groot probleem vrijgave huurwaarborg

ju ro
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

groot probleem vrijgave huurwaarborg

#1 , 01 jun 2018 02:50

Beste iedereen,
Ik heb een enorm probleem, waardoor ik heel zwaar in de miserie zit. Ik hoop hier mensen tegen te komen die iets gelijkaardigs hebben meegemaakt of die me wat raad kunnen geven.
Ik probeer een lang verhaal kort te houden. Bij mijn intrede in mijn huurwoning moest ik van de eigenaar 3 maanden huurwaarborg betalen (3000 euro), ik moest die op zijn eigen rekening storten en hij zou daarna het nodige doen. (hij wou het 'eerlijk' in der minne regelen) Op dat moment stond mijn verhuis al vast, dus ik ben hier toen mee akkoord gegaan. Er werd geen plaatsbeschrijving opgemaakt en toen ik de woning de eerste dag betrad, was het helemaal niet meer in de staat ten tijde van de ondertekening van het huurcontract. (zeer veel schade, tot praktisch onbewoonbaar toe en dit voor een woning van 1000 euro per maand) Er staat wel op papier dat ik de HB gestort heb. Ik heb de eerste dag foto's genomen van de woning en heb deze meteen overgemaakt aan de huurdersbond. Ik heb daarop enorm veel problemen gehad met de eigenaar, hij heeft nooit het nodige gedaan voor de HB zoals hij gezegd had, en ik heb ook de woninginspectie laten komen, die 'ongeschiktheid' vaststelden. Daarop is de hij heel kwaad geworden en heeft hij me per direct uit de woning gezet. (waar ik in eerste instantie heel blij om was dat ik weg kon geraken uit zijn klauwen) Omdat ik al veel kosten had gedaan om de woning voor mezelf (ik ben alleenstaand) wat bewoonbaar te maken en de torenhoge huur te betalen, ben ik op straat gezet en heb ik niets meer. Ik heb geen adres meer en woon in een oude caravan, zonder water en kan zelfs geen eten meer kopen. Dit met de moed der wanhoop om de periode te overbruggen tot ik mijn geld terug zou zien, maar ik had nooit gedacht dat het zo lang zou aanslepen. Ik heb al het nodige gedaan om mezelf in te dekken vanaf mijn intrede en heb de huur tot op de laatste dag mooi blijven betalen op aanraden van mijn advocaat. De advocaat heeft uiteindelijk niets gedaan, ik zit nog steeds in de ontbering, 5 maanden later. Ik heb daarop beslist een andere advocaat te nemen. Ik kreeg een rekening van de vorige advocaat van 3500 euro (die ik al zeker niet kan betalen) en deze geeft het dossier niet door aan de nieuwe advocaat tot ik betaald heb. (en dat terwijl ze helemaal niets ondernomen hebben) De nieuwe advocaat zou er wel weg mee weten en beloofde me mijn HB en een wettelijke schadevergoeding terug te vorderen, maar we zijn weer een maand verder en ook hier is het stil geworden (geen antwoord meer op mijn mails of telefoon en nochthans was deze advocaat aangeraden door slachtofferhulp)
Ik ben zo stil aan, na al die maanden ten einde raad, ik kan niets nieuw gaan huren, heb geen adres meer en ben daardoor mijn werk kwijt, ik begin af te zien van de honger. Ik heb al mijn bezittingen verkocht om toch wat verder te kunnen, maar nu zoveel maanden later is echt alles op. Door in de val van een huisjesmelker te lopen is mijn hele leven om zeep en ik had een hele goede job. Ik kan hier psychologisch maar moeilijk mee omgaan, ik begrijp het niet, ik heb alle stappen ondernomen heb die ik kon om mezelf te beschermen, er is een wetgeving gemaakt rond huren, dat dit zo maar kan. Dat er gediscussieerd wordt over een (wettelijk bepaalde) schadevergoeding wil ik nog aannemen, maar dat ik mijn 3000 euro van mijn HB maar niet terugkrijg gaat er echt niet in. Ik begrijp niet dat de nieuwe advocaat ook niet meer reageert. (zouden zij afgedreigd worden?) Dit zou toch perfect kunnen behandeld worden? Er loopt wel nog een strafklacht bij de politie tegen de huisbaas, omdat die (regelmatig) binnenkwam in de woning en aan mijn ondergoed zat (dit staat zelfs op camera), zonder verder in detail te treden over wat er nog allemaal gebeurd is. Of hoeveel erger het allemaal nog kan. Dat zo een strafklacht tijd in beslag neemt, is eigenlijk heel erg voor een slachtoffer, maar ook daar kan ik mee leven, dat is nu eenmaal hoe onze maatschappij draait. Ik zou zo graag verder kunnen met mijn leven en deze nachtmerrie achter mij laten, maar het ziet er alleen maar somberder en somberder uit. Ik denk niet dat ik het nog een maand kan trekken zonder een frank. Ik begrijp het nut van een wetgeving rond huur niet, als dit allemaal zomaar kan. Er zou toch op zijn minst kunnen geijverd worden om mijn HB terug te krijgen, zodat ik beetje bij beetje mijn leven terug kan opbouwen. Het is mij een raadsel waarom een advocaat tot 2 x toe plots niet meer te bereiken is, ik weet niet waar ze staan, ik krijg geen info, ik kan er simpelweg niet meer mee omgaan.
Heeft er iemand enig advies wat ik kan doen om alvast mijn HB terug te krijgen? Slachtofferhulp weet zich ook geen raad meer en het enige dat ik nog te horen krijg is, volhouden meisje, je bent in je recht het gaat goed komen, maar daar ben ik vet mee. Ik weeg nog 40 kilo, ik heb geen eten, geen water (dat haal ik nu in een emmer uit de wasbak van de camping), dit is pure horror. En dan spreek ik nog niet over de gevolgen qua adres, burgerrechten, etc. Ik ben nu enkel nog bezig met overleven, al 6 maand lang, na meer dan een jaar terreur in wat een deftige huurwoning had moeten zijn. Ik ben ten einde raad. (ook het OCMW is niet mogelijk, want daarvoor moet ik mij persoonlijk aanmelden bij de gemeente van het laatst gekende adres, wat erg ver van hier is)
Soms vraag ik me af waarom de huisbaas me niet iets aangedaan heeft, dat had gemakkelijker geweest, want dit is echt het ergste wat iemand kan overkomen en het is niet vol te houden, met alle beste wil van de wereld niet. Waarom wordt er eigenlijk een wetgeving opgemaakt? Wat is dit toch allemaal?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 01 jun 2018 15:51

