Schade en wel of niet oordeel vrederechter afwachten alvorens werken toe te laten

jillmarceau
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schade en wel of niet oordeel vrederechter afwachten alvorens werken toe te laten

#1 , 20 jun 2018 19:53

Hallo forum,

even de praktische stuff: 3-6-9 contract, geen registratie van contract, geen plaatsbeschrijving en al zeker geen registratie van plaatsbeschrijving, zwaar geschil over diverse issues rond opzeg, intussen aan beide kanten advocaten ingeschakeld en oproep tot minnelijke schikking door mij ingediend bij vredegerecht.

Het huurgeschil behelst meerdere issues, dit is slechts een deel ervan, waarover ik een tweede opinie wil.

Het betreft vochtschade in mijn huidig appartement die reeds aanwezig was bij mijn intrekken. (Dat de vochtschade er reeds was kan ik wel min of meer bewijzen aan de hand van oa. getuigenissen)
- De vochtschade werd niet vastgelegd in een plaatsbeschrijving, omdat er geen intredende plaatsbeschrijving werd opgemaakt, noch geregistreerd werd. (Pas op! Intussen beweert verhuurder dat er wél degelijk een intredende plaatsbeschrijving gemaakt werd, maar dat hij die 'kwijt' is en dat ik daar van op de hoogte ben en die plaatsbeschrijving nu moedwillig achterhoud om zo aan kosten van schade door mij te ontkomen - ik verzin dit dus niet...)
- Het is onmogelijk om de vochtschade niet op te merken zodra je het appartement betreedt.
- De vochtplek werd overschilderd, kwam er na enkele maanden uiteraard weer prominent door, maar werd ook daaropvolgend nooit aangepakt.
- De verhuurder bracht de afgelopen jaren meermaals een bezoek aan mijn appartement, waarbij hij mondeling op de hoogte gebracht werd van de schade en die ook met eigen ogen kon zien; van een paar van die bezoeken is er ook wel min of meer sluitend bewijs via diverse kanalen.
- De verhuurder valt bij mijn opzeg nu ineens "uit de lucht" en beweert dat ie van die vochtschade niet af wist, dat hij destijds "wel vochtschade had aangepakt en dat het probleem had opgelost moeten zijn" (dat zegt hij letterlijk ergens in een mail, hij spreekt zichzelf wel wat tegen) en dat ik nalatig geweest ben inzake meldplicht omdat die er nu terug is en dat hij mij in gebreke en aansprakelijk gaat stellen. KNAL!
- En dat moet er nu - op aanraden van zijn advocaat, veronderstel ik - snelsnelsnel iemand langskomen om het probleem te laten vaststellen en te laten bepalen wat er precies moet gebeuren qua werken.

Dat mag je sowieso niet weigeren, aldus mijn advocaat. Tot daar akkoord.

Maar, nu komt het tegenstrijdige advies:
- Het duurt nog twee volle maanden voor mijn huurcontract effectief afloopt, m.n. 31/8 (ook al ben ik dan al lang woonachtig in een andere regio, want jawel, de verhuurder heeft me oa. met twee maand dubbele huur opgezadeld, bovenop het onterecht proberen inhouden van mijn waarborg en mij tot een gerechtelijke procedure dwingen)
- Een expert rond vochtschade die ik belde zei me dat ik eigenlijk moet weigeren en blijven weigeren dat er werken uitgevoerd worden om die schade nu direct aan te pakken TOT NA dat we bij een vrederechter zijn gepasseerd

=> de aanvraag voor minnelijke schikking is binnen, maar ik verwacht dat de verhuurder - die nu al over ontelbare zaken gewoon keihard liegt - het echt zo vuil mogelijk gaat spelen en mij tot een effectieve procedure gaat dwingen

- De reden, volgens de expert tenminste, is dat als de verhuurder valselijk blijft claimen dat die schade "nieuw is voor hem" en er "(op)nieuw" kwam tijdens mijn huurperiode, dat het aanpakken ervan veel, zo niet alle bewijs van het tegendeel vernietigt. (Ik heb natuurlijk dus wel wat bewijs die delen van de beweringen van verhuurder ontkrachten, maar geen effectieve schriftelijke ingebrekestelling. Dom, ja - achteraf weet je alles beter)

MAAR
- Als we niet tot een minnelijke schikking komen bij de vrederechter, volgt de procedure waarschijnlijk pas NA 31/8
- Kan ik het maken om nog twee maand lang te weigeren dat de verhuurder zulke werken uitvoert? (pas op: op dit moment is er nog geen expert langsgeweest en nog geen aanvraag voor werken te laten uitvoeren, maar ik veronderstel dat ze niet lang gaan trampelen nu)
=> Mijn advocaat zegt neen, want dringendheid kan ingeroepen worden (duh, niettegenstaande vochtschade effectief al minstens 5 of 6 jaar lang niet aangepakt werd)
=> De expert die ik aan de lijn had zegt ja, je moet weigeren en wachten op wat de vrederechter oordeelt of op het oordeel van de expert die de vrederechter aanstelt.
=> of is er bvb een derde optie dat, als verhuurder niet opdaagt op minnelijke schikking of er komt daar geen akkoord, dat ik een dringende behandeling van een vrederechter kan vragen omwille van bovenstaande problematiek en dus niet moet wachten tot einde huurcontract?

