Huurwaarborg plus kosten

Siegfried
Topic Starter
Berichten: 94

Huurwaarborg plus kosten

#1 , 01 jun 2018 18:13

Op 1 december verlaat ik het appartement. Er zijn enkele kleine opmerkingen (lekkende kraan, etc..) maar verder niks en er volgt een ondertekening van het formulier. De eindafrekening laat zowat 6 maand op zich wachten. Na herlaalde verzoeken krijg ik die en wat blijkt.

Plots komen ze af met allerlei zaken zoals het spuiten van de leidingen, wassen gordijnen, enz... met de rekening voor al die zaken.

Is dit wettelijk? Volgens mij niet. Welke tekst kan ik citeren? Dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 01 jun 2018 19:19

formeel per AS de later vastgestelde kosten betwisten: dat het eindformulier van de uitgaande plaatsbeschrijving is afgetekend en dat daar opmerkingen duidelijk op waren vermeld. Dat nieuwe opmerkingen die véél later na de aftekening en afsluiting van de rondgang/plaatsbeschrijving én uw vertrek uiteraard niet meer op u worden afgerekend, gezien de tijdsspanne na uw vertrek en er nadien andere personen in de woning binnen kunnen en mogelijke vervuiling, slijtage ed veroorzaken.

Siegfried
Topic Starter
Berichten: 94

#3 , 01 jun 2018 19:43

Er is een vergelijkende plaatsbeschrijving bij vertrek opgemaakt. Er waren geen grote problemen en geen kosten voor dat. Echter, er staat ook op...

- Conform het huurcontract: plaatsbeschrijving bij vertrek is onder voorbehoud van verborgen huurschade.

Wat doe ik daarmee? Is dat wettelijk in orde?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 01 jun 2018 20:10

Die gordijnen waren toch niet verborgen, en een verstopte afvoer kon jij onmiddellijk vaststellen

Siegfried
Topic Starter
Berichten: 94

#5 , 01 jun 2018 20:18

Bon, we zullen zien wat ze zeggen. En verder:

Is het opmaken van een jaarlijke kostenstaat (afrekening van de algemene kosten) verplicht? Zo ja, wat is de straf voor de verhuurder idien hij die enkel verstrekt op het einde na x jaar?

Als de kosten maandelijks x euro zijn, kan ik een gedetailleerde staat (met facturen) eisen?

KJ86
Berichten: 2663

#6 , 01 jun 2018 22:29

De straf is een kwartier in de hoek gaan staan! :D

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 02 jun 2018 10:06


Als de kosten maandelijks x euro zijn, kan ik een gedetailleerde staat (met facturen) eisen?
De nutsmaatschappijen geven maar 1 maal per jaar een eindfactuur, je dan dus moeilijk om de maand een factuur eisen van de eigenaar (via de syndicus)

De kan de facturen wel bij de syndicus gaan INKIJKEN, niet eisen

Siegfried
Topic Starter
Berichten: 94

#8 , 02 jun 2018 10:36

Met maandelijks bedoel ik wat ze me maandelijks aanrekenen. De afrekening is dan, veronderstel ik, jaarlijks. Hier gaat om 1 factuur na een periode van zowat 5 jaar. Dus, is er een verplichting om JAARLIJKS een afrekening te bezorgen?

Die kosten zijn voor de gemene delen, maar daar doen ze niks mee. Nooit gepoetst of wat dan ook. Dus een detail eisen kan niet? Inkijken wel, we zullen zien wat ze zeggen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 02 jun 2018 12:30

Wat staat er in uw huurovereenkomst vermeld betreffende deze kosten?

Terug naar “Huren”