Beste

U dient zich echt wel te melden bij het OCMW die u een levensminimum kan voorzien. Afstand is geen excuus. Een treinticket kost ook geen stukken van mensen.
Wat de advocaten betreft : helaas zal u moeten begrijpen dat een dossier van 3000 euro - hoewel veel geld voor u - geen dossier is waaraan een advocaat veel kan verdienen. Als u nu uw huidige advocaat niet kan betalen (begrijpelijk) zou ik als advocaat ook redeneren dat dat u mij niet kan betalen. Wendt u tot een wetswinkel en bekijk of u in aanmerking komt voor pro deo advocaat. https://www.prodeoadvocaat.vlaanderen/
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

ju ro
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jun 2018 16:36

dank je wel voor je reactie. Ik zit evenwel op 500km van het ocmw waar ik moet zijn en er is geen frank meer, dit is niet overdreven (nog 63 cent in mijn portefeuille, die ik zal uitgeven aan een zak rijst om toch iets te eten) en ik ken hier helemaal niemand. De huidige advocaat werkt met mijn verzekering, die ik gelukkig jaarlijks betaald heb, want ik had een meer dan goed leven. (de vorige advocaat wou niet per verzekering werken, terwijl dat goedgekeurd was) dus de huidige advocaat wordt betaald, de verzekering loopt nog tot eind dit jaar. Internet lukt nog, dit was ook vooruit betaald, maar het ocmw wil zo niet communiceren. Telefoon heb ik helaas niet meer, ook een bezitting dat ik verkocht heb. Ik heb echt alles geprobeerd, maar het gaat dag na dag bergaf.Alvast enorm bedankt om mee te denken, dat doet plezier.

Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#4 , 01 jun 2018 17:01

Ik zit evenwel op 500km van het ocmw waar ik moet zijn
Wetende dat de maximale afstand tussen 2 punten in Belgie 280km is, is dit misschien lichtelijk overdreven, tenzij je in het buitenland zit.

P.

ju ro
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jun 2018 17:17

ja ik zit idd in een buurland...

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 01 jun 2018 18:21

Dat maakt het natuurlijk niet makkelijker om uw rechten in België te doen gelden. Is er werkelijk niemand bij wie u terecht kan voor een korte periode?
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 01 jun 2018 19:09

Trouwens advocaat moet dossier overdragen aan opvolgende advocaat zelfs al is er niet betaald.
Hebt u nog werk?
Ongeacht waar u zit misschien best eens naar een arts gaan.

KJ86
Berichten: 2663

#8 , 01 jun 2018 19:52

Je moet in ieder geval stoppen met advocaten te betalen en deze zaak zelf verdedigen voor het vredegerecht. Je hebt al € 3500 uitgegeven voor € 3000 en een beetje schadevergoeding te vorderen. Waarom kom je eigenlijk niet in aanmerking voor een pro deo?

