Herschilderen huurwoning uittrede

sarriinna
Topic Starter
Berichten: 6

Herschilderen huurwoning uittrede

#1 , 26 jun 2018 19:02

Beste,

Graag jullie advies.
In ons huurcontract dat vorig jaar in juni is opmaakt staat een clausule dat wij verplicht zijn om de gelijkvloers bij uittrede te herschilderen.

Door dat ik en mijn partner uit elkaar zijn gegaan hebben wij het huurcontract na 1jaar stop gezet. Hiervoor betalen wij ook zoals wettelijk voorzien onze 2maanden opzegvergoeding.

Nu eist de immomakelaar dat wij betalen om de gelijkvloers herschilderen, maar wij vinden dit zeer onredelijk aangezien er nauwelijks schade aan de muur is. Er zijn enkele blinkende kringen (schijn van opzij bekeken) op de witte muur van het afkuisen van enkele kleine vlekjes. Waarvan een groot deel van de vlekken al aanwezig waren toen wij het pand hebben betrokken. Wij hebben dit gewoon met water en een beetje dreft afgewassen, wat een lichte schijn heeft achtergelaten. De verf bleek van niet afwasbare soort te zijn (mijn spons zag wit bij het zachtjes afwassen).

Wij hebben bij de plaatsbeschrijving en sleutel afgifte gedaan 5dagen voor de einde van ons huurcontract omdat de nieuwe huurders enkele dagen vroeger wouden verhuizen. Wat maakt dat wij zelfs niet meer de mogelijkheid krijgen om zelf te herschilderen, en dit proffesioneel zou moeten gebeuren ten onze kosten. Toen ik dit aankaartte zei de makelaar ‘wij hebben u niet onder druk gezet om de sleutels vroeger af te geven en het is uw verantwoordelijkheid om het huurcontract na te lezen voor u de woning verlaat’.

Zelfs de man die de plaatsbeschrijving heeft opgemaakt zei me dat hij dit zeer onredelijk vond en dat ze de laatste tijd nogal streng zijn geworden.

Ik vroeg mij af wat in dit geval mijn rechten zijn als huurder? Kan ik hier tegen ingaan of is het huurcontract in dit geval volledig in lijn met de wet?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 jun 2018 19:54

Tenzij er grote bevuiling van de muren is, hoeft een huurder niet te schilderen bij einde huur. Dat is voor de verhuurder..

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jun 2018 19:57

Woninghuurwet, art. 2, § 2
Met toepassing van de artikelen 1720, 1754 en 1755 van het Burgerlijk Wetboek op de huurovereenkomsten geregeld door deze afdeling, is de verhuurder verplicht tot alle herstellingen, andere dan de huurherstellingen. Deze herstellingen andere dan de huurherstellingen kunnen door de Koning worden gedefinieerd, bij een koninklijk besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad. Deze bepalingen hebben een dwingend karakter en zullen uitwerking hebben voor de huurovereenkomsten die ondertekend worden na de inwerkingtreding van dit artikel.
De huurder kan enkel verplicht worden om de huurherstellingen uit te voeren. Een bepaling in de huurovereenkomst dat de huurder op het einde van de huurovereenkomst moet schilderen, ongeacht of dit huurschade is, is in strijd met deze wettelijke bepaling en moet als niet geschreven worden beschouwd.

Reclame

sarriinna
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 26 jun 2018 20:31

Beste,

Erg bedankt voor u reactie.
Ik heb bijkomend nog een 2e vraag.

De immomakelaar eist ook dat wij nog een onderhoud betalen voor de ketel.
Dit onderhoud is uitgevoerd in oktober 2017 (nog geen jaar geleden) en is 2 jaar geldig.

Ook staat weeral in het huurcontract dat wij dit verplicht zijn bij uitdiensttrede, maar aangezien wij nog een geldig onderhoud attest hebben dat nog bijna 1,5 jaar geldig is vroeg ik me af of ze ook dit konden eisen van ons?

Alvast bedankt voor jullie snelle reacties!

Groetjes,

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 26 jun 2018 21:28

Dus evenmin van toepassing zij ( immo of eigenaar) kan een copie van uw attest krijgen. Origineel houdt u bij.

