Nieuwe huurprijs bij nieuwe huurder?

fisherZ
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Nieuwe huurprijs bij nieuwe huurder?

#1 , 07 jun 2018 11:51

Hallo,

twee vraagjes...

1) Ik heb een huurcontract van bepaalde duur voor 3 jaar, van 1/10/2016 - 30/09/2019. Ik zou graag op 01/10/2018 bij mijn vriend intrekken in zijn huis en heb nu mijn contract reeds bij het immokantoor opgezegd. Een kennis van mij zou in mijn appartement willen komen wonen, dus ik heb al meteen een nieuwe huurder gevonden voor het appartement. Natuurlijk moet die eerst nog door de eigenaars van het appartement goedgekeurd worden.
Het immokantoor zei dat de kans bestaat dat de huurprijs omhoog wordt getrokken bij de volgende huurder (met zo'n kleine 10%), aangezien de eigenaars hetzelfde gedaan hebben bij andere appartementen van hen die recentelijk opnieuw te huur stonden.

Ik krijg binnenkort bericht over of de huurprijs voor de volgende huurder omhoog zou gaan of niet, maar ik wil graag voorbereid zijn. Mogen de eigenaars dit doen? Die kennis van mij staat natuurlijk niet te springen om ineens meer te betalen terwijl hij weet hoeveel ik maandelijks betaald heb tot nu toe. De huurprijs is eerder dit jaar reeds aangepast aan de huurindexatie.


2) Mag een verhuurder eisen dat je een brandverzekering neemt bij een door hem bepaalde verzekeringsmaatschappij? Of heeft een huurder vrije keuze waar hij een brandverzekering neemt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 07 jun 2018 11:58

1) Als de verhuurder opnieuw een huurcontract voor bepaalde duur (bvb 3j) afsluit, mag de huurprijs NIET stijgen, tenzij de waarde gevoelig steeg, en tenzij de verhuurder omwille van deze beperking al 9 jaar dezelfde huurprijs moet hanteren. Lees bvb https://immo.vlan.be/nl/advies/huren/14 ... eenkomsten

2. Nee. De huurder heeft (voor zover ik weet) vrije keuze.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 07 jun 2018 12:04

Geldt volgens mij alleen als de verhuurder beslist om niet te verlengen, net om te vermijden dat de hogere huur het enige motief is voor de niet-verlenging.

edit: Zie ook viewtopic.php?p=396967#p396967
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6856

#4 , 07 jun 2018 12:16

Inderdaad , dus m.i. niet zomaar van toepassing als de huurder het contract wil be-eindigen..

Bovendien is de verhuurder m.i. niet verplicht om zomaar een vervroegde opzeg van uwentwege te aanvaarden.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 07 jun 2018 13:33

Noch de nieuwe huurder die u aanbrengt.
"sowieso" schrijf je zo.

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 07 jun 2018 13:53

Mijn excuses. Hoewel de tekst op die pagina van immo.vlan.be begint wel met:
Als een huurder de huur opzegt, wordt de woning of het appartement meestal aan iemand anders verhuurd. Mag er dan een hogere huurprijs worden gevraagd of moet de verhuurder zich houden aan wat hij of zij eerder aan je vorige huurder aanrekende?
is de wetgeving vrij duidelijk:
§ 1bis. Indien een woning het voorwerp is van opeenvolgende huurovereenkomsten met verschillende huurders, gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar en die beëindigd worden door een opzegging door de verhuurder, mag de basishuurprijs gedurende negen opeenvolgende jaren niet hoger zijn dan de bij het begin van de negenjarige periode eisbare huurprijs, proportioneel aangepast aan de kosten van levensonderhoud, tenzij de normale huurwaarde van het goed onderrussen ren gevolge van nieuwe omstandigheden, met ten minste twintig percent of ten gevolge van werken in het gehuurde goed met ten minste tien percent is gestegen.
M.a.w. het staat de verhuurder vrij om in dit geval zijn huurprijs aan te passen.

De andere belangrijke opmerkingen zijn uiteraard ook correct (verhuurder hoeft de vervroegde opzeg niet te aanvaarden, noch hoeft de verhuurder uw vriend te aanvaarden), maar dat was niet de vraag die TS stelde :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 07 jun 2018 14:01

Wanneer ik twijfel probeer ik altijd op zoek te gaan naar de desbetreffende wettekst. De kans dat iemand bij het hertalen tot een vulgariserend artikel een foute draai of interpretatie aan de wettekst geeft is jammer genoeg reëel.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Huren”