Huur Kort/Lang contract

Ddi
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Huur Kort/Lang contract

#1 , 02 jul 2018 10:42

Beste,

Bij het aangaan van het huur contract staat dat het contract 3 jaar geldig is. Als we het contract stopzetten moet 3 maanden huur betaald worden. In een 2de alinea staat dat als de 3 jaar verstreken zijn zonder opzeggingen het contract aanzien zal worden al was het een 9 jarig contract waarbij in de eerste 3 jaren respectievelijk 3,2,1 maand huur betaald wordt.

Wij hebben het contract stop gezet na 2 jaar en 8 maanden. Zijn wij verplicht 1 of 3 maanden vergoeding te betalen? Volgens ingenomen juridisch advies zou het 1 maand zijn maar zou graag hier eens controleren.

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 02 jul 2018 11:03

Eens kijken op https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 013-NL.pdf ?

Volgens mij bent u begonnen met een contract van drie jaar. In principe is zo'n contract niet opzegbaar voor de termijn van drie jaar verstreken is.

Hier is een uitzondering gemaakt in uw contract : het wordt wel mogelijk om vroeger op te zeggen, (bijvoorbeeld na 2 jaar en 8 maanden) mits betaling van drie maand vergoeding.


Misschien strijdig met uw juridisch advies, maar volledig volgens uw contract , dacht ik .

Ddi
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jul 2018 11:15

Eens kijken op https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 013-NL.pdf ?

Volgens mij bent u begonnen met een contract van drie jaar. In principe is zo'n contract niet opzegbaar voor de termijn van drie jaar verstreken is.

Hier is een uitzondering gemaakt in uw contract : het wordt wel mogelijk om vroeger op te zeggen, (bijvoorbeeld na 2 jaar en 8 maanden) mits betaling van drie maand vergoeding.


Misschien strijdig met uw juridisch advies, maar volledig volgens uw contract , dacht ik .
Een 3 jarig contract is toch ook oozegbaar mits 3 maand vergoeding volgens uw doorgestuurde link? Of lees ik dit verkeerd?

Reclame

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jul 2018 11:22

je hebt stopgezet na 2 jaar en 8 maand zeg je, maar is dat de ingangsdatum van de opzegtermijn of het einde?

Want als je na twee jaar en 8 maanden je opzeg betekent, dan heb je een opzegperiode van drie maand tot 2 jaar en 11 maand. En 3 maand schadevergoeding. Je had ook kunnen opzeggen 3 maand voor het einde van het driejarige contract en dus je opzeg geven aan 2 jaar en 9 maand en geen enkele schadevergoeding hoeven betalen. Je had dan gewoon aangegeven dat het bij drie jaar mocht blijven en er geen verlenging moest zijn naar een langdurig contract.

bosprocureur
Berichten: 6857

#5 , 02 jul 2018 11:43

Eens kijken op https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 013-NL.pdf ?

Volgens mij bent u begonnen met een contract van drie jaar. In principe is zo'n contract niet opzegbaar voor de termijn van drie jaar verstreken is.

Hier is een uitzondering gemaakt in uw contract : het wordt wel mogelijk om vroeger op te zeggen, (bijvoorbeeld na 2 jaar en 8 maanden) mits betaling van drie maand vergoeding.


Misschien strijdig met uw juridisch advies, maar volledig volgens uw contract , dacht ik .
Een 3 jarig contract is toch ook oozegbaar mits 3 maand vergoeding volgens uw doorgestuurde link? Of lees ik dit verkeerd?
Ik denk dat we hier twee dingen door mekaar halen.

Een contract van drie jaar is inderdaad opzegbaar mits drie maand opzeg.

Eigenlijk deel je gewoon mee dat je niet wil verlengen.

Wat bedoeld wordt is hier wel de periode dat uw contract nog moet lopen (en uiteraard betalen) voor de vaste einddatum. Er is dan geen vergoeding verschuldigd.

In het contract waarover TS spreekt, is de mogelijkheid van vroegere opzeg voorzien, hier dan wel met drie maand vergoeding. Dit zijn dus wel twee totaal verschillende zaken.

Ddi
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jul 2018 12:37

Eens kijken op https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 013-NL.pdf ?

Volgens mij bent u begonnen met een contract van drie jaar. In principe is zo'n contract niet opzegbaar voor de termijn van drie jaar verstreken is.

Hier is een uitzondering gemaakt in uw contract : het wordt wel mogelijk om vroeger op te zeggen, (bijvoorbeeld na 2 jaar en 8 maanden) mits betaling van drie maand vergoeding.


Misschien strijdig met uw juridisch advies, maar volledig volgens uw contract , dacht ik .
Een 3 jarig contract is toch ook oozegbaar mits 3 maand vergoeding volgens uw doorgestuurde link? Of lees ik dit verkeerd?
Ik denk dat we hier twee dingen door mekaar halen.

