Huurappartement (opbrengstwoning) staat te koop

Miriam A.
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Huurappartement (opbrengstwoning) staat te koop

#1 , 24 mei 2018 19:26

Beste,

Het appartementsgebouw van 2 verdiepingen staat te koop in zijn geheel als opbrengsteigendom.

Wij kregen recent een private huurwoning voorgesteld, maar dan met max. 1 maand uitstel om in te trekken.
Nu zitten wij wel met een opzegtermijn van 3 maanden, d.w.z. dat wij 1 maand kunnen overlappen en onze huurwaarborg van 2 maanden kwijt zijn (staat degelijk vermeld in het contract en dit was de enige optie voor de verhuurders).
-------------------------------
1/06/2018 begint de opzeg.
30/06/2018 verlaten wij de woning om dan in onze nieuwe woning vanaf de 1ste juni in te trekken.
Juli en augustus tellen dan voor die twee maand waarborg dat wordt ingetrokken door de verhuurder.
----------------------------------------------------------------
Ik vroeg mij af of wij onze huurwaarborg toch nog kunnen terug krijgen gezien de woning te koop staat?

Dacht het ergens gelezen of gehoord te hebben, wie weet.

Many many thanks voor jullie tijd!
Miriam

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 24 mei 2018 20:00

Welk type huurcontract?
Is het geregistreerd door de verhuurder?
Van pag 62 staan er schema's.
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 24 mei 2018 20:54

Het gegeven dat een woning te koop staat doet niets af van je verplichtingen.

Als het een geregistreerd 3/6/9 huurcontract is heb je 3 maand opzeg aan je been als de verhuurder niet toegeeft (en geen nieuwe huurder wil zoeken om het zonder huurder te kunnen verkopen. Je kan tijdens maand 2 en 3 het de verhuurder wel lastig maken door slechts de minimale bezoekmomenten toe te staan die in de huurwetgeving voorzien zijn (2 tot 3 slots per week) en je de toegang te behouden tot einde huurcontract. Je kan het er ook slordig laten bijliggen wat de verkoop moeilijker maakt. Vervang desnoods de sloten (wat mag) tot op de einddatum van de opzegperiode zodat de eigenaar niet binnenkan (wat huisvredebreuk is ...)

Geef dus de sleutels pas af op de einddatum van de opzeg samen met de tellerovernames tenzij de eigenaar een geste wil doen. Als de eigenaar redelijk is dan verkort hij de opzegperiode om een vrij appartement te kunnen verkopen dat hij dan zo aantrekkelijk mogelijk kan maken.

Reclame

Miriam A.
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mei 2018 10:48

@Franciscus,

Bedankt voor de snelle feedback en informatieve bestand.

Ik heb die nu niet voor mij liggen, maar er stond vermeld dat wij bij een opzeg een termijn van 3 maanden hebben. Ik neem zeker die PDF file door wanneer ik tijd heb.

@Sirkii,

Bedankt voor de snelle feedback en informatie.

Klopt men wilt nooit verlies hebben, en hier gaat het om een zeer oud koppel met meerdere panden als onze verhuurders. Uiteraard het is hun recht en zaken zijn zaken/zwart op wit wordt gehanteerd. (maar men kan ook goed doen, mits men toch de middelen heeft)

In iedergeval ze waren duidelijk, géén kans om te onderhandelen.

Dus d.w.z. dat wij er pas officieel uit mogen als de 3 maanden verstreken zijn van de opzeg vanaf de 1ste juni, dus eind augustus? Zij vertelden ons eind juni.

Hij kan het wettelijk niet los verkopen per appartement, want er was iets met de papieren van de woning in zijn geheel dat erkend staat... Dit vertelde de makelaar ons vluchweg.
Pand staat te Vilvoorde het lijkt een grote woning met garage van buitenaf, maar het is een woning met gelijkvloers 1 slpk + 2de verdiep 3 slpk + zolder dat verhuurd wordt met 1 slpk. Verkoopprijs is EU450.000. (de woning heeft haar mankementen en hier en daar werken nodig al lijkt het proper, bv. heeft géén PVC, vloer is niet gelijkend, je voelt het soms bewegen als auto's voorbij rijden of de buur boven stapt, oude keuken etc.)
En het werd niet eens geschat, men is enkel foto's komen nemen en heeft niet echt gekeken naar wat is het van binnen waard. Dus ze kennen de makelaar! En dit wordt uit de hand verkoopt denk ik, hij wou géén verkoopbord bupliceren. Huis wordt sinds ergens jaren '70 verhuurd en ook zij woonden daar jaren in alvorens te verhuren.

< "Je kan het er ook slordig laten bijliggen wat de verkoop moeilijker maakt." > Zij gaan op de einddatum het huis inspecteren en moest er schade zijn dit nog eens appart aanrekenen, los van de huurwaarborg die zij al intrekken voor de opzeg.

