Opzegging huur in jaar 2 van de overeenkomst

danten89
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Opzegging huur in jaar 2 van de overeenkomst

#1 , 26 mei 2018 08:06

Beste,

mijn vriendin en ik huren in juli net 1 jaar ons appartement. Een tof en keurig appartement in een herenhuis, dat we, in normale omstandigheden, ook minstens 3 jaar gehuurd zouden hebben.

We zien ons echter genoodzaakt om onze opzeg te doen bij ingang van het 2e jaar.

Wij hebben namelijk van onze onderburen vernomen dat er in september begonnen wordt met de bouw van een flatgebouw. Onze onderburen zien hierdoor zelfs het meeste van hun terras op het gelijkvloers verdwijnen, gezien de verhuurder dit deel al verkocht heeft aan de eigenaar van het nieuwe gebouw.
Op die plaats komt een gat van 10 meter voor een ondergrondse garage..
Wij zitten bovenaan op verdiep 2.
Het nieuwe gebouw krijgt 5 verdiepen en komt letterlijk tot op 30 cm van ons balkon.
- Dit verpest ons prachtig zicht op de stad.
- Dit verduistert ons appartement aanzienlijk. Het meeste licht komt net aan die kant naar binnen (glasramen in totaal goed voor 4 op 6m, voorzien van 4 meterslange panelen in lichte stof)
- hierdoor wellicht ook constante inkijk, weg privacy..
- Om nog maar te zwijgen van 9 maand tot een jaar het lawaai en gedreun te moeten aanhoren.. Eens op verdiep 2 kunnen de bouwvakkers letterlijk een tas koffie komen drinken via het terras..

tot slot.. al deze info heb ik nog op geen enkel moment verkregen van mijn huisbaas. Officieel weet ik dus nog van niets.. Ook al zou het niet verplicht zijn, ik vind dat je dit wel kan meedelen..

Ik begin me dus wel af te vragen of ik het niet kan vermijden om de 2 extra maanden extra huur als boete te moeten betalen.. Van het "rustig huurgenot" schiet binnenkort immers ook niet echt veel over..

Alvast bedankt..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6856

#2 , 26 mei 2018 08:29

Om te beginnen, welk type contract hebt u.

Is het er eentje van één, van twee of drie jaar, of langer?

Is het geregistreerd?

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 26 mei 2018 09:16

Deze bouwwerken zijn geen geldige reden om een huurcontract op te zeggen. Hoe kan dat gebouw uw zicht en licht wegnemen als het naast jullie appartement staat? Tenzij het minstens 1 meter vooruit komt te staan, en dat mag als er in dat muurvlak geen ramen zitten.
Ik vrees dat jullie die 2 maanden zullen moeten betalen, tenzij minnelijk akkoord met de verhuurder, of als het huurcontract niet is geregistreerd.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6856

#4 , 26 mei 2018 10:28

En als uw huurcontract een duurtijd heeft van maximum drie jaar, kan u in principe helemaal niet tussentijds opzeggen. Ook al dan niet geregistreerd doet dan niet ter zake.

danten89
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mei 2018 10:26

Het contract is er eentje van onbepaalde duur.
Maar de standaard regeling bij vertrek onder 3 jaar wordt dus wel hierin vermeld. Ik besef dat we hier wellicht niet aan kunnen ontsnappen.

@mava : Het gebouw komt op minder dan een meter afstand aan de achterkant van ons huis.. Dus voor 80% voor ons terras.
Wel goed om weten dat zij dan geen ramen aan die kant mogen plaatsen.
Bedankt voor de info al.

bosprocureur
Berichten: 6856

#6 , 27 mei 2018 10:35

Het contract is er eentje van onbepaalde duur.
Maar de standaard regeling bij vertrek onder 3 jaar wordt dus wel hierin vermeld. Ik besef dat we hier wellicht niet aan kunnen ontsnappen. ......
......................
Het is ook een standaard regeling dat een contract van onbepaalde duur, dat niet geregistreerd is, gewoon kan opgezegd worden (door de HUURDER toch) met een minimum aan vooropzeg, en helemaal zonder boete of schadevergoeding of hoe ze het ook noemen.

Dus best even nazien of het geregistreerd is (uiteraard niet vragen aan de verhuurder! :roll:

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 27 mei 2018 21:49

Hoe kan een gebouw op 30 cm van de achterzijde van jullie appartementsgebouw gezet worden.
Misschien eens een tekening of zo.
Ga best voor enige actie eens horen bij de dienst ruimtelijke ordening bij uw gemeente.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 28 mei 2018 08:55

Mogelijks ligt de achteruitbouwlijn 30 cm voorbij de achtergevel van uw woning.

Terug naar “Huren”