum van 17/05/2021

-elke partij heeft het recht tegen het einde van de voorgenoemde huurtermijn het stop te zetten, mits ze via brief 3m op voorhand hebben laten weten aan de andere partij
https://t.me/pump_upp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 06 jul 2018 13:14

U hebt een contract van 3 jaar met de verhuurder. Dat is in principe niet voortijdig opzegbaar. Ofwel gaan alle partijen aan tafel zitten om tot een minnelijke overeenkomst te komen, ofwel laat u de huurovereenkomst door de vrederechter ontbinden wegens overmacht (relatiebreuk). Hier zullen ongetwijfeld kosten en schadevergoedingen bij komen die door zowel u als uw vriendin zullen moeten worden gedragen.

Er is geen enkele reden waarom uw vriendin niet gehouden zou zijn om verder bij te dragen aan de huur. Opgelet: de verhuurder kan de huur halen bij de partij die hij verkiest. Als u daar nog woont, dan is de kans groot dat u dat zal zijn. U zal dan op uw beurt de helft van de huur moeten terugvorderen van uw ex. Laat haar weten dat ze gehouden blijft aan het betalen van de huur zolang het contract loopt en dat u indien ze in gebreke blijft niet zult aarzelen om haar deel via de gerechtelijke weg op te eisen.

Eenzijdige documenten opgesteld door haar vader hebben geen enkele waarde en kunnen enkel een poging zijn om u erin te luizen. Relatieperikelen hebben in principe geen invloed op het contract dat jullie beiden met de verhuurder hebben gesloten.

edit: typo
Laatst gewijzigd door Didymus op 06 jul 2018 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jul 2018 13:17

volgens wat ik heb opgezocht kan dit absoluut niet :/
Dit kan de vader wel vragen, maar je moet daar uiteraard niet akkoord mee gaan (je zou al gek zijn).

Je zit nu in de situatie dat de verhuurder de huur op zowel jou als je ex-vriendin kan verhalen. Hij mag de huur opeisen bij wie hij wil. Aangezien jij er nog woont, zal hij zich waarschijnlijk tot jou wenden. Dit is zijn goed recht. Als hij dit niet wenst, hoeft hij jouw ex niet aan te spreken voor de huur (hij mag dit wel uiteraard).

Stel dat de verhuurder de volledige huur bij jou opeist, kan jij op jouw beurt de helft van de huur bij uw ex opeisen, ook al woont ze er niet meer. Zij heeft immers mee het contract ondertekend en is daar dus ook verantwoordelijk voor. Als ze niet wenst te betalen, zal je dit voor de rechtbank moeten brengen.

Moest ik in jouw plaats zijn, ik zou eerst met de verhuurder proberen om dit minnelijk te regelen. Misschien is hij bereid het contract in te korten (wat niet wegneemt dat uw ex nog steeds verantwoordelijk blijft om de helft van de huur op te hoesten voor de periode dat er gehuurd wordt.

-- edit, net te laat met mijn antwoord, maar omdat ik het toch al getypt heb... Ik treed Didymus dus bij in zijn uitleg... ;)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 06 jul 2018 13:27

TS heeft mij een privébericht gestuurd met de overeenkomst. Is een zeer eenzijdig opgestelde overeenkomst tussen de twee huurders waarin staat dat TS alle verplichtingen overneemt en zijn ex zal vrijwaren.

Goed geprobeerd van die vader, maar niet tegenstelbaar aan de verhuurder en dus waardeloos. Van zodra TS in gebreke blijft zullen ze toch beide huurders door de verhuurder voor het vredegerecht moeten worden gedaagd.
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jul 2018 13:33

'k Heb het blad eveneens gekregen via PB. Ik stelde de TS voor om het voorstel vriendelijk te negeren en de vader op de plichten van zijn dochter te wijzen. De TS kan eventueel aangeven akkoord te gaan met een inkorting van de huurovereenkomst, als ook de verhuurder en de andere huurder hiermee akkoord gaan, maar dat alsnog de helft van de kosten die dit met zich zou meebrengen, zal opgeëist worden bij de andere huurder...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 06 jul 2018 13:42

Fair voorstel.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 jul 2018 13:50

Fair voorstel.
Tja, maar als ik het blad zo lees dat de vader opgesteld heeft, denk ik niet dat hij of zijn dochter bereid is één cent te betalen. Ik vrees dat dit rechtbank wordt. (Of de vader / dochter moeten inzien dat ze weinig kans maken als dit voor de rechtbank komt, en toch hun verantwoordelijkheid opnemen.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 06 jul 2018 16:17

Ach ja, een bezorgde vader die dochterlief per sé wil beschermen tegen het ex-lief, dat per definitie een snoodaard is....

Heeft TS zijn ex al aangetekend uitgenodigd om haar deel van de verplichtingen, hangende een oplossing, te blijven voldoen? Is de ex daar nog gedomicilieerd? Is er een huurwaarborg, en wie heeft die gestort? Op een geblokkeerde rekening?

Ik zou TS aanraden om niet bij de pakken te blijven zitten, en een voorstel met de verhuurder uit te werken, proberen althans. Er wel zorg voor dragen dat een overeenkomst door beide huurders moet aanvaard worden, wil hij niet nogmaals de pineut zijn. Zorg zoveel mogelijk dat de verhuurder geen reden heeft tot verbreking omwille van wanbetaling.

