Verval van huurhuis, verhuurder reageerd niet

Zymblie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verval van huurhuis, verhuurder reageerd niet

#1 , 30 jun 2018 21:36

Tja, ik zit hier echt mee in mijn maag.

Ik huur in een kleine grensgemeente een huis met 5 slaapkamers voor mijn gezin bestaande uit 6 personen.
Een huurhuis vinden in deze buurt tegen zo'n 900 euro met 5 slaapkamers is niet erg gemakkelijk. Wij wonen hier heel erg graag omdat het ook in een landelijke buurt is, erg rustig en alle voorzieningen in de buurt. De kinderen kunnen op de fiets naar school en werk en winkels op fiets afstand.

Echter.

De vaatwasser is er na het 2e jaar mee opgehouden. Ik heb dit aan de verhuurder doorgegeven. Is niet gerepareerd
Het slot aan de voordeur sloot niet goed meer. Dit heb ik zelf opgelost.
De ondergrondse leiding van de mazouttank naar de verwarmingsketel heeft een lek. Dit heb ik gemeld en zelf opgelost door een jerrycan aan te sluiten.
De rolluiken van 2 slaapkamers functioneerden niet meer. De huurbaas heeft er 1 gerepareerd,

Op 18 januari hebben we hier een storm gehad waarbij de schutting omgewaaid is, de vliegenhordeur van de gevel is afgeblazen en de deur van de berging ontzet was.
Ook was het buitenlicht van de muur gewaaid. Ik heb deze vervangen.
De huurbaas heeft de omgewaaide schutting verwijdert op verzoek van mij omdat het heel erg armoedig stond in deze buurt.
Hij heeft de vliegenhordeur in de berging geplaatst en wel de deur van de berging gerepareerd.

Er zijn kleine reparaties gedaan door de huurbaas echter de grote blijven open staan.

Door het ontbreken van de schutting was ik genoodzaakt om zelf een afscheiding te plaatsen omdat ik er hier een 5 jarige heb rond lopen die ik niet ongezien op straat zie lopen. Ik heb graag mijn achtertuin afgesloten. Bovendien heb ik ook 3 meiden die graag in het zwembad gaan zonder pottekijkers.

Bijkomend is de voorraadkamer waar wij ons voedsel opslaan. Deze is niet geventileerd. Bijkomend euvel is dat er zich zwarte schimmel vormt aan het plafond.
Ik heb diverse middeltjes geprobeerd en vorig jaar alles ontruimt en alles opnieuw geschilderd. Resultaat? Dit voorjaar weer alles onder de schimmel.
Ik heb het de huurbaas laten zien en hij zei dat hij actie zou ondernemen. Hij zei dat er een ontluchting moet komen. Dat is nu 6 maanden geleden.

Voor dit huis zou er een tussenpersoon zijn die alle diensten regelt voor de huurbaas van ons huurhuis. Ik heb deze persoon 3 weken geleden net zo'n uitgebreide email gestuurd als dit bericht. 2 weken geleden naar de directe huurbaas via sms dezelfde bericht gestuurd. Voor beide geen enkele reactie terug, terwijl ik zeker weet dat zij deze ontvangen hebben.

Graag jullie visie.

Ik woon hier graag. Ik ben aan het sparen om zelf een huis te kopen, maar zoals het er nu uitziet duurt dit nog een aantal jaren. Daarnaast ben ik van mening dat ik een huurcontract heb afgesloten voor de betaling van 900 euro per maand voor dingen die nu minder zin geworden, of kapot zijn gegaan.

Ik heb gelezen dat het zelf oplossen en dat in mindering brengen op de huur geen goed idee is omdat de rechter, in geval van conflict, niet goed keurt.

Wat is jullie mening?

Groet.

Huurder.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 01 jul 2018 09:32

Hoeveel maal heb je de verhuurder al aangetekend aangeschreven en eventueel in gebreke gesteld? Waarschijnlijk nog nooit.
Dan ben jij in fout. Stuur hem daarom zo snel als mogelijk een aangetekend schrijven, (eventueel met ontvangstbevestiging) en met kopie via gewone post. Dat wel vermelden in beide brieven. Geef een complete lijst door van alle bemerkingen die je hebt, en stel een einddatum waarop alles dient te zijn opgelost. Dat je , indien hieraan niet voldaan is, niet zal nalaten uw dossier voor de vrederechter te brengen. De bestemming van de lokalen (voorraadkamer) is uw eigen keuze, maar er mag natuurlijk nergens schimmel zijn in een huis.
Vraag hem of je, tegen een huurvermindering, bepaalde werken zelf mag uitvoeren (als je ietwat handig bent in die dingen natuurlijk).
Hou er wel rekening mee dat de verhuurder u altijd, bij de eerstvolgende gelegenheid, kan opzeggen.
Best die brief door een raadsman (advocaat) laten schrijven. Maakt altijd iets meer indruk.

Reclame

Terug naar “Huren”