Huurder overleden.Wat nu?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: Huurder overleden.Wat nu?

#31 , 06 jul 2018 14:53

Men kan zich met hetzelfde recht afvragen waarom niet iedere burger evenveel erf.
Omdat de motivatie van veel mensen om te presteren in het leven, ook is om hun kinderen iets te kunnen nalaten als ze er niet meer zijn.

Ik en de mama van mijn kinderen werken beiden fulltime en we bouwen zo kapitaal op. Ik zou het inderdaad niet rechtvaardig vinden als mijn kinderen na mijn dood net evenveel zouden erven as de kinderen waarvan de ouders zo goed als héél hun leven werkloos geweest zijn, of dat een deel van mijn nalatenschap naar de kinderen van anderen zouden gaan. Langs de andere kant verwacht ik dan ook niet dat een deel van Gert Verhulst zijn kapitaal naar mijn kinderen gaan als hij komt te overlijden. Dat kapitaal moet volledig naar zijn kinderen gaan.

Met uw gedachtengang moet je terug naar het communisme. Uw opmerking is verder weinig relevant in de discussie en ik merk dat je de BELANGRIJKE opmerking negeert, namelijk:
Wie hier durft zeggen dat het rechtvaardig is dat een erfgenaam (in het slechtste geval) zomaar eventjes 6 maanden huur ophoest, in zo'n situatie, is niet goed bij zijn hoofd...
En die opmerking geldt in alle gevallen. Of de verhuurder nu arm of rijk is, of de erfgenamen arm of rijk. 6 maanden huur betalen voor niets, enkel omdat de erflater overleden is, slaat nergens op!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#32 , 06 jul 2018 15:26

Uiteraard ben ik geen voorstander van wat ik zei.
Het is enkel de antithese van uw persoonlijke mening.
Mijn bedoeling was enkel om aan te tonen dat u denkt het monopolie
te hebben om een eigen mening te verkondigen op dit forum.
Dat was me al zo dikwijls opgevallen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bambipower
Berichten: 1034

#33 , 06 jul 2018 15:32

En misschien ook eens stilstaan, bij het slechtste geval, voor de topicstarter.... want we gaan helemaal offtopic

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#34 , 06 jul 2018 15:35

Uiteraard ben ik geen voorstander van wat ik zei.
Nuttig... :roll:
Mijn bedoeling was enkel om aan te tonen dat u denkt het monopolie
te hebben om een eigen mening te verkondigen op dit forum.
Waaruit maakt u op dat ik anderen geen eigen mening zou gunnen? :shock: Zou het kunnen dat u een beetje aan het projecteren bent? :roll:

Iedereen mag hier gerust zijn mening uiten, inclusief ikzelf, en die mening met hart en ziel verdedigen. Het is wel wat makkelijk om mensen die een andere mening hebben, te beschuldigen dat ze het monopolie claimen om een mening te verkondigen. Daarmee bewijst u min of meer dat u zichzelf schuldig maakt aan wat u de ander net verwijt. Kan je nog volgen? :lol: :lol: :lol:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#35 , 06 jul 2018 15:37

En misschien ook eens stilstaan, bij het slechtste geval, voor de topicstarter.... want we gaan helemaal offtopic
De topic starter heeft zijn / haar antwoord reeds gekregen in één van de eerste antwoorden in dit draadje: het huurcontract, inclusief opzegmodaliteiten gaan over op de erfegnamen. Niets belet de topic starter echter om hier soepeler in te zijn en een minnelijke regeling te treffen met de erfgenamen als hij / zij dit wenst.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bambipower
Berichten: 1034

#36 , 06 jul 2018 15:49

Als ik goed gelezen heb, laten erfgenamen niks weten..... wat mij doet vermoeden dat de erfenis geweigerd zal worden. Maar dan speculeren we... maak eens de rekening voor de verhuurder, in het slechtste geval?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#37 , 06 jul 2018 15:57

maak eens de rekening voor de verhuurder, in het slechtste geval?
In het slechtste geval (erfenis wordt geweigerd), is dit alsof de huurder geen erfgenamen zou hebben. Wat er dan moet gebeuren, is ook vermeld in dit draadje (naar de vrederechter stappen om het contract te laten ontbinden). TS kan dit dan best zo snel mogelijk doen, om zo snel mogelijk opnieuw te kunnen verhuren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bambipower
Berichten: 1034