Is de strafrechtelijke zaak geseponeerd of moet die nog voorkomen?

ju ro
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 jun 2018 20:06

De strafzaak zit nog in onderzoek...Ik kom wel in aanmerking voor een pro deo, maar er werd me aangeraden dit toch met de verzekering te regelen voor als ik mezelf alsnog in de zaak burgerlijke partij moet stellen. Nee, ik kan spijtig genoeg nergens terecht, de caravan was al een vriendendienst en ik heb geen familie meer. Niemand had verwacht wat voor een horrorverhaal het zou worden en dat het zo lang zou duren. De schadevergoeding gaat over veel meer. Ik heb heel veel kosten gehad om de woning bewoonbaar te maken (nieuw dak, ramen waren kapotgeslagen, electriciteitskast en verwarming verdwenen, ja ook de leidingen,...) het loopt op tot een kleine 40000 euro, de schadevergoeding. Ik heb van bij het begin een advocaat genomen, maar ook onder zo een omstandigheden moet je een procedure volgen en er werd mij verzekerd dat ik dat geld moest voorschieten, maar zou terugkrijgen. Misschien goedgelovig van mij, maar je gaat toch altijd uit van de eerlijkheid van de mensen...en zeker omdat ik alle stappen ondernomen heb die me konden beschermen. Had ik toen geweten wat er zou gebeuren en hoe het zou aflopen had ik meteen een opzeg betekend. Heel goed bevestigd te zien dat een advocaat een dossier moet overdragen, ook al is er (nog) niet betaald. Het gaat me hier nu vooral over het terugkrijgen van mijn HB, zodat ik op zijn minst verder kan overleven, er zouden toch spoedprocedures moeten bestaan voor zo een schrijnende gevallen van slachtoffer zijn van huisjesmelkerij. (dankzij mijn renovatiewerken staat de woning trouwens terug te huur...voor 1500 euro! hoe is dit toch mogelijk?)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 01 jun 2018 20:23

(nieuw dak, ramen waren kapotgeslagen, electriciteitskast en verwarming verdwenen, ja ook de leidingen,...)
Waarom moet jij in een huurwoning die werken uitvoeren? Die zijn normaal voor de verhuurder

ju ro
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 jun 2018 20:49

de verhuurder was zogezegd te aangedaan door de onmenselijke schade die de vorige huurders hadden aangericht. we hadden allebei een advocaat en er werd verzekerd dat ik die kosten zou terugkrijgen, tot zijn ware aard bovenkwam. Ik had in het begin ook medelijden met hem, als ik zag wat er van de woning overbleef. We vermoeden nu dat hij dit zelf heeft gedaan, (zodat hij dit ook nog eens met de verzekering kan regelen) dat onderzoekt de politie ook. De enige repliek die de verhuurder nu geeft is dat ik avances maakte en dat hij gebroken is, dat hij die renovatiekosten betaalde om van mij af te zijn, ook al staat dit allemaal bewezen op papier, hij kan niets tegenbewijzen. Vandaar dat slachtofferhulp en de advocaat er gerust in zijn dat ik mijn geld zal terugzien, maar ik vrees gezien mijn toestand dat dit te laat zal komen...zo erg is het en zolang kan er niets gebeuren. Dat ik nu mijn huidige advocaat al een maand niet meer kan bereiken stemt me enorm ongerust, hij is mijn enige houvast. Ik blijf erbij dat mijn HB hier alvast los van moet staan en onmiddellijk moet kunnen teruggevorderd worden, of ik bekoop het echt letterlijk met mijn leven (wat er nog van overblijft) Dat is toch echt wel het minste

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 01 jun 2018 20:57

U kan toch mailen naar uw advocaat?

ju ro
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 jun 2018 21:01

Ja al verschillende mails gestuurd, maar geen antwoord.

jef007
Berichten: 1680

#14 , 01 jun 2018 21:41

ik snap niets van uw wartaal
eerst een goede job , een duur huurhuis,40.000 euro kosten doen aan een huurhuis.......
en nu niets meer! en in een caravan om 500 kms in het buitenland!!

ju ro
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 jun 2018 22:16

U vat het nochthans perfect samen. die kosten zouden terugbetaald worden, wat dus tot nog toe niet gebeurde...mijn job raakte ik kwijt door de hele situatie en dan werd ik per direct uit de woning gezet...met dergelijke schulden en dan nog je job kwijt, is het niet moeilijk te begrijpen dat ik door deze oplichting en huisjesmelkerij letterlijk alles kwijt ben...ik ben al blij dat ik voorlopig in de caravan terecht kan

Terug naar “Huren”