Plots indexering huishuur

Lollipop
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Plots indexering huishuur

#1 , 05 jun 2018 19:57

Hallo allemaal,

Vandaag een leuke brief in de brievenbus gekregen van de huisbaas.

Ik woon hier sinds juli 2014. De huisbaas heeft bij mij geen indexering gedaan de afgelopen jaren tot nu plots zonder verwittiging. Toen ik hier kwam wonen wist de huisbaas dat het mijn maximum was van huishuur, want ik woonde eerst op de bovenverdieping, maar het gelijkvloers kwam vrij, dus was het in onderling overleg besproken dat de index niet gedaan zou worden.

Nu plots vanaf volgende maand moet ik ineens 43 euro extra huishuur betalen.

'Gelukkig ben ik in april mama geworden van een 2de kindje, en geraak ik hierdoor mijn huurpremie niet kwijt. Zonder mijn 2de kind ten laste zou de huurprijs nu boven de maximum liggen om een huurpremie te verkrijgen'

Dit ter zijde, ik vermoed dat dit zo ineens maar kan na al die jaren?

Ik heb een vermoeden dat dit komt omdat ze mij hier buiten wil werken. Ik mag van de huisbaas enkel mijn hondje hier hebben, toch brengt mijn partner soms zijn hond ook mee naar hier. (Maken geen geluidsoverlast, zijn nooit alleen thuis en doen niks stuk) Paar maanden geleden had zij mij zien wandelen met 2 honden. Ze stuurde toen een mail dat dit niet mocht. Heb de situatie uitgelegd dat mijn partner hier soms slaapt en dan zijn hond ook mee brengt, maar dat ik er voor zorg dat er geen overlast zal zijn. Kreeg toen te horen dat dit zo in het huurcontract staat en dat ik me eraan moet houden. Maar ik mag toch wel binnen laten wie ik wil ?

Nu denk ik dus dat de indexering ineens een zet is van hen zodat ik hier zou vertrekken, de huurprijs is nu 700 euro. Eigenlijk te veel. Het zal puzzelen worden maar ja....

Weet iemand hoe dit werkt en kan? Groeten,

Lollipop

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 jun 2018 20:32

Staat indexering in uw huurcontract? Indien ja, dan mag hij dat. Hij mag echter maar 3 maanden teruggaan maar wel indexeren met de aanvangsindex. Uw loon of uitkering is toch gedurende al die jaren ook geïndexeerd?

Lollipop
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jun 2018 21:16

Staat indexering in uw huurcontract? Indien ja, dan mag hij dat. Hij mag echter maar 3 maanden teruggaan maar wel indexeren met de aanvangsindex. Uw loon of uitkering is toch gedurende al die jaren ook geïndexeerd?

Ja klopt mijn loon is ook geïndexeerd maar het is wel ineens onverwachts een extra kost die erbij komt. Als hij het 4 jaar niet doet en dan ineens een brief stuurt uit het niets, de manier waarop is niet echt aangenaam. Als de indexering elk jaar geweest was dan had dit geleidelijk hoger gegaan. Nu had ik dit totaal niet voorzien in het budget.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#4 , 05 jun 2018 21:41

om te mogen indexeren, moet dat echt in het contract staan?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jun 2018 22:07

De Woninghuurwet voorziet de indexatie standaard in art. 6.
Intussen is de materie gefederaliseerd maar heb geen weet dat dit is gewijzigd.
Dus tenzij er expliciet staat geschreven in de huurovereenkomst dat indexering uitgesloten is, mag ze toegepast worden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

KJ86
Berichten: 2663

#6 , 05 jun 2018 23:23

Allereerst wil ik er op wijzen dat je een mooie cadeau hebt gekregen door al die jaren geen index te moeten betalen.
Je mag de verhuurder ook dankbaar zijn dat die bereid is om te verhuren aan een alleenstaande moeder met twee kinderen en een hond. Bij ons in de streek zou je het echt moeilijk hebben om een huurwoning te vinden.
Ik vind het logisch dat de index wordt toegepast. Je hebt het voordeel bedongen onder de voorwaarden dat je een alleenstaande moeder bent.
Ondertussen heb je een partner die het verschil van de index kan bijleggen. Als hij bij u mag verblijven met hond, moet hij ook bereid zijn om bij te dragen in de kosten.

Fortuin
Berichten: 1013

#7 , 06 jun 2018 00:23

Ondertussen heb je een partner die het verschil van de index kan bijleggen. Als hij bij u mag verblijven met hond, moet hij ook bereid zijn om bij te dragen in de kosten.
Dat is zever eh. Alsof men de huurprijs dan ook maar x2 moet kunnen doen als er een extra persoon zou intrekken. Maar bij de rest kan ik mij wel aansluiten.

Die indexering speelt op alles -- inkomsten + uitgaven. In principe is dat een nuloperatie.

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 jun 2018 10:21

(u zou uw huursubsidie/huurpremie trouwens niet verliezen, die wordt berekend op de basishuurprijs, zonder indexatie dus)

U kan gerust eens via deze tool narekenen of de indexering het juiste bedrag is; https://statbel.fgov.be/nl/themas/consu ... rindexatie

Terug naar “Huren”