Heropening meterstanden. kost voor huurder of verhuurder?

Lars5
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Heropening meterstanden. kost voor huurder of verhuurder?

#1 , 10 jun 2018 19:49

Beste allen,

Ik ben de nieuwe huurder in een app. Bij de aanvang van mijn huurcontract had ik zowel gas als elektriciteit. Ik woonde nog enkele dagen thuis omdat ik geleidelijk aan aan het verhuizen was. Ineens merkte ik dat ik geen gas en elektriciteit meer had. Wat blijkt, Eandis heeft deze komen afsluiten.

Verhuurder gebeld, wist van niets. Ik dacht dat vorige huurders dit dan hadden laten afsluiten maar dat was ook niet het geval.

Uiteindelijk was het zo dat de verhuurder het contract had overgenomen van de huurders en op het overnamedocument haar eigen adres had geschreven als facturatieadres wat goed is. Maar Luminus heeft dus de facturen telkens naar het app. gestuurd waar de verhuurder nooit aanwezig is. Bijgevolg zijn deze ook nooit betaald en bovendien had luminus ook een fout mailadres genoteerd en konden ze de verhuurder niet bereiken. Zo is het dus gekomen dat Luminus Eandis had ingeschakeld om de tellers af te sluiten. Na veel gedoe heb ik de tellers terug kunnen laten heropenen en krijg ik een factuur van 300 EUR voorgeschoteld.

Mijn vraag is: Moet ik deze betalen?
Het kan toch niet zijn dat omdat de verhuurder zijn facturen niet heeft betaald dat ik nu deze kost moet betalen? Zij heeft wel klacht ingediend bij Luminus maar daar is niets van gekomen uiteraard. De verhuurder vindt niet dat zij deze factuur moet betalen maar ik vind dat zij dat wel moet doen en dit zelf maar met Luminus moet regelen.

Wat kan ik in deze situatie doen? Kan ik bellen naar Eandis om de factuur op naam van de verhuurder te zetten?
Kan ik dit bedrag afhouden van de huur van volgende maand? Ben ik dan nog wel in mijn recht aangezien er in het huurcontract staat om een bepaald bedrag op een bepaald moment te betalen?

Graag jullie mening!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 jun 2018 19:59

Kan ik bellen naar Eandis om de factuur op naam van de verhuurder te zetten?
Kan ik dit bedrag afhouden van de huur van volgende maand? !
Niet bellen maar aangetekend schrijven, zo heb je een bewijs
Kosten nooit afhouden van de huur zonder toestemming van de verhuurder.
Deze kosten zijn wel voor de verhuurder, omdat door zijn fout dit ie gebeurd

Franciscus
Berichten: 38601

#3 , 10 jun 2018 23:56

Eandis moet zomaar niet de factuur naar verhuurder sturen want u hebt de opening van de nutsvoorzieningen terug op te starten. De aanvrager krijgt de factuur. Als ze dat willen doen zoveel te beter ..
Dat er door provider een fout is gemaakt is weer een andere zaak. En daar moet de verhuurder dan weer voor optreden.
Op de koop toe wie is uw provider kan weer een andere zijn.

Reclame

Terug naar “Huren”