Huurovereenkomst

Glen.vs
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Huurovereenkomst

#1 , 07 jun 2018 23:11

Beste,

Ik ga binnen 3 weken afstuderen en vanaf 1/7 zou ik een appartement huren.

Huurprijs is €600,00 + gemeenschapelijke kosten €50,00 = €650,00 per maand.

Het betreft een huurcontract van 1 jaar.

Hier omtrent staat er het volgende in de huurovereenkomst:

" De huur wordt afgesloten voor een duur van 1 jaar (ten hoogste drie jaar na het ondertekenen
van deze overeenkomst), een aanvang nemend op 01/07/2018 om te eindigen op 30/06/2019.
Indien de duur van de huurovereenkomst drie jaar of minder bedraagt, eindigt zij, indien zij door
één van beide partijen minstens drie maanden voor het verstrijken van overeengekomen periode
wordt opgezegd.
Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd
zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Bij ontstentenis van een tijdig betekende opzeg of indien de huurder in het goed blijft wonen
zonder verzet van de verhuurder, wordt de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een
duur van negen jaar, te rekenen vanaf de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst
van korte duur in werking is getreden, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe
huurovereenkomst werd afgesloten. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden
dezelfde als die bepaald waren in de aanvankelijke overeenkomst van korte duur."


Wilt dit zeggen dat ik nu voor 1 jaar huur en vervolgens als ik het na dit jaar wil verlengen dit schriftelijk moet doen voor een periode van maximaal 3 jaar (of 1 jaar)? en als ik niets laat weten is het direct een contract van 9 jaar?

is het ook zo dat na het verlengen van de huurovereenkomst onder dezelfde voorwaarde (1 jaar) hierna ik direct verplicht ben een contract te ondertekenen van 9 jaar indien ik wens nog verder te huren?


Is het index cijfer iets waar schrik van moet hebben? gaat mijn huurprijs de volgende jaren erg stijgen?

Zo'n huurovereenkomst is toch een hoop tekst en ben hier niet zo gekend in...

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Glen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 08 jun 2018 08:25

Eigenlijk komt het --van de kant van de huurder -- hierop neer :

U kreeg een contract van één jaar. Als u na dat jaar weg wil, moet u zeker drie maand op voorhand opzeggen, liefst per aangetekende brief. Dit betekent dat die brief dus moet aankomen bij de verhuurder nog voor het einde van de negende maand huur. Zendt u geen brief, of doet de eigenaar ook niets, dan hebt u automatisch een contract van negen jaar, waarvan er al één jaar verlopen is.

Uzelf kan vanaf het einde van het derde jaar opzeggen mits opzeg van drie maand, zonder meer. De eigenaar kan u slechts opzeggen tegen het einde van het derde, zesde, negende jaar; hij moet u wel ZES maand opzeg geven.

Wil u na het eerste jaar nog één jaar of twee jaar (of een kortere periode) blijven, dan laat u dat schriftelijk aan de verhuurder weten; die kan weigeren of aanvaarden; niet reageren is ook aanvaarden.

Tenslotte, als u op uw beslissing om langer dan één jaar te blijven, wil terugkomen, dan kan dat mits een opzeg van drie maand, maar als het einde van uw opzeg in het tweede jaar valt, betaalt u twee maand schadevergoeding. Valt het einde in het derde jaar, is er nog één maand schadevergoeding voorzien. Nadien kan u gewoon opzeggen zonder schadevergoeding.
Succes ! (ook met afstuderen :)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 08 jun 2018 09:19

De jaarlijkse index voor een dergelijke huur komt ongeveer overeen met een huurverhoging van ongeveer 10 € per maand. De kosten zelf worden niet mee geïndexeerd.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 08 jun 2018 10:07

De jaarlijkse index voor een dergelijke huur komt ongeveer overeen met een huurverhoging van ongeveer 10 € per maand. De kosten zelf worden niet mee geïndexeerd.
Eigenlijk zouden uw inkomsten in principe in gelijke mate omhoog gaan, of liever gezegd in een hoger cijfer uitgedrukt worden maar feitelijk gelijkwaardig blijven. Een echte opslag is de indexatie niet.

Terug naar “Huren”