huur opzeggen alvorens de huur begonnen is

Sylvia Baudoux
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

huur opzeggen alvorens de huur begonnen is

#1 , 06 jul 2018 01:16

Geachte,

Ik weet niet of ik met deze vraag bij jullie terecht kan.

Kan iemand die een week geleden een huurcontract heeft getekend (en misschien ook al waarborg heeft gestort) dat alsnog opzeggen voordat de huur echt begint (op 1 aug.)?

Of waar kan ik daar meer info over vinden?

Vriendelijke groeten,

Sylvia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 jul 2018 08:50

Opzeggen kan je altijd, maar je zal een opzeggingsvergoeding moeten betalen. Verhuurder heeft kosten gemaakt voor de tehuurstelling, en die miet hij nu nogmaals doen. Mogelijks staat de woonst nu langer leeg.
Je kan altijd nog minnelijk iets afspreken met de verhuurder. Zet dat dan op papier

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jul 2018 13:44

Je kan altijd opzeggen, maar dit betekent niet dat je je niet aan de wettelijke regels moet houden. Dus concreet:
- Is het een contract van vaste duur (3 jaar of minder) moet je minumum drie maand voor het einde van het contract opzeggen. Je kan dus nu reeds opzeggen, maar zal wel de huur van de looptijd van het contract moeten betalen.
- Is het een 9-jarig contract, kan je nu reeds opzeggen (ook minimum drie maanden op voorhand), maar zal je wel 6 maand huur moeten betalen (3 maanden huur voor de opzegperiode, en 3 maanden huur als schadevergoeding omdat je binnen het eerste jaar opzegt).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

adizal

#4 , 08 jul 2018 12:35

Ik heb een bescheiden mening hieromtrent.

De moment dat het contract geregistreerd is, is het rechtsgeldig en de 3 maanden opzeg vergoeding + 3 maanden schadevergoeding van kracht. Dat kun je interpreteren uit de wetgeving op huur contracten.

Ik herhaal , dit is mijn bescheiden mening...

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 08 jul 2018 12:43

Een contract van korte duur kan je niet vroegtijdig stopzetten. Registratie heeft niets te maken met rechtsgeldigheid. Het contract is rechtsgeldig als beide partijen akkoord zijn, en zeker na ondertekening van het contract.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

adizal

#6 , 08 jul 2018 13:50

In een huur contract staat altijd, de begindatum van de overeenkomst, gezien de begindatum van de overeenkomst nog niet aangevangen is is het contract nog niet van toepassing en kan men dit opzeggen...
Men verbind zich toch eerst op de begindatum van een contract.

Nog een bescheiden mening...

Hugo007
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee
Locatie: Brugge

#7 , 08 jul 2018 15:09

Indien niet geregistreerd kan men onmiddelijk het goed verlaten zonder een opzeggingsvergoeding.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 jul 2018 17:50

Indien niet geregistreerd kan men onmiddelijk het goed verlaten zonder een opzeggingsvergoeding.
Dit moet zijn:
Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden vanaf de ondertekening van de overeenkomst.

En voor huurovereenkomst van korte duur heeft de al dan niet registratie geen invloed op de opzegging.

De verhuurder heeft nog al de tijd om de huurovereenkomst te registreren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 jul 2018 17:52

In een huur contract staat altijd, de begindatum van de overeenkomst, gezien de begindatum van de overeenkomst nog niet aangevangen is is het contract nog niet van toepassing en kan men dit opzeggen...
Men verbind zich toch eerst op de begindatum van een contract.
De huurovereenkomst geldt vanaf de ondertekening. De datum is enkel de datum van de terbeschikkingstelling van het onroerend goed.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 jul 2018 08:57

Inderdaad, je kan perfect nu overeenkomsten sluiten die bepalen wat de partijen bijvoorbeeld binnen 2 jaar zullen doen. Eens ondertekend, moeten de partijen binnen 2 jaar dan ook uitvoeren wat ze vandaag overeengekomen zijn. Eens ondertekend, verbind men zich tot wat in de overeenkomst staat. Of dit nu in de toekomst is of niet, speelt geen rol.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

adizal

#11 , 09 jul 2018 17:32

klopt wat u zegt, had verder moeten zoeken dan had ik mijn mening niet hoeven te zeggen, Sorry hoor..

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 jul 2018 08:51

klopt wat u zegt, had verder moeten zoeken dan had ik mijn mening niet hoeven te zeggen, Sorry hoor..
No problem. Dit is en blijft een forum waar iedereen zijn mening mag geven / vragen mag stellen... :wink:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”