Een contract van drie jaar is inderdaad opzegbaar mits drie maand opzeg.

Eigenlijk deel je gewoon mee dat je niet wil verlengen.

Wat bedoeld wordt is hier wel de periode dat uw contract nog moet lopen (en uiteraard betalen) voor de vaste einddatum. Er is dan geen vergoeding verschuldigd.

In het contract waarover TS spreekt, is de mogelijkheid van vroegere opzeg voorzien, hier dan wel met drie maand vergoeding. Dit zijn dus wel twee totaal verschillende zaken.
Inderdaad. Ik begrijp de logica maar heb nog 2 vraagjes:

1) In het contract wordt er gesproken van 3 maanden voor de eerste 3 jaar en erna wordt het verlengd naar een 9 jaar contract (+6jaar) waarbij je de eerste 3 jaar opnieuw een vergoeding moet betalen. Is dit wettelijk?

2) Volgens de juridisch gekregen informatie zijn deze zelf opgemaakte contracten altijd wat dubieus en zou in vele gevallen de huurder beschermd worden, ook al is er getekend. Klopt dit?

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 02 jul 2018 13:21

1) Als het na 3 jaar wordt omgezet naar een langdurig contract, dan is de enige datum die nog telt de initiële begindatum. U zit dan automatisch in het 4de jaar en dan is er geen enkele opzegvergoeding meer verschuldigd. Daar kan contractueel niet van worden afgeweken.

2) Clausules die in strijd zijn met dwingend recht of eenzijdig in het voordeel van de verhuurder zijn opgesteld kunnen nietig zijn. Dat wil echter niet zeggen dat de verhuurder plots geen contractuele rechten meer zou hebben; de rest van het contract zal overeind blijven. Met andere woorden: als er een of andere nietige clausule in het contract staat (bv. totaalverbod op huisdieren), dan kan u zich daar niet op beroepen om de andere, wettige clausules te negeren.
"sowieso" schrijf je zo.

Ddi
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 jul 2018 15:43

1) Als het na 3 jaar wordt omgezet naar een langdurig contract, dan is de enige datum die nog telt de initiële begindatum. U zit dan automatisch in het 4de jaar en dan is er geen enkele opzegvergoeding meer verschuldigd. Daar kan contractueel niet van worden afgeweken.

2) Clausules die in strijd zijn met dwingend recht of eenzijdig in het voordeel van de verhuurder zijn opgesteld kunnen nietig zijn. Dat wil echter niet zeggen dat de verhuurder plots geen contractuele rechten meer zou hebben; de rest van het contract zal overeind blijven. Met andere woorden: als er een of andere nietige clausule in het contract staat (bv. totaalverbod op huisdieren), dan kan u zich daar niet op beroepen om de andere, wettige clausules te negeren.
Enorm bedankt voor de uitleg. Is sowieso een vervelend dossier. Bij het begin van het contract zei de verhuurder. 2,5 jaar of 3 jaar speelt geen zo'n rol voor mij. Bij het opzeggen van het contract stelde hij mondeling voor om de gebruikssporen op de gemeenschappelijke gang te schilderen als compensatie voor de vergoeding die hij kan eisen. De vraag voor het schilderen en de type verf staat op sms. Blijkt nu bij het vrijgeven van de waarborg hij toch 1 maand huur eiste. Toen we niet akkoord gingen begon hij te dreigen om de (reeds getekende) plaatsbeschrijving ook te herzien (opnieuw via sms).

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 02 jul 2018 16:00

Eerst: lees eens blz 61 van de brochure ...maar is hierboven al goed uitgelegd.
Twee; als de plaatsbeschrijving bij uitgaan door partijen getekend is dient huurwaarborg te worden teruggegeven. PUNT.

indien verhuurder weigert zal u hem aangetekend in gebreke moeten stellen met een aangetekend schrijven.
Hou dit kort.
Gezien de huur is beëindigd en de plaatsbeschrijving is getekend verwachten wij dat u binnen de 8 dagen na ontvangst van dit schrijven de waarborgrekening door u wordt vrijgegeven.
Ik ga ervan uit dat de waarborg staat op een rekening door u geopend.
Verhuurder is op dat bedrag ook de bankintrest verschuldigd mocht de rekening niet op uw naam staan.
Stel hem eveneens in kennis dat dat vanaf ogenblik van ontvangst ( wettelijk drie dagen na verzending) ook de wettelijke intrest verschuldigd is.
http://www.lexalert.be/nl/article/wette ... lt-in-2017
Dat indien hij niet betaald u via gerechtelijke weg de waarborg zal vorderen.
Bij vrederechter vraagt u ook de kosten van de dagvaarding / verzoening en de kosten AS.
De AS kan u sturen met een Antwoord / Reponse kaart dan hebt u de handtekening van de verhuurder. Indien 2 verhuurders wel afzonderlijk in gebreke stellen.

Terug naar “Huren”