huurovereenkomst

vandenboschmie
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

huurovereenkomst

#1 , 05 jul 2018 15:47

mevrouw, meneer,

daar ik sinds1-12-2011 in Namen woon bij mijn vriend maar vanaf 1-12-2011 mij gedomicilieerd heb n het appartement achter zijn huis en maandelijks 500e huur heb betaald dreigt hij nu om me op straat te zetten
heeft sinds 1 1/2jaar een vriendin maar er zijn nog door beide gevoelens, waardoor ik ook nog vaak in zijn gedeelte van zijn huis vertoefde
door omstandigheden, frustratie en toch nog hartpijn heb ik naar de vriendin gebeld en nu is die relatie afgesprngen en dreigt hij ermee om morele schadevergoedig te vragenn voor hen2 en mij uit het appartement te zetten.
heb intussen officieel bevestigd gekregen dat mijn huurcontract niet is geregistreerd en hij me geen kopie wil en kan geven.

weet nu niet wat ik kan doen om toch ergens mijn huurovereenkomst te bemachtigen en wat mijn en zijn plichten en mogelijkheden zijn om mij safe te zetten, wil dat ik een andere woning zoek en dat ik ten laatste tegen eind september weg moet zijn maar volgens mij kan hij dat niet eisen en zeker niet mondeling.

kan u me verdere informatie hierover bezorgen; wat moet ik van opzeg geven( niet geregistreerd is geen opzeg dacht ik) of hij me effectief zonder schrijven zo'n korte tijd maar geeft, hoe kan ik me veilig zetten tegn zijn manipulatie en dreigementen?

is het 6 maand als hij mijn opzeg wil geven zoals bij geregistreerd contract?

heb dus geen enkel papier in handen om me veilig te stellen

alvast dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 05 jul 2018 15:56

Klopt het dat u daar bijna 8 jaar woont, en dus ook gedomicilieerd zijt, en dat u sindsdien elke maand 500€ betaalt?

Betaalt u dat per overschrijving ? Met welke omschrijving ?

Wil u daar absoluut blijven wonen?

vandenboschmie
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jul 2018 20:03

betaal elke maand 500e per domiciliering, dus bewijs van betaling. heb geen huurcontract in handen,dus heb ik ook geen idee hoe het verder moet afgehandeld worden want zeker is dat ik weg wil want situatie is nogal grillig aan het worden, vermits het niet geregistreerd geweest is deze huurovereenkomst/contract werd mij gezegd dat ik zonder opzeg kan vertrekken maar hij me wel 6 maand moet laten als hij me wil buiten zetten, schriftelijk en met onderling akkoord maar weet niet of dit daadwerkelijk ook zo is nu ik geen bewijs van contract heb en hij ook niet echt zinnens is me een kopie te geven.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 05 jul 2018 21:17

1. 500 euro per maand via domiciliëring?
Dus uw vriend haalt het bedrag gewoon van uw rekening?

2. Geen registratie = opzegtermijn naar keuze, bijvoorbeeld 1 dag.
Stuur je opzeg, zeg dat er geen geregistreerd huurcontract is, en bijgevolg je een opzeg van 1 dag geeft.
Het is aan je vriend om het tegendeel te bewijzen.
Omgekeerd geniet de verhuurder niet van het voordeel om een verkorte opzeg te geven, enkel in geval van verkoop.
Dus: 6 maanden, en dit kan pas gegeven worden bij iedere driejaarlijkse vervaldag: in het jaar 2020 dus.

vandenboschmie
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jul 2018 04:48

