huurovereenkomst

Shiki
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

huurovereenkomst

#1 , 08 jun 2018 14:29

Beste,

Ik heb enige tijd geleden mijn huurovereenkomst opgezegd en heb mijn opzegperiode uit gedaan tem februari 2018.
Echter wenste ik toch niet meer te verhuizen en ben ik ben de verhuurder overeengekomen dat ik er mocht blijven wonen en elke maand de huur verder mocht overmaken. De verhuurder zou het appartement namelijk verkopen en zo lang er geen koper was, kon ik er blijven wonen. Om deze reden heeft mijn verhuurder ook geen contract meer opgemaakt. In maart is mijn verhuurder (zonder mijn weten) gestorven en is het appartement eigendom geworden van zijn zoon. Toen ik 2 weken geleden thuis kwam, waren de sloten veranderd en kon ik dus niet meer binnen en aan mijn bezittingen. De zoon stelt de afspraak om te verhuizen constant uit. Kan dit zomaar? Wat kan ik doen om al mijn gerief op te halen? Alvast bedankt, mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jun 2018 14:35

Belangrijkste vraag: ben je daar gedomicilieerd? Indien ja, heb je alle recht om daar binnen te gaan, huurcontract of niet. (ga in dat geval naar de politie, deze zal met jou en een slotenmaker je toegang verschaffen tot uw domicilie-adres). De zoon kan je niet zomaar de toegang ontzeggen. Je had immers nog een mondelinge overeenkomst met de vader, en in principe moet ook de zoon die mondelinge overeenkomst in eerste instantie respecteren.

Uiteraard valt die mondelinge overeenkomst niet te bewijzen, en maak je voor de rechtbank waarschijnlijk niet erg veel kans om daar nog langer te mogen blijven, maar jou van de éne dag op de andere op straat zetten kan niet, als je daar gedomicilieerd bent. Als dit voor de vrederechter zou komen, zal deze waarschijnlijk voorstellen dat je binnen de paar weken een andere woning zoekt, en je ondertussen wel nog huur blijft betalen aan de zoon.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 08 jun 2018 19:38

In theorie: als je na na een opzeg met goedkeuring van de verhuurder daar blijft wonen, is er een nieuw contract aangegaan met de oorspronkelijke indiensttreding, duurtijd van 9 jaar.
Dus: je bent nog huurder van het pand.

Bij gebrek aan schriftelijk bewijs, dien je opnieuw de opzegmodaliteiten te doorlopen als je weg wilt (3 maanden opzeg enzovoort).

De nieuwe verhuurder heeft geen enkel recht om de sloten te veranderen.
Daarvoor dient hij binnen te treden, wat huisvredebreuk impliceert.
Dit is strafbaar, u kunt hiervoor naar de politie gaan en klacht neerleggen.
Terwijl kunt u ook, samen met de politie en een slotenmaker, de deur laten openbreken, en de kosten naar de (nieuwe) verhuurder doorrekenen.
De vraag is: wilt u op goede voet staan met deze, of wilt u zich er niets meer van aantrekken?
In geval van het eerste, zou ik toch eerder eerst minnelijk proberen contact te zoeken en te eisen dat je vandaag nog binnen kunt.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 08 jun 2018 19:51

Was het huurcontract geregistreerd?
In principe hebt u nu een mondelinge overeenkomst - of is er een bezetting ten bede.
Hebt u via bankoverschrijving steeds betaald met de vermelding huur maand dan sta je zeker nog sterker ( hangt allemaal af wan wet er allemaal op papier staat en of u een contract van korte duur had of een 9-jarig.
Voor de rest zie boven met politie ter plaatse en een slotenmaker de sloten laten uitboren.

PS kan u praten met de zoon ... hij kan u niet op straat zetten dus ofwel laat hij u terug binnen met afgifte van sleutel ( daarna steekt u een andere cilinder zodat men niet ongevraagd in uw woonst kan komen).
Maak goede afspraken met nieuwe eigenaar.

Terug naar “Huren”