onderhoud boiler huurhuis

dvarbano
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

onderhoud boiler huurhuis

#1 , 29 jun 2018 17:20

Beste,

De huisbaas vraagt om de boiler te laten onderhouden voor we verhuizen (zou wettelijk verplicht zijn). De boiler was al kapot toen we er in kwamen wonen 1jaar geleden(afslagen, te hoge druk, te lage druk, geen warm water, enz.) en ik heb meerdere keren de huisbaas gevraagd om het te laten maken en hij heeft telkens een vakman gestuurd, maar het is nog altijd niet in orde. Dus als we nu onderhoud laten doen, gaat er sowieso wat aan schelen en gaan we moeten betalen. Ik dacht als het wettelijk verplicht is, zouden de vorige huurders dat ook gedaan moeten hebben, maar bij een boiler die er zo slecht aan toe was, leek mij dat dat dus niet gebeurd was. Ik heb de firma gebeld en ze hebben me laten weten dat de laatste onderhoud door hen 8 jaar geleden in 2010 gebeurd was (de vorige huurders zijn zeker geen 8 jaar geleden vertrokken, misschien een half haar voor wij erin kwamen wonen en dus 1.5 jaar geleden!). Ik heb de huisbaas gebeld en gevraagd wanneer de laatste onderhoud was gebeurd en hij zei net voor we er kwamen wonen. Ik vroeg ook bij wie (omdat hij misschien een andere vakman dat had laten doen) en hij zei dat het weldegelijk bij de firma was gebeurd. Hij loog dus. Ik vroeg hem de attesten van de laatste onderhoud en hij zei dat het immo-kantoor deze had. Ik heb vervolgens de immo-kantoor gemaild en om de attesten gevraagd en laten weten dat ik weet dat de boiler 8 jaar niet is onderhouden en dat wij daar maar 1 jaar hebben gewoond en dat ik dus de schade die in die 7 jaar voor mij is gebeurd niet zal betalen. Ik heb een mail teruggekregen met dat ze de attesten niet hebben en dat ik het moet betalen of het zal van mijn huurwaarborg betaald worden. Mag dat zomaar? Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 29 jun 2018 17:27

U bent sowieso niet verantwoordelijk voor wat er voor uw bewoning is gebeurd.

Als er inderdaad in uw huurcontract staat dat u bij uittrede het toestel moet laten onderhouden, laat dan gewoon die firma komen. Is niet wettelijk verplicht, maar kan wel contractueel worden verplicht. Als ze vaststellen dat het toestel niet in orde is, zullen ze geen attest kunnen afleveren en ligt de bal opnieuw in het kamp van de verhuurder.
"sowieso" schrijf je zo.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#3 , 29 jun 2018 18:59

Aansluitend bij Didymus: vraag dan op z'n minst wel een bewijs dat ze langs geweest zijn voor een onderhoud, maar geen attest kunnen afleveren.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 29 jun 2018 20:03

Heb je dat allemaal al duidelijk gemaakt aan de verhuurder via een aangetekend schrijven? Anders sta je met lege handen voor de rechtbank, als het ooit daar zou belanden.

adizal

#5 , 30 jun 2018 17:28

Volgens mij is de huurder alleen aansprakelijk voor het onderhoud van de boiler.
Eventuele schade en vervangstukken zijn voor de eigenaar, of deze moet kunnen aantonen dat er opzettelijk schade is toegebracht aan het toestel.

Terug naar “Huren”