huurwaarborg bij overlijden huurder

emjiebe
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

huurwaarborg bij overlijden huurder

#1 , 02 jul 2018 11:25

Mijn huurder is overleden. Zijn feitelijk samenwonende partner heeft de huurovereenkomst voor hoofdverblijfplaats overgenomen. Zijn erfgenamen weigeren de erfenis. Bij het afsluiten van de huurovereenkomst met plaatsbeschrijving, enkel door de huurder ondertekend, had de huurder een huurwaarborg op een geblokkeerde rekening op zijn naam gestort. Mijn vraag: met wie zal ik als verhuurder een geschreven akkoord moeten sluiten in verband met het eventueel vrijmaken van de waarborgsom gestort door de overleden huurder?
Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 jul 2018 12:38

Heeft die partner de huurwaarborg mede ondertekend ?
Indien niet zullen de erfgenamen hem moeten vrijmaken en u kan hem dan opnieuw vastzetten op partner haar naam.

emjiebe
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jul 2018 14:17

Dank voor uw reactie. De feitelijk samenwonende partner heeft bij leven van de huurder niets ondertekend noch de huurwaarborg mede gefinancierd. De erfgenamen verwerpen de nalatenschap en daar wringt m.i. het schoentje. De vraag blijft met betrekking tot de geblokkeerde rekening met de huurwaarborg op naam van de overleden huurder: zal ik als verhuurder ooit aangesproken worden voor het eventueel vrijmaken van de waarborgsom en door wie?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 02 jul 2018 14:26

Wegens feitelijke samenwoning + deze persoon heeft contract niet mee ondertekend + contract werd nooit aangepast, heeft de huidige bewoner geen automatisch recht om er te blijven wonen.
De situatie van de partner die zonder meer in de woning trekt is immers precair. In tegenstelling tot de gehuwde partner of de wettelijk samenwonende partner, die beschermd is door het huurcontract voor de hoofdverblijfplaats, heeft de partner die geen huurder is geen enkel recht op de woning. Indien zijn partner zou overlijden of ingeval van scheiding zal hij dus de plaats moeten verlaten. Tenzij hij zelf een huurcontract afsluit EN een huurwaarborg stort. De huurwaarborg van de vorige huurder staat hier volkomen los van en derhalve moet de terugbetaling ervan in eigen context worden bekeken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

emjiebe
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jul 2018 14:49

Ik heb inderdaad de feitelijk samenwonende partner een overname van het contract laten tekenen door middel van een addendum aan het bestaande contract (op advies van het registratiekantoor) met daarin de verbintenis te zorgen voor een eigen huurwaarborg + verzekering. Mijn vraag over de huurwaarborg van de overleden huurder was in de eerste plaats informatief.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 02 jul 2018 14:53

Aangezien u op dit ogenblik niet weet wie na de initiële verwerping door de wettige erfgenamen de uiteindelijke erfgenamen zullen zijn kunt u intussen niets doen wat betreft de "oude" huurwaarborg.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

emjiebe
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 jul 2018 18:49

Bedankt voor de info.

Terug naar “Huren”