Huurachterstand

KatrienC
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Huurachterstand

#1 , 29 jun 2018 20:42

Huurder sinds bijna 6 jaar heeft nooit de afspraken rond tijdstip betaling huur gerespecteerd (1ste van de maand). Ik heb hier na overleg met hem nooit een probleem van gemaakt mits de huur in de eerste week werd gestort. De eerste jaren is dit goed gelopen maar de betaling is daarna steeds later beginnen komen. Sinds eind vorig jaar komt de betaling vaak meer dan een maand te laat. Hij betaalt dan 2 maanden in 1 keer maar ook de tweede maand is dan eigenlijk al te laat bv huur van mei en juni wordt betaald midden juni. Als ik hem bel belooft hij steeds dat het de laatste keer is en hij voortaan netjes op tijd gaat betalen. Vorige week heb ik hem gesproken en had hij beloofd de betaling de volgende dag meteen in orde te brengen, inclusief de huur voor volgende maand. Ik heb echter nog steeds niets ontvangen. Wat kan ik best doen? Contract dateert al van 2012 en niet aangesloten bij het huurgarantiefonds aangezien dit volgens mij toen nog niet bestond, contract is wel geregistreerd.

Inmiddels heb ik ook een factuur van ruim 300 euro ontvangen van een loodgieter die blijkbaar herstellingen aan de verwarmingsketel heeft gedaan. Ik wist zelfs niet dat er een defect was en heb dus ook geen opdracht tot herstelling gegeven. Huurder heeft gewoon factuur naar mij laten sturen en weigert dan ook zelf te betalen. Moet ik deze betalen als ik niet eens een opdracht tot herstelling gegeven heb en ook niet geïnformeerd was over een defect? Ik begrijp dat kosten aan de ketel in principe voor de verhuurder zijn, maar kan een huurder op eigen initiatief een herstelling laten uitvoeren en dan gewoon factuur naar verhuurder laten sturen of moet hij eerst het factuur zelf betalen en dan terugvorderen van de verhuurder?

Derde pijnpunt is de huurwaarborg. In het contract werd overeengekomen dat deze waarborg van 2 maanden op een rekening gestort moest worden, dit is echter nooit gebeurd. Na enkele maanden aandringen heb ik dit opgegeven omdat hij verder toen wel correct betaalde. Ik ben toen wel bij zijn bank langsgeweest om een rekening te openen (met huurcontract) maar kreeg daar de melding dat hij dit zelf moest doen. Dit is dus nooit gebeurd.

Iemand advies met betrekking tot te nemen stappen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 29 jun 2018 21:08

Geef in het vervolg NOOIT de sleutel vooraleer er bewijs is van storting huurwaarborg.
Sommeer de huurder om zijn waarborg onmiddellijk te storten, doet hij het niet breng het dan voor de vrederechter (eerst in der minne en als het dan niet helpt kwaadaardiger door te dagvaarden).
Een huurachterstand die nooit 1 maand overschrijdt zou mij niet afschrikken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6857

#3 , 29 jun 2018 21:36

Neen, één maand misschien niet, maar in combinatie met die andere fratsen (waarborg, loodgietersfactuur die uit de lucht valt...) wordt het toch wat veel.

Worddt het geen tijd om het contract te laten ontbinden, en een andere huurder te zoeken ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 29 jun 2018 21:46

Wat de factuur betreft ... u bent niet de besteller van die dienst dus zal die factuur aan de huurder moeten opgemaakt worden. Vermoedelijk zal die zelf gebeld en zelf getekend hebben.
Loodgieter verwijzen naar huurder.
Weet u waarom die loodgieter daar was en wat hij heeft gedaan?

Betrokkene met een AS in gebreke stellen en voor de waarborg en voor de huurachterstal. Dat u hebt laten aanslepen is een minpunt voor de vrederechter dus best rechtzetten.
Huurder daarna (indien niet binnen de 10 dagen na ontvangst brief de nodige stortingen heeft gedaan) ib verzoening of ten gronde voor vrederechter brengen.

PS heeft de huurder een verzekering brand afegsloten voor pand ( staat dat in contract en hebt u de polis gezien?).

KatrienC
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jun 2018 22:14

Bedankt voor de reacties. In het contract staat inderdaad dat hij een brandpolis moest afsluiten. Het eerste jaar heeft hij dit gedaan, deze heb ik ook gezien. Daarna weet ik niet of hij de polis is blijven betalen. Hij moet normaal ook 2-jaarlijks wettelijk onderhoud van de ketel doen, of dit correct is gebeurd weet ik niet want ik heb nooit bewijs gezien. De ketel werd overigens nieuw geplaatst bij aanvang van het contract. De regeling zou defect geweest zijn.
Er zijn ook houten ramen die inmiddels 6 jaar niet meer behandeld geweest zijn. Dit is ook gebeurd kort voor de aanvang van het contract maar hij weigert het houtwerk te schilderen. Volgens hem is dit voor mij maar ik dacht dat dit normaal onderhoud als goede huisvader is.
Ik probeer al maanden met gewoon telefonisch te verzoeken om te betalen, hij heeft ook 2 kleine kindjes dus ik wil niet te hard zijn. Maar op deze manier kan het duidelijk niet meer verder.

KatrienC
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jun 2018 22:19

Als ik de loodgieter terug doorverwijs naar de huurder kan die mij dan zelf niet in gebreke stellen? Kosten aan de ketel zijn toch ten laste van de verhuurder? Of moet de huurder dit dan eerst zelf betalen en dan van mij terugvorderen? In dat laatste geval kan ik dan verwijzen naar de achterstallige huur?

bosprocureur
Berichten: 6857

#7 , 29 jun 2018 22:38

Als ik de loodgieter terug doorverwijs naar de huurder kan die mij dan zelf niet in gebreke stellen? Kosten aan de ketel zijn toch ten laste van de verhuurder? Of moet de huurder dit dan eerst zelf betalen en dan van mij terugvorderen? In dat laatste geval kan ik dan verwijzen naar de achterstallige huur?
Als de factuur van de loodgieter op uw naam opgemaakt werd, de factuur zonder meer protesteren, aangetekend. Wacht daar aub niet mee.

Kosten aan de ketel, indien onderhoud, zijn voor de huurder, indien herstellingen noodzakelijk, dan voor de verhuurder. Herstellingen door achterstallig onderhoud door de huurder, kan over getwist worden. In elk geval is het aan de huurder om een defect aan u te melden; indien hij zelf een bestelling plaatst achter uw rug om, moet hij ook maar zelf voor betaling instaan.

Voor onderhoud aan schilderwerk ligt zowel initiatief als uitvoering bij de VERhuurder.

Terug naar “Huren”