Verbrekingsvergoeding + kosten reinigen appartement

Nostar
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Verbrekingsvergoeding + kosten reinigen appartement

#1 , 04 jun 2018 20:24

Wij hebben in februari 2018 een aangetekend schrijven verstuurd naar de huurder met de melding dat we eind juni vertrekken na 1,5 jaar zijn appartement gehuurd te hebben, dus hij vraagt 2 maand verbrekingsvergoeding.
Na controle blijkt het contract geregistreerd pas in maart 2018, en volgens de huurdersbond hoeven we geen verbreking te betalen?
Nu gaat het ook over een vergoeding die de verhuurder vraagt om het appartement te reinigen, 250€ die gedeeltelijk of volledig kan terugbetaald worden mits alles naar zijn zin is..

Volgens de huurdersbond moeten we dit wel best betalen omdat dit in het contract staat maar nu vraag ik me af, is het contract dan volledig ongeldig of enkel de verbrekingsvergoeding?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 jun 2018 20:33

Ook laattijdig geregistreerde contracten zijn geldig. All werd uw opzeg gegeven VOOR de registratie, en dus moet je geen opzeg (of toch minimaal 1 dag) en geen verbrekingsvergoeding betalen

Nostar
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jun 2018 20:43

Maar dus wel die vergoeding voor reiniging/opkuis appartement?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 04 jun 2018 21:23

Staat die in het contract?

KJ86
Berichten: 2663

#5 , 04 jun 2018 22:20

Als de clausule bedongen is enkel in het voordeel van de verhuurder is ze ongeldig. Gelieve ze letterlijk te kopiëren in het topic.
Als de verhuurder bijvoorbeeld de mogelijkheid heeft om alsnog extra kosten aan te rekenen als er meer als 250 euro aan kuiswerk wordt achtergelaten.
Hetgeen niet zo moeilijk is, tweehonderdvijftig euro is maar een dag werk voor één persoon. Veel huurders kuisen een volledige dag met gans de familie.

Nostar
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jun 2018 22:43

Staat zo in het contract.. Ik ga het kopieren en morgen posten!

Nostar
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jun 2018 22:50

Artikel xx: Op het einde van de huurovereenkomst zal een bedrag van 250€ worden aangerekend voor de volledige opkuis van het appartement, de tuin en de garage. Dit bedrag moet betaald worden samen met het laatste huurgeld, conform artikel 3.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 05 jun 2018 09:15

Dat zomaar vragen zonder uitgaande plaatsbeschrijving te hebben gedaan is er volgens mij ver over. Je moet de huurders de kans geven het zelf te kuisen, en als na de uitgaande PB blijkt dat het nog nodig is, kan hij het pas in rekening brengen. Hij mag er niet van uitgaan dat het d'office vuil zal zijn.

KJ86
Berichten: 2663

#9 , 05 jun 2018 09:52

Lijkt mij nochtans in het nadeel van de verhuurder zoals het beschreven is. De huurder kan zijn appartement zo vuil achterlaten als hij wil, volgens het contract is de opkuis inbegrepen.

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 jun 2018 10:25

het feit dat het contract niet geregistreerd was op het moment dat je jouw opzeg deed, betekent inderdaad dat je kan vertrekken zonder opzegperiode en zonder opzegvergoeding. Ik zou wel aanraden om een brief te schrijven naar de eigenaar waarin je dit op papier zet.

bosprocureur
Berichten: 6857

#11 , 05 jun 2018 10:56

Om toch even de puntjes op de i te zetten : ik dacht dat een opzegtermijn niet bepaald is, maar dat de opzeg zelf wel moet gebeuren.

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 05 jun 2018 12:16

Wat het poetsen betreft zie ik 2 mogelijkheden als huurder:

1) Verhuurder schriftelijk afstand laten doen van dat artikel en zelf alles grondig schoonmaken.
2) De 250 EUR gewoon betalen, maar dan ook geen enkele inspanning leveren om het pand schoon achter te laten. Als de verhuurder dat voor 250 EUR dat risico volledig op zich wil nemen, dan is dat zijn probleem. Zorg er dan wel voor dat de uitgaande plaatsbeschrijving correct gebeurt vóór er wordt gepoetst.
"sowieso" schrijf je zo.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 05 jun 2018 12:32

voor de volledige opkuis van het appartement, de tuin en de garage..
Zeker in de tuin de laatste 3 maanden niet meer het gras afrijden of onkruid wieden.
Kranen van de badkamer niet meer ontkalken, en remsporen in de WC pot niet meer verwijderen.
Verhuurder zal bij de volgende huurder dat betreffende artikel zeker weglaten :mrgreen:

Nostar
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 jun 2018 18:43

We hebben besloten om de 250€ te betalen en inderdaad niets te poetsen.
We vrezen wel dat hij op die manier de huurwaarborg niet zal terug betalen, ook al omdat we geen verbrekingsvergoeding hoeven te betalen...

bosprocureur
Berichten: 6857

#15 , 05 jun 2018 19:17

nog eens, er was geen verplichte opzegtermijn, en er is ook geen verbrekingsvergoeding, wegens niet of te laat ( na de opzeg dan nog) registreren.

Terug naar “Huren”