Mijn excuses voor de langgerektheid, hopelijk kan iemand wat klaarheid scheppen
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 20 jun 2018 22:08

Wat is de oorzaak van de vochtschade. Als de oorzaak bij het dak ligt, valt dit onder de gemene delen van het gebouw en heeft de verhuurder uw toestemming niet nodig. Ladder tegen de gevel zetten en beginnen werken.

Volg het advies van uw advocaat.
Er is nog niet eens een procedure (enkel schikking), dus de vrederechter zal geen uitspraken doen in deze zaak.

Huur-Recht.be
Berichten: 20
Juridisch actief: Ja

#3 , 21 jun 2018 09:13

Vraag aan je verhuurder om ondertussen een vochtexpert te laten komen om de omvang en de oorzaak van het vocht te bepalen, zodat je hier een rapport van hebt. Zodanig kan er hierna al tot herstelling worden overgegaan en kan je het indien nodig later nog juridisch uitvechten.

Lees meer: https://huur-recht.be/kennisbank/opinie ... n-huurpand

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 21 jun 2018 09:16

Heb je verhuurder ooit via aangetekend schrijven van die vochtproblemen op de hoogte gebracht? Dus NIET mondeling of per telefoon.
Dergelijke vochtplekken zijn niet dringend gezien ze al een aantal jaren bestaan. Een lekkende buis of een dak zijn dat daarentegen wel.

jillmarceau
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jun 2018 10:08

Beste iedereen

Alvast dank voor al jullie antwoorden.
Om te antwoorden op al jullie vragen:
De oorzaak van de vochtschade is mij sowieso niet duidelijk: het kan het dak zijn, maar ook de aanhechting met of een probleem bij het aanpalende huis. Ik weet dat ze "het ooit proberen oplossen hebben", maar uit wat die oplossing bestond weet ik niet, want dat was dus voor mijn tijd. Het kan net zo goed ook om een simpele schilderbeurt gegaan zijn - dat is immers de verhuurders versie van dat "behandelen" (dat is wat ook gebeurde met de plek bij mijn intreden).

En neen, helaas, als ik de verhuurder een aangetekend schrijven had gestuurd om het probleem officieel te melden, dan kon hij me nu ook geen nalatigheid verwijten. Ik vrees dat ik een beetje te veel te goeder trouw of naïef of gewoon dom geweest ben daarin, en eerlijk gezegd nooit had kunnen vermoeden dat hij op deze manier zou te werk gaan en op deze manier zou gaan liegen.
Maar zoals ik dus al aangaf: de vorige huurder weet wel van/wil officieel getuigen dat het probleem dus al véél langer speelt dan de periode waarin ik huur, en er zijn ook bewijzen van diverse bezoeken van de verhuurder aan het pand waarbij die het sowieso de visu moet vastgesteld hebben.
Ik heb dus wel behoorlijk veel schrik, maar ben ook wel een beetje nieuwsgierig, op welke manier en voor welke exacte kost dit mij eventueel kan aangerekend worden.

Verder: de verhuurder stuurt binnen enkele dagen een dakaannemer om een (uiteraard eenzijdige) vaststelling te doen. De expert die ik aan de lijn had, zei me dat het sowieso niet veel zin had om zelf iemand in te huren om ook een eenzijdige vaststelling te komen doen, wegens geen bewijswaarde. De verhuurder doet nu weliswaar ook al moeilijk om me zelf nog maar de naam van die dakaannemer te geven (werkelijk àlles is een gevecht waarvoor tien mails over en weer gaan).

Ik zou denken dat ik sowieso recht heb om de naam te weten van mensen die mijn privéwoonst zullen betreden? Heb ik het recht om het rapport van die persoon op te vragen en in te kijken? Of is dat ook enkel op bevel van bvb een vrederechter? Heeft het nut om een tegensprekelijke vaststelling te eisen? Kan ik dat eisen? Ik blijf vrezen dat ik in de fout ga door hem het probleem snelsnel te laten oplossen als er enkel maar een eenzijdige vaststelling aan zijn kant bestaat vooraleer we een rechter gezien hebben.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 21 jun 2018 11:24

Wacht het einde van de huur af. Als hij uw waarborg niet wil terugbetalen, stap je zelf naar de vrederechter.. Laat hem dan maar uitleggen waarom hij die heeft ingehouden. Als hij die vochtschade aanhaalt, zal de rechter een expert aanstellen en die zal de waarheid dan wel achterhalen.
Zijn verhaal van de verloren PB zal geen verf pakken, want hij moest u een getekend exemplaar geven bij het gezamenlijk opmaken ervan, en die dan ook nog eens laten registreren binnen de 2 maanden.
Had de vorige huurder, die u als getuigen aanhaalt voor de vochtplekken, een PB? Indien ja, vraag daar dan een kopie van als daar die plekken in vermeld zijn.

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 21 jun 2018 14:34

Vraag al aan de vorige zijn verhaal /verklaring op papier te zetten gedateerd en genaamtekend.

Terug naar “Huren”