groot probleem vrijgave huurwaarborg

KJ86
Berichten: 2663

Re: groot probleem vrijgave huurwaarborg

#16 , 01 jun 2018 22:22

Als het echt niet meer gaat, kan je best contact opnemen met de lokale politie voor eerstelijnshulp. Zij kunnen misschien de nodige opvang regelen, of toch tenminste een hulporganisatie zoeken die u toegang kan verschaffen tot de lokale voedselbank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ju ro
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#17 , 01 jun 2018 23:27

oh dat is een goede tip, dank je wel. Ga ik morgen meteen doen, de voedselbank zou idd al iets kunnen oplossen om terug wat energie te verzamelen. Hier in Nederland zal wel een gelijkaardige organisatie bestaan, hopelijk mag ik als buitenlander op dat soort van steun rekenen. Ik blijf het toch ontzettend moeilijk hebben met het rechtssysteem in ons belgenlandje, als slachtoffer ben je volledig verloren en aan je lot over gelaten, heel triestig. En de dader lacht wss al maanden in zijn vuistje. Ik ben ook van plan het hele verhaal aan de pers te vertellen, maar dat kan ik niet doen zolang de strafzaak in onderzoek zit, met gevaar voor laster, zo kan ik nog de schuldige worden, om gek van te worden...Enorm bedankt voor deze raad, dit zijn de beetjes die echt helpen.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#18 , 02 jun 2018 10:12

.mijn job raakte ik kwijt door de hele situatie en dan werd ik per direct uit de woning gezet...
Wie heeft u uit de woning gezet????? en om welke reden?
Geen job meer hebben is geen geldige reden om u op straat te zetten, tenzij u al verschillende maanden geen huur meer betaald hebt. Was er een vonnis van een rechtbank?

Reclame

ju ro
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#19 , 02 jun 2018 20:26

Ik ben uit de woning gezet omdat ik een woningonderzoek had ingeroepen, er was ook helemaal geen geldige reden, vandaar dat er een schadevergoeding gevorderd wordt. (nogmaals alles werd betaald van mijn kant, er is niets dat tegen mij pleit) Een vonnis is er nog steeds niet, daar gaat het allemaal juist om...dat ik mijn job kwijtspeelde kwam door de erbarmelijke situatie in de woning en de werken waardoor ik veel thuis moest blijven. Het gaat hem over mijn geld dat ik niet terugzie, een heel leven kapot door huisjesmelkerij en een gerecht dat volledig vierkant draait. Om terug te komen op een voorgaande tip, de politie hier kan me niet verder helpen omdat ik hier geen adres heb en dus als toerist wordt aanschouwd. Het is vooral de honger die maakt dat ik niet meer functioneer, zelfs stappen wordt moeilijk en bij rechtstaan val ik bijna flauw. Ik probeer veel te rusten, maar het lijkt uitzichtloos, ik vrees dat ik hier qua gezondheid niet ga uitkomen. Het is niet houdbaar.

jef007
Berichten: 1680

#20 , 02 jun 2018 22:47

nog een geluk dat je blijkbaar internet hebt!

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#21 , 03 jun 2018 09:16

en zonder adres zal je waarschijnlijk ook niet bij de voedselbank terecht kunnen.
Dus de verhuurder heeft u op straat gezet zonder vonnis van een rechtbank?

berenod
Berichten: 942

#22 , 03 jun 2018 09:38

Het naar Nederland vertrekken is natuurlijk niet de slimste zet geweest.
In België kan u naar het OCMW stappen, u hebt minimum recht op leefloon, ook zonder adres of domicilie, dit kan vrij snel gaan (pakweg drie tot 4 weken maximum, en indien in echte ontbering kan men u bepaalde zaken voorschieten).
U moet daar wel voor in België verblijven.
Het leefloon voor een alleenstaande is nu net geen 900€/maand.
En er zijn nog andere instanties die u verder kunnen helpen zoals het CAW, met zaken zoals het zoeken van een woning en problemen met huisbazen.
Door naar Nederland te gaan hebt u zelf uw banden met het Belgische sociale opvangnet verbroken, en als toerist in Nederland hebt u geen recht op de Nederlandse sociale hulpkanalen.