< "Vervang desnoods de sloten (wat mag) tot op de einddatum van de opzegperiode zodat de eigenaar niet binnenkan (wat huisvredebreuk is ...)" > Zoveel weetjes dat wij niet kennen zeg! Uiteraard dit gaan wij ook niet doen, maar interessant allemaal.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mei 2018 12:15

Wie heeft de opzeg gegeven? Jijzelf of de verhuurders? En hoe kom je aan de 3 maand die je noemt?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 25 mei 2018 12:38




Dus d.w.z. dat wij er pas officieel uit mogen als de 3 maanden verstreken zijn van de opzeg vanaf de 1ste juni, dus eind augustus? Zij vertelden ons eind juni.

Je mag er wel vroeger uit vertrekken, maar moet wel de huur blijven betalen tot het einde.
Heb je al nagezien of het contract al of niet geregistreerd is. Ofwel kan je dat zien aan de stempel die op de laatste bladzijde van uw contract staat, ofwel navragen bij u plaatselijk kadasterkantoor.

Miriam A.
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 mei 2018 13:26

@LennieK

Bedankt voor de feedback.

Wij, want wij kregen een privéwoning (stonden in wacht en kwamen uiteindelijk in aanmerking) , maatschappij werkt en wordt beheert door de gemeente gedeeltelijk. De regels zijn er en wij kunnen maximum 1 maand de tijd krijgen en niet langer, dan gaat onze nieuwe huurprijs dus in vanaf 1 juli.
Nu moet alles snel snel gaan, onze huurwaarborg valt weg van 2 maand.
Ik vroeg mij af of wij wettelijk gezien eind juni al weg moeten zijn....het liefst wil ik op mijn gemak verhuizen ergens tot midden juli.
Juli en augustus wordt afgetrokken van onze huurwaarborg.

---------------------------------------------------------------------

@mava105

Bedankt voor de feedback.

Wat ons het best zou uitkomen is er langer dan eind juni blijven, als dit kan?

Vandaar mijn vraag: "Kunnen wij daar wettelijk gezien nog tot eind ons opzeg blijven of dienen wij eind juni de sleutels af te staan?".
De huurbaas en zijn vrouw nemen dan onze huurwaarborg van 2 maanden in beslag om die 3 maanden te vervolledigen als opzegtermijn. Zij stelden dit voor, maar nu ik eraan denk dit komt op hetzelfde neer als 2 maand huur betalen, kunnen wij er dan nog blijven wonen tot eind augustus (met opzeg lopenden vanaf 1 juni)?

Chapeau, voor oudjes boven de 75 en 82 jaar is zijn vrouw zo slim dat ze géén enkele regel vergeet lol! Dus ook géén enkele cent minder! En alles staat netjes vermeld in het contract dat van die 3 maanden opzeg dus ook. Contract heb ik niet bij helaas anders kon ik met zekerheid antwoorden.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 25 mei 2018 15:43

Met uw akkoord mogen ze de 2 maanden huurwaarborg gebruiken als opzegvergoeding. Dan mag je onmiddellijk vertrekken na de eerste maand opzeg.

Miriam A.
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 mei 2018 16:06

@mava105,

Bedankt!

Ik dacht van gewoon de huur te blijven betalen en te profiteren van de tijd om fatsoenlijk te kunnen verhuizen, een lift en verhuiswagen te regelen.

Want het zit heel krap voor ons :(.
En ik dacht er pas aan dat dit in hun voordeel ligt, want het is alsof ik ze huur betaal (2 maand huurwaarborg) zonder er te wonen zie je? Dus, ik kan beter daar blijven tot mijn opzeg eind augustus, dan win ik nog eens voldoende de tijd om te verhuizen.

Ze hebben dit snel voorgelegd en wij dachten er niet eens aan, maar dus dit komt goed uit voor hen!

D.w.z. dat wij de maand, juli en augustus dubbele huur gaan betalen, nieuwe en huidige appartment.
Maar liever zo dan winnen wij twee maand tijd om te verhuizen en is er géén verschil in verlies of ze nu huurwaarborg nemen en of we nu gewoon de maandelijkse huur betalen en opzeg uitzitten, ja toch...?

Sorry voor mijn lastige uitleg, en uiterst bedankt allen!!!

Sirkii
Berichten: 5396

#10 , 25 mei 2018 21:08

Zoals al geschreven: kijk na of het contract geregistreerd is. Indien niet dan moet je maar een maand opzeg geven en ga je naar de vrederechter indien ze de waarborg niet wil teruggeven. Wel dan per AS opzeggen. Als er geen plaatsbeschrijving opgesteld is kan ze ook geen huurschade aanrekenen. Anders de sleutels pas afgeven op het einde van de opzegperiode, ...

Terug naar “Huren”