Komt er een initiatief van de verhuurder in de vorm van uitnodiging bij de vrederechter, maak alleszins dat ook de ex erbij betrokken wordt, dagvaard haar desnoods zelf in vrijwaring. :(

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 06 jul 2018 16:52

Op wiens naam staan de nutsvoorzieningen - de verzekeringen.
Ook op twee namen -op haar naam of op de uwe?
Domicilie al veranderd door haar? Of nooit ingeschreven?
Staat in contract dat beide huurders moeten gedomicilieerd zijn?
Heeft ze nog sleutels?

Louiew
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 jul 2018 01:45

Ik heb nog niet aangetekend geschreven maar heb wel onnoemelijk veel keren geprobeerd haar te contacteren en ik krijg telkens negatief antwoord (maar wel antwoord)

De nutsvoorzieningen staan op mijn naam, water op haar. Dus hier kan ik geloof ik niets voor vragen (wat ik ook niet per se wil)

Toen ik voorstelde om tot een onderling akkoord te komen is het enige wat ik terugkreeg "Ik heb mijn voorstel gedaan. Te nemen of te laten "... Dus ja... da's duidelijk..

Nu even iets anders, kan ik binnen een maand ofzo haar nog dagvaarden voor de huur? Het klinkt wat....ja, zielig, maar ik hoop dat ze nog tot inkeer komt en zelf heb ik het er ook emotioneel moeilijk mee.. maar stel nu dat ik gewoon blijf de huur betalen, kan ik dat binnen (enkele) maanden dan alsnog terugvragen.
https://t.me/pump_upp

Louiew
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 jul 2018 01:50

Domicilie van mij is naar hier verandert, van haar niet, sleutels heeft zij ook nog. De waarborg staat op een geblokkeerde apparte rekening door haar (destijds haar vader) betaald, maar er is mij toen ook niets gevraagd bij te leggen hiervoor. In het contract staat wat ik kan zien niets van domiciliëringen en van de verhuurder mocht ik wel een extra huurder zoeken en onderling met hem/haar alles regelen dusdanig we niet het contract moeten veranderen.
https://t.me/pump_upp

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 09 jul 2018 10:09

Ja, u kan dat ook over enkele maanden ook nog terugeisen. Stuur toch maar een aangetekend schrijven van zodra de volgende maand huur moet worden betaald, met een verzoek tot betaling van de helft van de huur.

Zo zal u achteraf in ieder geval niet kunnen worden verweten dat u de situatie moedwillig heeft laten aanslepen en/of stilzwijgend heeft aanvaard.

Hou in het achterhoofd dat uw ex in de zwakste positie zit en dus weinig eisen te stellen heeft: zij is een verbintenis aangegaan die ze niet meer wil nakomen en zal daar de gevolgen van moeten dragen.

Verhuurder is blijkbaar bereid om mee naar een oplossing te zoeken, maar zomaar een betrouwbare medehuurder vinden is niet altijd evident. Denk goed na over welke uitkomst u zelf graag wil en op welke termijn...
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 jul 2018 10:45

De nutsvoorzieningen staan op mijn naam, water op haar. Dus hier kan ik geloof ik niets voor vragen (wat ik ook niet per se wil)
Als het water op haar naam staat, zal zij dit moeten betalen, niet jij. Je kan de watermaatschappij laten weten dat het leveradres wel hetzelfde blijft, maar dat het adres van de persoon die de facturen betaalt, veranderd is (stuur hen het correcte adres van haar door). De facturen zullen dan bij haar toekomen, en zij zal dan het watercontract moeten stopzetten. Ik raad u aan dit zo snel mogelijk te doen. Dit is een duidelijk signaal naar haar toe dat je niet over je heen laat lopen en weet wat je rechten zijn.
Toen ik voorstelde om tot een onderling akkoord te komen is het enige wat ik terugkreeg "Ik heb mijn voorstel gedaan. Te nemen of te laten "... Dus ja... da's duidelijk..
Zoals hierboven reeds gezegd: zij staat ongelofelijk zwak! Dit is gewoon bluf. Ga er niet op in.
Nu even iets anders, kan ik binnen een maand ofzo haar nog dagvaarden voor de huur? Het klinkt wat....ja, zielig, maar ik hoop dat ze nog tot inkeer komt en zelf heb ik het er ook emotioneel moeilijk mee.. maar stel nu dat ik gewoon blijf de huur betalen, kan ik dat binnen (enkele) maanden dan alsnog terugvragen.
Waarom wachten? Stuur nu een aangetekende brief waarin je ook klaar en duidelijk stelt dat je naar de rechtbank zal stappen als zij haar deel van de huur niet betaalt. Naar de vrederechter stappen kost zo goed als niets en je hoeft er geen advocaat voor te hebben. Als jij met het huurcontract met haar handtekening erop + bewijzen dat jij de huur zelf volledig betaalt hebt tot nu toe, naar de vrederechter stapt en een eis indient dat je van alle reeds betaalde huurgelden de helft terugwenst en ook wenst dat zij haar verplichtingen in de toekomst nakomt door de helft van de huur te betalen zolang het contract niet opgezegd is (geef ook aan dat je gerust wil meewerken om het contract zo snel mogelijk op te zeggen), gaan een vrederechter je hoogst waarschijnlijk in het gelijk stellen.

Laat dus niet over je heen lopen door mee te gaan in het gebluf en de "bijna bedreigingen" van uw ex en haar vader! Onderneem actie, zou ik zeggen!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”