De boodschap hier lijkt me toch te zijn van terug naar België te komen en hier naar oplossingen te zoeken! Aankloppen bij CAW en crisiopvang zoeken.

Het lijkt me ook een beetje een vreemd verhaal, men kan u niet gewoon op straat zetten (zeker als u betaalt), enkel een vrederechter kan dat, u had toen dit gebeurde onmiddellijk naar de politie moeten stappen, indien uw domicilie daar correct stond mocht u zelfs inbreken indien bijvoorbeeld de huisbaas onterecht sloten of dergelijke veranderd had.

ju ro
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#23 , 03 jun 2018 18:16

Dank je wel voor de tips en adviezen. Het CAW, slachtofferhulp en de politie helpen me van hier wel verder, (enkel het ocmw niet) zij communiceren wel per mail en zitten er ook ontzettend mee in. Idd de huisbaas heeft een grote fout gemaakt met me zomaar uit huis te zetten, en ik ben naar de politie gegaan, alle stappen zijn ondernomen, maar met het zicht op de schadevergoeding die hij me zou moeten betalen en de huurwaarborg, had ik dit als een tijdelijke oplossing gezien ter overbrugging. Het CAW hun advies was ook van even op mijn tanden te bijten, omdat ook zij er van uitgingen dat ik op zijn minst de HB heel snel zou terugzien. In de woning blijven was geen optie gezien de mentale toestand van de huisbaas. Op aanraden van de advocaat en de politie heb ik de woning verlaten, zoals de huisbaas het wou, want men vreesde dat hij door het lint zou gaan. Niemand had gedacht dat het zo lang zou aanslepen, de advocaat deed tot voor kort het nodige, er zijn reeds verschillende ingebrekestellingen naar de huisbaas gestuurd en verplichtingen tot betalen, maar hij lacht hier gewoon mee. De deurwaarder die bij hem aan de deur is geweest, heeft hij bedreigd met een geweer en hij heeft de ingebrekestelling in brand gestoken. De deurwaarder had dit nog nooit meegemaakt in zijn carriere. Hij noemde hem uiterst gevaarlijk in zijn rapport. Ja, en dan is het wachten op een nieuwe actie, maar ondertussen zijn we al meer dan 5 maand verder en ben ik alles kwijt. De politie is het nog steeds aan het 'onderzoeken', het duurt allemaal te lang. Ik sta opgegeven als slachtoffer, maar als ik de politie bel, dan is het antwoord steeds dat er dringendere zaken zijn en dat ik geduld moet hebben. Tja zo kan het nog jaren duren natuurlijk. Mij is het op dit moment om mijn HB te doen, zodat ik toch iets van geld in handen heb om nog maar eens verdere stappen te ondernemen en vooralsnog te overleven. Zonder dat geld is er echt geen hoop, geen eten, geen mogelijkheden, echt niets. Als je al 3 weken niets meer gegeten hebt, wordt alles een opgave, zelfs gewoon rechtstaan.Vandaar ook mijn initiele vraag of er nog mogelijkheden zijn om alsnog mijn HB af te dwingen op korte termijn, vermits mijn advocaat op dit moment niet te bereiken is. (wat ik heel raar vind, na al wat hij reeds gedaan heeft)

Franciscus
Berichten: 38592

#24 , 03 jun 2018 19:38

Heeft deurwaarder van die bedreigingen geen aangifte gedaan? Geweer wordt bij zoiets direct in beslag genomen. Tevens mogelijk een reden om ambtshalve een collocatie op te starten. Of zelf voldoende om een voorgeleiding bij een OR te 'versieren'. Er zijn er voor minder doorverwezen naar de Kamer van Inbeschuldigingstelling.

ju ro
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#25 , 03 jun 2018 20:18