#38 , 06 jul 2018 16:02

Erfgenamen hebben 3 maand de tijd om te beslissen of ze een erfenis weigeren of niet. Ik heb er geen ervaring mee, maar iets doet mij vermoeden dat je dan ook niet sneller als dan naar de vrederechter kan, om het contract te ontbinden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#39 , 06 jul 2018 16:40

Als er een paar maand geen huur betaald wordt, kan de verhuurder wel reeds naar de vrederechter stappen. Die kan dan bijvoorbeeld oordelen dat het contract verbroken wordt, en de huurwaarborg kan dan gebruikt worden om achterstallige huur te dekken. Als er dan nog een achterstal is, zal die na die drie maand "bedenkingstermijn" al dan niet bij de erfgenamen kunnen opgevorderd worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38602

#40 , 06 jul 2018 21:18

In de case die ik heb aangehaald had de huurder wel een erfgenaam alleen niet bereikbaar voor de Belgische justitie.
De vriendin van de huurder had alle waardevolle zaken al lang buiten gehaald maar bewijs dat eens.
Vrederechter beslist na enige tijd om niet tussen te komen gezien wel erfgenaam en daar staat men dan.
Verhuurder heeft dan maar na enkele maanden de wet naast zich neergelegd en appartement (stonk) leeggemaakt en terug alles laten schilderen en behangen na grote kuis door een firma en een container voor de afval.
Kostprijs 'iets' meer dan 2 jaar huur voor dat appartement ( verlies huur - niet verhuurbare periode - opruim en andere kosten).

bosprocureur
Berichten: 6858

#41 , 06 jul 2018 21:32

Soms moet men wel eens kiezen voor de praktische oplossing.
Wel oppassen om niet te vertrekken vanuit een cowboymentaliteit. Maar soms riskeer je gewoon te veel te verliezen.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#42 , 06 jul 2018 21:36

Verhuurders zijn dan ook niet voldoende beschermd.
Huurders zijn eerder overbeschermd.
Voor de kleine verhuurder is dat dikwijls een ramp.
Voor de verhuurbedrijven minder: die hebben een achterkamertje vol met juristen
die vlot allerhande juridische foltertuigen gebruiken om de weerbarstige huurder gewilliger te maken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

KJ86
Berichten: 2663

#43 , 06 jul 2018 22:28

Niets belet de topic starter echter om hier soepeler in te zijn en een minnelijke regeling te treffen met de erfgenamen als hij / zij dit wenst.
In eerste instantie vraag je de opzegvergoedingen en opzegtermijn waar je recht op hebt en als de huurder de woning leeg, proper en zonder schade heeft terug gegeven laat je vallen waar je u goed bij voelt. De minnelijke regeling koppel je best aan de prestatie van de erfgenamen en pas je toe als beloning. Het is iets heel raar maar mijn ervaring leert dat een huurder veel gemakkelijker een verbrekingsvergoeding betaalt dan schade.

bambipower
Berichten: 1034

#44 , 07 jul 2018 10:11

In de case die ik heb aangehaald had de huurder wel een erfgenaam alleen niet bereikbaar voor de Belgische justitie.
...
Kostprijs 'iets' meer dan 2 jaar huur voor dat appartement ( verlies huur - niet verhuurbare periode - opruim en andere kosten).
Misschien zou daar ook wel een wetwijzeging voor mogen komen. Waarom erfgenamen extra moeten beschermd worden gaat er bij mij niet goed in. Ze kunnen weigeren of aanvaarden, ze kunnen op voorhand door een notaris de voor en nadelen laten uitrekenen.

Maar voor de verhuurder is er niks, integendeel.... je wordt zelfs gedwongen de wet naast u neer te leggen.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#45 , 07 jul 2018 13:00

Zeer terechte opmerking Bambipower. Eindelijk een weldoordachte opmerking.
Maar sommigen beschouwen verhuurders als rijke kl...tzakken!
Dat een erfenis een contractuele schuld zou vernietigen is de wereld op zijn kop.
Bovendien kan men zich nu ook al van de schuld ontdoen door de erfenis te verwerpen.
Een evenwichtige en duidelijke garantie, toch?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huren”