hij haalt die 500e niet van mijn rekening, die gaat via mijn bank automatisch op de 1ste van elke maand van mijn rekening naar zijn rekening maar met de mededeling dat het om de huishuur gaat, hijzelf heeft geen zicht of volmacht op mijn rekening. ik heb wel bij hem (op zijn naam en bij zijn bank) een rekening waar +-6500e opstaat enkel en alleen geld van mij dit wordt aangezuiverd door een domiciliering van mijn zichtrekening naar die rekening. heb dus geen idee of hij dit bedrag gaat willen terugstorten omdat het een rekening is op zijn naam maar wel met het bewijs dat het van mijn rekening komt. er is geen plaatsbeschrijving geweest toen ik hier aankwam, er is wel 1 deur die door onze honden en beetje is gecrast door hun nagels hij laat overal uitschijnen dat het mijn honden zijn maar in de regstratieboekjes van de honden staat mr en mevr vandenbosch en een andere vandenbosch-d'hont (zijn naam en het adres) en iedereen weet dat het onze beide honden zijn, honden zijn er pas gekomen: na 1jaar hier al te wonen en de 2de bijna 4 jaar terug. het feit dat er sinds +- 3maand pas een keuken en douche is geinstalleerd in dit appartement dat ik bij hem huur is omdat hij het na mij zo snel mogelijk wil verhuren( heeft al kandidaat voor oktober) en ik dus gedurende 7 jaar dit niet had maar wel elke maand 500e betaalde voor een woonst waar dit comfort niet in was vermits we in zijn gedeelte woonden, nu slaap ik sinds lange tijd op een plooibed vermits er nooit een slaapkamer is geweest met bed . mijn zoon heeft hier 6 maanden gewoond in mijn appartement en heeft hem toen ook nog eens 200e laten betalen alhoewel hij al 500e kreeg van mij voor ditzelfde appartement, 700e gedurende 6maaand waar er geen keuken, slaapkamer, douche in was voorzien, eveneens niet geregistreerd maar zoon had wel een klein contract. ik heb dus al sinds 1/12/2011 elke maand 500e betaald voor een woonst waar ik amper was, waar geen comfort in was, geen slaapruimte, heb er foto's van genomen hoe het was voor hij de werken heeft beginnen doen +- 3maand geleden en die nog niet helemaal zijn afgewerkt. denk dat dit ook een bewijs zal zijn in mijn voordeel.

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 06 jul 2018 07:31

Om verwarring te vermijden : ik heb begrepen dat u aan uw bank opdracht gegeven hebt om maandelijks een bedrag van 500€ over te maken aan uw verhuurder. Dat noem je dan bv. een vaste opdracht.

Een domiciliëring heb je als je iemand de toelating geeft om op geregelde tijdstippen een bedrag van uw rekening te halen; dit bedrag is niet noodzakelijk elke keer hetzelfde. De rekeningen van energie en water, of van een telefoon- of internetabonnement bijvoorbeeld.

Voor de rest sluit ik me grotendeels aan bij wat @Blaatpraat schreef.

En u zit voorlopig veilig, maar zoek toch maar snel iets anders, want rustig wonen zal er niet inzitten, vrees ik.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 06 jul 2018 21:37

En vermoedelijk Waalse wetgeving.
Hier al eens lezen
https://www.lebonbail.be/nl/modellen-va ... s-wallonie

vandenboschmie
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 jul 2018 04:46

daar ik bij zijn bank een rekening heb waar ik maandelijks 350e op stort, via vaste opdrach,t om een extra spaarpotje aan te leggen maar die rekening op zijn naam staat omdat het zijn bank is, maar enkel en alleen ik daar geld op stort. kan ik dit geld terugeisen of kan hij zeggen dat het een rekening is op zijn naam en ik hij me dat bedrag dan niet verschuldigd is en moet terugstorten? staat telkens een vermelding bij bij elke storting dat een extra spaargeld is. gaat om enkele duizenden euro's want was mijn manier om iets bijeen te garen voor onze latere toekomst maar dit bedrag zou nu meer dan welkom zijn om een waarborg en om me ergens anders nieuw te kunnen settelen vermits ik compleet van 0 moet beginnen, heb geen meubels van mezelf en inboedel vermits hij alles had toen ik hier aankwam. hoe kan ik dat geld terugeisen?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 07 jul 2018 09:16

Als ik een spaarpotje wil aanleggen open ik een rekening op MIJN naam, ook al is die bank eigendom van mijn beste vriend, en niet op de rekening van die vriend .

bosprocureur
Berichten: 6854

#10 , 07 jul 2018 09:57

Heu.... voor de zekerheid , die vaste opdracht waarmee u maandelijks 350 € wou sparen, die is toch minstens stopgezet?

Ik denk dat ik die vriend/huisbaas toch minstens (aangetekend) een briefje zou schrijven om hem te vragende de gestorte spaagelden sedert datum 11.11.20xx , samen een bedrag van xxxx terug over te maken aan u, op rekening nr 123456.98. Dit wegens einde relatie.

Ik weet niet of er veel kans op recuperatie is, maar je moet toch ergens beginnen

Terug naar “Huren”