Hoe moet ik een niet geregistreerde huurwoning van 9 jaar opzeggen

Fidan
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hoe moet ik een niet geregistreerde huurwoning van 9 jaar opzeggen

#1 , 07 jun 2018 08:02

Beste,

Ik heb dus gelezen dat bij een niet geregistreerde huurwoning zonder opzeg kunt vertrekken.
Mijn vraag is nu hoe kan ik het beste mijn huisbaas op hoogte brengen dat ik deze maand eruit wil gaan.
Moet ik hem met aangetekent schrijven op hoogte brengen met vermelden wegens niet geregistreerd huurcontract? kunnen jullie mij hierbij helpen met een modelbrief. De reden waarom ik wil vertrekken is niet omdat ik onnozel wilt doen maar omdat hij zijn beloftes telkens weer niet nakomt..
Alvast bedankt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 jun 2018 09:51

Een niet geregistreerde huurovereenkomst is geen geldige reden voor opzeg.
Doordat het niet geregistreerd is heb je het recht te vertrekken zonder opzeg, noch opzegvergoeding. Gezien deze laatste in dit geval niet meer van tel is (langer dan 3 jaar gehuurd) blijft er enkel de opzeg. Stuur hem een aangetekend briefje dat je bvb eind deze maand het pand verlaat, en dat je een uitgaande plaatsbeschrijving wil (als er al een ingaande is) Dan ben je nog zeer vriendelijk geweest want je zou er eigenlijk uit mogen zonder opzeg of een zeer korte
Dat is de enige boete die een verhuurder boven het hoofd hangt voor het niet registreren van een huurcontract.

Huur-Recht.be
Berichten: 20
Juridisch actief: Ja

#3 , 08 jun 2018 10:45

Klopt, doordat het huurcontract van 9 jaar niet geregistreerd is, zijn de normale opzegtermijnen en opzegvergoedingen niet van toepassing. (Art. 3 § 5 Woninghuurwet)
Je kan het pand dus verlaten zonder specifieke termijn of vergoeding. De uitvoering ter goeder trouw van de overeenkomst impliceert wel dat je niet zomaar de deur achter je dicht trekt, maar nog steeds een opzeg doet aan de verhuurder (best aangetekend) en afspreekt voor overhandiging van de sleutels enz...

https://huur-recht.be/kennisbank/opinie ... ontract-op

Reclame

Terug naar “Huren”