Risico Faillisement aanvragen handelshuur

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

Risico Faillisement aanvragen handelshuur

#1 , 02 jul 2018 15:31

Beste,

Zoals sommige weten zijn wij schulden aan het maken en zouden wij graag failliet gaan zodat er dan ook hopelijk een einde aan het handelshuur komt.

Maar wat zijn nu de risico’s bij een éenmanszaak voor faillissement aan te vragen? Wij lopen 1 maand achter met de huur van €1080 ik zou echt niet meer weten hoe wij de volgende maand en daarop de huur gaan betalen? Er staat wel 3 maand waarborg vast.

Als er een curator wordt aangesteld zou het dan mogelijk zijn dat de vrederechter zegt dat wij 12X de huur moeten betalen? Opzegvergoeding, achterstand en opzegtermijn mee gerekend, dan zou dat nog een groter probleem zijn wij kunnen dat niet betalen en om het nog erger te maken is mijn contract 2 maand afgelopen dus ben Nu momenteel werkloos. ( ik heb trouwens meegetekent op het huur contract )

Ik weet echt niet wat de beste oplossing is failliet gaan is denk ik de enige manier maar dan hebben wij schrik voor deurwaarders en inbeslagname etc...

Dankjullie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jul 2018 15:40

Als men je failliet verklaart dan word het huur kontrak onmiddelijk verbroken, als ook elektriek, gas en water.

Na het vonnis zal de curator de meters opschrijven en ook de meterstanden aan u geven waarmee je onmiddelijk deze moet verwittigen dat je voorlopig de nieuwe huurder bent, anders zit je zeer snel zonder energie.
En dan pas kan je aan de verhuurder een vraag stellen of je een nieuw contract kan krijgen, de vorige maanden moet hij regelen met de curator, daar heeft u niks meer mee te maken.

Vrederechter komt hier niet meer in te pas en heeft er ook geen uitstaans mee.

De curator kan de zelfs de waarborg terug vragen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 02 jul 2018 15:59

De curator kan de zelfs de waarborg terug vragen !

….. In het voordeel van de schuldeiser(s) mag ik hopen ? :roll:

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 02 jul 2018 16:00

Je zou ook aan de verhuurder een minnelijke verbreking kunnen vragen.

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jul 2018 16:07

Als men je failliet verklaart dan word het huur kontrak onmiddelijk verbroken, als ook elektriek, gas en water.

Na het vonnis zal de curator de meters opschrijven en ook de meterstanden aan u geven waarmee je onmiddelijk deze moet verwittigen dat je voorlopig de nieuwe huurder bent, anders zit je zeer snel zonder energie.
En dan pas kan je aan de verhuurder een vraag stellen of je een nieuw contract kan krijgen, de vorige maanden moet hij regelen met de curator, daar heeft u niks meer mee te maken.

Vrederechter komt hier niet meer in te pas en heeft er ook geen uitstaans mee.

De curator kan de zelfs de waarborg terug vragen !
Denlowie bedankt voor u tijd en uitleg op deze post en van eergisteren daar hebben wij veel aangehad echt!

Dus als ik het goed begrijp is het het veiligst om een faillissement aan te vragen, moeten wij dan schrik hebben dat ze ons huis komen leeghalen vanwege eenmanszaak? En als ik het goed begrijp moeten wij dan de achterstallige huur dan inhalen of? Gr

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jul 2018 16:09

Je zou ook aan de verhuurder een minnelijke verbreking kunnen vragen.

Ja ik heb het geprobeerd, maar hij wilt dan minstens 6 maand huur plus nog 1 maand achterstand, wij weten echt niet waar wij dit moeten halen u zaak ten onder zien gaan is al zwaar opzich en dan nog zulke procedures erboven op, ik vroeg aan hem voor 4 maand huur als schadevergoeding maar dit wou hij niet ( die 4 maand gingen wij dan lenen bij ons ouders )

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 jul 2018 16:11

Voor de verduidelijking mijn waarborg mogen ze zeker aan hem geven, ik wil gewoon van dat contract af voor dat wij nog dieper in de schulden komen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 jul 2018 16:22

Als je de boeken neer legt heeft je huisbaas 99% kans van geen cent te zien, en je borg ben het niet zeker maar heb ooit eens een geval gekend en daar moest men een 8 000€ terug storten aan de curator, maar ben niet zeker als het voor de huurwaarborg was, is te lang geleden, weet zelfs niet meer bij wie.

Je heeft twee mogelijkheden ofwel faillissement de zeer korte pijn, en met zicht op snel uit de miserie te zijn, na 6 maanden heb je een kwijtschelding van de schulden, een zeer verbeterde wet voor de gefailleerde., ik ga wel vanuit dat er zeker geen fraude in het spel is.
.
Of de WCO waarvan meer de 75% toch een faillissement volgt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 02 jul 2018 21:51

Heeft u de verhuurder al duidelijk gemaakt dat de enige andere optie een faillissement is?
"sowieso" schrijf je zo.

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 jul 2018 21:45

Heeft u de verhuurder al duidelijk gemaakt dat de enige andere optie een faillissement is?

Ja maar hij gaat daar niet echt op in, ik denk omdat hij het niet echt geloofd en denkt dat ik op deze manier van hem af wil.

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 jul 2018 21:47

Als je de boeken neer legt heeft je huisbaas 99% kans van geen cent te zien, en je borg ben het niet zeker maar heb ooit eens een geval gekend en daar moest men een 8 000€ terug storten aan de curator, maar ben niet zeker als het voor de huurwaarborg was, is te lang geleden, weet zelfs niet meer bij wie.

Je heeft twee mogelijkheden ofwel faillissement de zeer korte pijn, en met zicht op snel uit de miserie te zijn, na 6 maanden heb je een kwijtschelding van de schulden, een zeer verbeterde wet voor de gefailleerde., ik ga wel vanuit dat er zeker geen fraude in het spel is.
.
Of de WCO waarvan meer de 75% toch een faillissement volgt.
Stel wij vragen het faillissement eind deze week aan en mijn partner wil meteen erna terug als zelfstandige aan de slag ( ze zegt zelf niet meer te kunnen werken in loondienst ) is dit mogelijk? Wat zijn de gevolgen en onder welke rechtsvorm? Of eenmanszaak? Dankje.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 jul 2018 07:41

Wij gaat in faillissement u of je vrouw
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 jul 2018 10:23

Wij gaat in faillissement u of je vrouw

Mijn partner het is haar zaak, Gr.

Terug naar “Huren”