Ja dat heeft hij, maar hij heeft een vergunning voor het wapen en er werd geoordeeld dat het in brand steken van een papier niet als bedreigend wordt aanschouwd. Alles zit al meer dan (inclusief de periode dat ik nog huurde, want daar is ook heel veel gebeurd) 9 maand in onderzoek, het rapport van de deurwaarder is aan het dossier bijgevoegd, maar zoals eerder gezegd, heeft de politie belangrijkere zaken te doen en moet ik geduld hebben. Volgens alle instanties zal hij veroordeeld worden en zullen er nare gevolgen zijn voor hem, maar voor mij haalt dit nu niets uit, ik ben helemaal verloren zonder mijn geld. De strafzaak wordt geregeld, daar heb ik vertrouwen in, maar het is mijn leven nu en mijn gezondheid, ik trek het niet meer zonder 1 frank, de rest kan me eigenlijk niet veel meer schelen, alle stappen zijn ondernomen, dat is afwachten nu.

berenod
Berichten: 942

#26 , 03 jun 2018 20:35

Wel, ik begrijp goed hoe je in die ongelukkige situatie gekomen bent, maar het juiste advies om u uit de miserie uit te werken is reeds gegeven.
Dat geld van uw huisbaas gaat u nog lang kunnen achter wachten, dus stop alvast met daar op te rekenen.

U zal terug naar België moeten keren en zien help van het ocmw te krijgen.

Uiteindelijk had u dit moeten doen toen het nog 5 voor twaalf was, namelijk toen u nog een heel klein beetje geld had, voldoende om de trein op te springen en terug naar België te keren, nu is het 5 na twaalf (geld helemaal op en honger), en nu zit u vast.

U kan nog zoveel vragen stellen als u wilt op dit forum, hopen dat er hier iemand u gaat geld geven is wat ver gezocht en gaat niet gebeuren, zie dat je 50€ loskrijgt van je vrienden wiens caravan je nu gebruikt en kom terug, recht naar het CAW en ocmw, je hebt overduidelijk toegang tot internet, dus research even welke CAW's voor de 18 plussers crisisopvang aanbieden en contacteer hen.
Enkele weken later zou je je eerste 900€ leefloon van het ocmw moeten hebben en kan je langzaamaan terug uit die put uit kruipen.

Dit is het enige zinvolle advies dat ik je kan geven om uit deze put uit te geraken.
Door in Nederland in een caravan posts te schrijven op dit forum gaat u geen meter meer verder geraken.

ju ro
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#27 , 03 jun 2018 21:03

dank je wel voor deze nuttige info. ik zoek het op over de crisisopvang.

KJ86
Berichten: 2663

#28 , 03 jun 2018 21:16

De enige manier om uw huurwaarborg op korte termijn terug te krijgen, is een minnelijke schikking met de verhuurder. In ruil voor uw huurwaarborg en eventueel een verminderde schadevergoeding kan u in een overeenkomst (dading) afstand doen van uw recht om te procederen voor een hogere schadevergoeding.

Als alles waar is van hetgeen je vertelt, zal de verhuurder ondertussen ook al tot het besef gekomen zijn dat hij heel wat onrechtmatigheden in de hand heeft gewerkt. Ik vermoed dat uw advocaat hem er op gewezen heeft in zijn ingebrekestellingen. Het kan zijn dat hij ondertussen schrik heeft gekregen en de zaak wenst te schikken.

Ik vind het spijtig dat de politie niet wil helpen. Ik herinner mij een verhaal van een aantal jaar geleden over een jongeman die gestorven is van ontbering in zijn tentje op de Blaarmeersen in Gent. Iedereen ziet de mensen in ons straatbeeld, zwaar afgetakeld en niemand helpt. De maatschappij (met de rooien in de frontlinie) stond op zijn kop toen dat verhaal uitkwam. Ik hoop dat jij u niet laat verglijden en ginder ook aan de alarmbel trekt. Nederland kan toch moeilijk een toerist laten sterven op hun grondgebied.
Er moeten procedures bestaan voor buitenlandse daklozen in nood.

Terug naar “Huren”