KJ86
Berichten: 2663

#6 , 26 jun 2018 22:12

Contractueel is overeengekomen dat de ketel een onderhoud krijgt bij uittrede. Je zal dus een nieuw onderhoud moeten bestellen. Het attest dient als bewijs naar de nieuwe huurder toe dat die de ketel in een goede staat van werking is en veilig is om te gebruiken.

Voorbeeld.
Het onderhoud is geleden van de winter en u heeft er gewoond in de lente.
Vogeltjes maken een nest in de schoorsteen.
Nieuwe huurder komt er wonen in de zomer, neemt het toestel in dienst , co-dode als gevolg door slecht werkende schoorsteen.

Wie is er aansprakelijk?
Verhuurder omdat die een pand heeft overgedragen met een verstopte schoorsteen.
Nieuwe huurder omdat hij de schouw trek niet heeft gecontroleerd vooraleer het toestel te gebruiken.
Oude huurder omdat die het pand heeft opgeleverd zonder het onderhoud uit te voeren.

sarriinna
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 27 jun 2018 22:25

Het lijkt me een kwestie van verzekering daar er wel een geldig onderhoudsttest was niet?
Het gaat hier over het onderhoud van de cv ketel? Ik heb die man toen niet naar het dak weten gaan voor te kijken of er een vogelnest in de schoorsteen zat? :-)

Het enige wat ik me kan bedenken is dat de nieuwe bewoners dan in oktober 2019 onderhoud moeten laten uitvoeren i.p.v. in juli 2020?

Ik ben er ook zeker van dat de immomakelaar hier puur op geld uit is en dat als wij het zouden betalen deze het geld gewoon zal bijhouden en ze geen onderhoud gaan laten uitvoeren (of schilderwerken).

De nieuwe bewoners hebben duidelijk gezegd dat schilderen voor hen absoluut niet nodig is.

Nu van het attest kan ik me nog inbeelden dat we hier niet van gaan kunnen afwijken, maar dan wil ik er voor zorgen dat ik contact opneem met de technieker en de nieuwe huurders er een technieker afspraak zal regelen i.p.v. dat ik geld overmaak. Principieel wil ik geen geld meer geven aan dit soort mensen en dan tenminste zeker zijn dat het geld gebruikt wordt waar om de kosten te dekken die mij verplicht worden, en niet aan hun luxe vakantie bv. Mag ik dat?

wat zijn de stappen die ik moet ondernemen? Is het voldoende om te zeggen dat ik weiger de schilderwerken te betalen om de reden dat dit in strijd is met het wetboek en dat ze het via de vrederechter mogen laten gaan indien ze hun geld eisen. Of moet ik zelf een procedure opstarten via het vredegerecht?

Bedankt!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 28 jun 2018 08:52

Ik vrees dat jij zal kunnen opdraven bij de VR als verhuurder uw waarborg inhoud.. Dan zal jij wel naar VR moeten om die vrij te krijgen.

sarriinna
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 28 jun 2018 12:37

Waarborg zijn we sowieso kwijt, dit is overeengekomen om de waarborg te gebruiken voor de opzegvergoeding van 2maanden omdat we in het 2e jaar opzeggen. Ze kunnen dus niets extra inhouden en zijn afhankelijk of wij storten of niet...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 28 jun 2018 12:50

Wettelijk mag de huurwaardborg hiervoor NIET gebruikt worden.

eylis
Berichten: 8840

#11 , 28 jun 2018 17:47

gezien bovenstaande foefelt de verhuurder dus nogal. Maar dan eigenlijk wel in zijn eigen nadeel. Verwijs in een AS mbt de eisen van het herschilderen én het onderhoudsattest CV naar de huurwetgeving en de melding dat de verhuurder zich best informeert bij een juridisch deskundige. Ik vermoed dat hij met een oneigenlijke eis niet naar de vrederfechter zal stappen. Hij probeert gewoon.

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 28 jun 2018 20:28

Dat van het onderhoud van de verwarming lijkt me nochtans niet in tegenspraak met de wetgeving.

Mijns inziens is het perfect mogelijk om af te spreken (in contract te zetten dus) dat de verwarming ook moet onderhouden worden bij einde huurcontract. Zeker als er reeds een verwarmingsseizoen verlopen is sedert laatste onderhoud.

Herschilderen zonder noodzaak daarentegen...……..

Please correct me if I am wrong.

Terug naar “Huren”